וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השוק יזדכך"

TheMarker

28.12.2008 / 7:00

תחזית 2009



>> אם התחזיות אכן יתממשו, צפויה לעסקים הקטנים בישראל, שנה לא פשוטה. 90% מכלל העסקים בשוק המקומי - כ-360 אלף - נחשבים לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים. על פי כל מדד מדובר במנוע הצמיחה של השוק הישראלי. בשנים האחרונות נפתחים ונסגרים בכל שנה כ-10% מכלל העסקים הפעילים, כך שהמספר נשאר פחות או יותר קבוע.

שרידות נמוכה



מכיוון ש-2009 עומדת להיות שנת מיתון, הרי שרמת השרידות של העסקים תפחת. ההערכות נעות בין 12% (האופטימיות) ועד 15%-20% מכלל העסקים שיסגרו את שעריהם. מדובר בעשרות אלפי עסקים, שהם גם עשרות אלפי מקומות עבודה. למספרים האלה כדאי להוסיף גם את העסקים החדשים הפוטנציאליים שלא ייפתחו בשל ירידת היקפי ההון להשקעה, והנטייה שלא לקחת סיכונים בימי משבר. בהנחה שהבנקים לא ישחררו בקלות את מחנק האשראי, גלי הפיטורים רק יתעצמו והמיתון יכה בכיסו של האזרח הקטן הרי שהבעיות העומדות כיום בפני העסקים הקטנים רק יתעצמו.



המתכון להישרדות



ישרדו אלה שהצליחו לבנות עסק קטן אך בעל איתנות פיננסית המנוהל באופן קפדני ורזה. חברות משפחתיות ישרדו אם יצליחו לגייס את בני המשפחה לעבודה קשה ונטולת תגמול עד יעבור זעם. גם עסקים שידעו לקרוא את המפה היטב, לחשוב גמיש, לשנות מודל עסקי, להתייעל, לצמצם בהוצאות, וליצור שיתופי פעולה מועילים עד כדי התמזגות או מכירה חלקית, יצליחו להחזיק את הראש מעל פני המים.



עסקים עממיים יפרחו



עסקים רגישים במיוחד הם עסקי האוכל. ממילא נסגר עסק אחד מתוך שלושה בתוך שנת הפעילות הראשונה. במהלך 2009 המספרים יגדלו ורצונם של בעלי עסקים כאלה להעבירם מיד ליד יגדל. הצפי הוא כי מסעדות הגורמה, כמו גם אופנת העילית, יפגעו יותר, בעוד שהעסקים העממיים עשויים דווקא לפרוח. עסקים לא חיוניים בתחומי הלייף סטייל, הפנאי והטיפוח יפגעו קשה יותר, והקטנים ייעלמו. עסקים נדרשים (מעבדות לתיקון מחשבים, מוסכים, שיפוצניקים) הם בעלי הסיכויים הטובים ביותר להחזיק מעמד.



עסקים בעלי גב כלכלי חזק שידעו לשמור מזומן לימי סגריר יוכלו לנצל אותו במהלך השנה הקרובה. עסקים חלשים, בעיקר זעירים (בעלי עובד אחד) שפועלים בתחומים רוויים (למשל יחסי ציבור), לא ישרדו, וכמו שאוהבים המומחים להגיד "השוק יזדכך".



השקעה לטווח רחוק



2009 תהיה גם שנת ההזדמנויות למי שמסוגל לקנות עסקים פעילים בזול, בהנחה כי שנה או שנתיים לאחר מכן תבוא ההתאוששות. עסקים בינוניים "יבלעו" את מתחריהם הקטנים שנגסו בשוק, אך סובלים כרגע מחוסר חמצן מסחרי.



אנשי התמיכה ישגשגו



2009 תהיה השנה של כל אותם גורמים העוסקים בתמיכה: חברות הפקטורינג המעניקות אשראי חוץ-בנקאי יהפכו יעד מבוקש ככל שהמחנק הבנקאי יתרחב, בעלי מקצוע כמו רואי חשבון, עורכי דין (בעיקר עבור חברות שנמצאות בצרות פיננסיות עד כדי פשיטת רגל), מאמנים עסקיים, יועצים שיווקיים ואסטרטגיים, ייהפכו לנדרשים. צרתו של עסק קטן אחד היא שמחתו של עסק קטן אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully