וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקים קטנים - משבר גדול

טלי חרותי-סובר

28.12.2008 / 7:00

סיכום 2008



>> דבר לא הכין את בעלי העסקים הקטנים בישראל למפולת שנחתה על ראשם באמצע הקיץ. המשבר שהחל בארה"ב נראה רחוק, ורק בודדים הבינו כי תוך זמן קצר יגיעו השלכותיו גם אליהם.

מחנק האשראי



הסימנים הראשונים צצו באמצע אוגוסט כשהבנקים, גורם שמקשה באופן סטנדרטי על חייו של בעל העסק הקטן ונטול הביטחונות והמזומנים, קפצו ידם עוד יותר. בקשות להרחבת מסגרות אשראי או הלוואות נתקלו, במקרה הטוב בלך ושוב, בחלק מהמקרים בדרישות לביטחונות חדשים ובמקרה הרע בהיענות חלקית או בסירוב מוחלט. מנתוני סקר שערך איגוד לשכות המסחר מתברר כי יותר מ-80% מהעסקים הקטנים נתקלו בבעיית אשראי לאחרונה.



לחץ הספקים



ספטמבר-אוקטובר עברו יחסית בשלום - בעזרתם האדיבה של החגים, אך החזרה לשגרה, תחילתו של גל פיטורים המוני והצפי למיתון, גרמו לצרכן להיעצר. בשבועות האחרונים מדווחים בעלי עסקים קטנים על ירידות בנות 20%-50% במחזורי המכירות. הבעיה קשה במיוחד אצל אלה המחזיקים במלאי. קושי נוסף הגיע מצד הספקים. אלה, שנלחצים מן הדיווחים בתקשורת (ומהווים בעצמם עסקים קטנים ובינוניים), החלו להיערך למשבר באמצעות קיצוץ קווי האשראי משוטף 90+ לשוטף 60+, ולעתים אף פחות מכך. מכיוון שרוב העסקים הקטנים אינם נהנים מרווח תפעולי ניכר ותלויים מאוד במחזור המכירות השוטף ובאשראי שניתן מהספקים, נפגעת מיידית רווחיותם והמעבר להפסד ולבעיות תזרים ומימון הון חוזר, הוא מהיר וחד.



צ'קים חוזרים



לאחרונה נחתה על ראשם של בעלי העסקים צרה נוספת, הנובעת מ"המצב": צ'קים חוזרים. על פי נתוני בנק ישראל, נרשם באוקטובר האחרון זינוק חד (בין 40%-50%) במספר הצ'קים ובסכומיהם. הבעיה קשה ומוכרת לכלל העסקים בישראל, אבל העסקים הקטנים פגיעים במיוחד: הם מעדיפים שלא לשלם עמלות גבוהות, הפוגעות ברווחיות המחזור, לחברות נכיון צ'קים שמבטיחות את קבלת סכום הצ'ק, ובמקביל מעדיפים לחסוך לעצמם את עמלות כרטיסי אשראי ולכן אינם סולקים אותם. עסקים קטנים לעתים לא מודעים, או מעדיפים שלא להוציא את כספם המועט על מערכות שליטה ובקרה ולכן נופלים לא מעט בקטגוריית העסקים המרומים. למרות הדיווחים המדאיגים עדיין לא ניכרת התנפלות מסיווית על חברות שמעניקות אשראי חוץ-בנקאי, ועדיין לא ניכרת התמוטטות דרמטית של המגזר. התחושה הכללית היא ציפייה מתוחה לבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully