וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי חנוכה למפלגות: מקדמת בחירות של 100 מיליון שקל

צבי זרחיה

28.12.2008 / 7:00

מפלגות חדשות יידרשו להציג ערבות בנקאית; הליכוד צירף את אלחנן גלזר כדי לקבל תוספת של 12 מיליון שקל לתקרת ההוצאות



בלעדי TheMarker

>> הכנסת תזרים בימים הקרובים למפלגות הקיימות, שיגישו עד היום את רשימות המתמודדים שלהן לוועדת הבחירות, מקדמת מימון בחירות בסכום של כ-100 מיליון שקל; כך עולה מחישוב שערך TheMarker. במפלגות משוועים לכספים הללו בשל מצבן הכספי הגרוע, המקשה עליהן לממן את הקמפיינים.



המפלגות הקיימות יקבלו 87 מיליון שקל. בנוסף תעמיד הכנסת לרשות מפלגות חדשות, שאינן מיוצגות בכנסת, מקדמת בחירות בהיקף של כמה מיליוני שקלים, בתנאי שיציגו ערבות בנקאית להשבת הסכום במידה שלא יעברו את אחוז החסימה.



חוק מימון המפלגות מעניק מקדמה לכל מפלגה בסך 731 אלף שקל עבור כל ח"כ. עם זאת, אם כמה ח"כים פורשים ומקימים מפלגה אחרת שהוכרה על ידי ועדת הכנסת ומתמודדת בנפרד, המקדמה מועברת למפלגה החדשה.



כך, למשל, תקבל קדימה מקדמת מימון בחירות לפי 28 חברי כנסת, אף שבכנסת היוצאת כיהנו מטעמה 29 ח"כים. זאת, משום שח"כ מיכאל נודלמן, שהצטרף לקדימה יחד עם מפלגתו עלי"ה, פרש מקדימה ומתכוון להתמודד בנפרד. עם הגשת רשימתו לוועדה, יוכל נודלמן לקבל מקדמה של 731 אלף שקל.



גם מפלגת הגמלאים, שזכתה בשבעה מנדטים, תקבל מקדמה לפי שישה מנדטים. זאת משום שח"כ אלחנן גלזר פרש מהמפלגה ועבר לצומת, שמתמודדת בבחירות הקרובות עם הליכוד.



הליכוד צירף את צומת באמצעות נציגה גלזר למקום 39 ברשימתו לכנסת, בעיקר בגלל הנדוניה. בזכות צירופה של צומת יוכל הליכוד להגדיל את תקרת הוצאותיו ב-12 מיליון שקל, ל-42 מיליון שקל. בנוסף, הליכוד יוכל לקבל מקדמת מימון בחירות של 731 אלף שקל בגין גלזר וצומת. בסוף השבוע הודיע ח"כ אפי איתם, שאמור היה להצטרף לליכוד, כי מפלגתו אח"י תצטרף למפלגת האיחוד הלאומי - שתיהנה ממקדמת בחירות בגינה.



האיחוד הלאומי החליטה להתמודד בנפרד מהמפד"ל. ככל הנראה תקבל המפלגה מקדמה בגין 3 ח"כים - אפי איתם ויצחק לוי (אח"י), ואורי אריאל (תקומה). מפלגת הבית היהודי תקבל מקדמה בגין הח"כים זבולון אורלב וניסן סלומיאנסקי (מפד"ל), ועבור צבי הנדל שהיה במפלגת תקומה.



המקדמה מכסה 60% מיחידת מימון הבחירות עבור כל ח"כ, שמסתכמת ב-1.2 מיליון שקל. לאחר פרסום תוצאות הבחירות ברשומות יקבלו המפלגות 305 אלף שקל עבור כל ח"כ, ויתרת הסכום תועבר לאחר שמבקר המדינה יפרסם את דו"ח מימון הבחירות.



חישוב מימון הבחירות הסופי לכל מפלגה מיטיב עם המפלגות שירדו בכוחן בבחירות, שכן הוא מבוצע לפי ממוצע בין מספר המנדטים של המפלגה בכנסת החדשה (ה-18) לבין מספר המנדטים בתחילת הכנסת היוצאת (ה-17). שיטה זו גורמת לכך שבסופו של דבר המפלגות מקבלות לאחר הבחירות מימון לפי 130-140 חברי כנסת, בעוד בכנסת מכהנים 120 חברי כנסת בלבד. גובה מימון הבחירות הכולל שתעניק הכנסת מוערך ב-158-170 מיליון שקל.



בתוך כך, בעקבות הלחימה בעזה השעו העבודה, הליכוד, קדימה ומרצ את קמפיין הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully