וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Deleverage

עמי גינזבורג

28.12.2008 / 7:00



הקטנת מנופי אשראי.

זוהי הפעולה שמטרתה להקטין את היקף האשראי של חברה עסקית בהשוואה להון העצמי שלה. הפעולה נעשית במטרה לייצב את החברה מבחינה פיננסית. הדרך לעשות זאת היא באמצעות החזר של חלק מההלוואות או על ידי הגדלת ההון העצמי. הגדלת ההון העצמי יכולה להתבצע באמצעות הפסקה או הקטנה של חלוקת דיווידנדים או דרך גיוס הון חדש בהנפקת מניות.



מינוף פיננסי (כלומר נטילת הלוואות) נועד לאפשר לחברה לבצע השקעות ולצמוח. לחברה עסקית יש שני מקורות מימון עיקריים - ההון שמשקיעים בעלי המניות, וההון שניטל כהלוואות. נטילת הלוואות אמורה להיות כדאית, מכיוון שהיא מאפשרת לבעלי המניות לממן את צמיחת החברה מבלי שישקיעו בה כסף נוסף.



אלא שבנטילת הלוואות יש גם סיכון: בעלי החוב קודמים לבעלי המניות בקבלת תמורה מהחברה, ויהיו זכאים לקבל ריבית שנתית גם אם החברה תיקלע להפסדים. אם הפירמה מפסידה ותזרים המזומנים שלה נפגע, בעלי המניות יכולים להישאר בידיים ריקות, בעוד שבעלי החוב כמעט תמיד יקבלו החזר כלשהו.



בשנים האחרונות שררה בעולם העסקי אופנה של נטילת הלוואות ונטילת סיכונים בהיקפים חסרי פרופורציות. חברות עסקיות נטלו הלוואות גבוהות כדי לבצע השקעות שחלק גדול מהן לא עלה יפה. הן עשו זאת משום שהבנקים וגופי השקעה מוסדיים רצו להגדיל את היקף האשראי שהם נותנים (כדי להגדיל את רווחיהם), והתקשו או לא ידעו לתמחר את הסיכון הכרוך בכך. גם אנשים פרטיים נטלו הלוואות גדולות, בעיקר לצורך רכישת דירות. קרנות השקעה פרטיות נטלו אף הן הלוואות כדי להשיג תשואות גבוהות יותר.



משבר האשראי הגלובלי נובע בחלקו הגדול מתהליך מסיווי של Deleverage - הקטנה של מנופי אשראי. זהו תהליך שמקיף את כל העולם. חברות רבות מקטינות את היקפי האשראי שלהן ומפחיתות את השקעותיהן, וקרנות השקעה פרטיות שנקלעו לקשיים מחסלות השקעות ומחזירות כספים למשקיעים. צרכנים רבים מפסיקים לקנות באשראי. בראשו של התהליך הזה עומדים הבנקים וגופי השקעה מוסדיים בשוק ההון, שמצמצמים את מתן האשראי בשל החשש מסיכונים. הצד השני של משוואת צמצום האשראי הוא עלייה בריבית שנגבית תמורת הלוואות שבכל זאת ניתנות.



תהליך צמצום האשראי הגלובלי גורם לירידה בכמות הכסף בעולם, וכאשר יש פחות כסף לחברות, לפרטים ואפילו לממשלות - הביקוש למוצרים, לשירותים ולעובדים יורד ומתחיל תהליך מעגלי וקטלני של דפלציה. זהו, על רגל אחת, התהליך שמתרחש כיום בכל פינה בעולם וגורם למיתון חובק עולם.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully