וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבצע ממושך יוביל להיחלשות השקל וירידות בבורסה"

שרית מנחם, יורם גביזון וטל לוי

28.12.2008 / 8:33

כלכלנים בכירים מזהירים מהשלכות המלחמה על הכלכלה: מדובר בהוצאה תקציבית ניכרת שתגרום לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל"

מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח, אמר אתמול כי השפעת המבצע בעזה על הכלכלה הישראלית תלויה באופן שבו הוא יתפתח. "אם התקיפה היא תחילתו של מבצע גדול ורציני יותר ויש חשש למלחמת התשה", אמר, "אז המשמעות מבחינת השווקים הפיננסיים גדולה.

"מלחמת התשה ממושכת עשויה לגרור הוצאות ממשלתיות גבוהות בגין הפעילות הצבאית, מיגון ופינוי של יישובים סמוכים. מדובר בהוצאה תקציבית ניכרת, שתחריף את הבעיות התקציביות הקיימות ותגרום לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל. תרחיש כזה יפגע באיגרות החוב הממשלתיות. גם התיירות ופעילות השקעות זרות ייפגעו, מה שישפיע על השקל, והוא עשוי להיחלש.

"לעומת זאת, אם המבצע הצבאי יסתיים בקרוב, השווקים עשויים לעלות. הסיבה לכך היא שהשוק המקומי נסחר על רקע חששות ביטחוניים, ותרחיש כזה יכול להבהיר את התמונה ולהסיר את החששות האלה".

גם גיורא סרצ'נסקי, מנכ"ל ישיר בית השקעות, אומר כי ניסיון העבר מראה שלאירועים בטחוניים יש השפעה מהותית על השווקים רק אם מדובר באירוע ארוך שמחלחל גם לכלכלה הריאלית.

"מכיוון שלא ידוע מה היקפו של המבצע הנוכחי", הוא מסביר, "קשה לאמוד את ההשפעות על השווקים. אם המתקפה תתרחב ותביא להסלמה אזורית, הכלכלה עתידה להיפגע וגם המשקיעים ירגישו את ההשפעות, כמו בגל הפיגועים הארוך של 2001, שחילחל לפעילות הכלכלית ופגע בשוק הפיננסי. אם מדובר במבצע נקודתי שיסתיים בימים הקרובים, השווקים יגיבו בהתאם - ואולי לא צפויה ירידה משמעותית לאורך זמן".

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך כי למבצע עופרת יצוקה לא תהיה השפעה ניכרת על הכלכלה ולא על שוקי איגרות החוב כל עוד העימות הצבאי לא יתרחב לחזיתות אחרות ויהיה, כפי שהוא צופה קצר, ומוגבל בהיקפו.

מעוז מעריך שהוצאות המבצע תוקצבו והובאו בחשבון. חוסר היציבות עלול, עם זאת, לגרום להשפעה קצרת טווח על שער החליפין של השקל, כך שהתנודתיות במסחר במט"ח תעלה, וכן על מחיר הנפט, שהוא אחד הגורמים העיקריים לירידה החדה באינפלציה בחודשים האחרונים.

מעוז מעריך שהעלייה בחוסר הוודאות הבטחוני ובשער החליפין תמתן את הפחתת הריבית מחר ותגביל אותה ל-0.5%.

בעקבות העלייה בתנודתיות בשער החליפין תיתכן, להערכת מעוז, עלייה של 0.2%-0.3% בתשואות על איגרות החוב השקליות הלא צמודות לטווח של שנתיים-שלוש. מעוז טוען, עם זאת, שצמצום הנפקות איגרות החוב על ידי משרד האוצר בחודשים הקרובים והרצון של בתי ההשקעות להציג תשואות נאות לקראת סוף 2008 יגרמו להשפעה מוגבלת של המתיחות הביטחונית על עליית התשואות.

"אין חוכמות - השוק יתפרק ביום ראשון בבוקר" - כך העריך אתמול פעיל בשוק המוסדי. "ביום רביעי כבר הגיב השוק בירידות של 3% לנוכח ההערכות כי התקיפה בעזה נדחתה לשבת בשל מזג האוויר. אירועים אלה מגיעים בתקופה שבה השוק ממילא במצב רגיש לנוכח ההאטה בעולם", מציין אותו פעיל.

"כאשר נורו רקטות לאזור שדרות בלבד, הפעילים פחות או יותר התעלמו, שכן הדבר הפך לשגרה. ואולם כעת התרחב הירי וזהו נתון חדש שנכנס למערכת", אומר הפעיל ומוסיף: "במצב של שגרה, השאלה העיקרית היא אם המשקיעים הזרים יושפעו מהמצב, אך כיום, לאחר מהלך אגרסיווי של ירידות שערים ומשיכת כסף, לא ברור כמה כסף זר נותר בבורסה, כך שההשפעה תהיה בשוליים. מרכז הכובד עובר לציבור הישראלי והשאלה היא אם הוא יגיב על כך בהיסטריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully