וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מאג'נדה כלכלית בבחירות

חגי עמית

28.12.2008 / 7:00

סדר יום



>> ההסלמה החריפה בעזה אתמול היא לא מה שיפיל את הבורסה של תל אביב השבוע. אם נחזה בנפילות של המדדים בתל אביב בימים הקרובים, לא נוכל להאשים את המצב בשטחים. ההיסטוריה מוכיחה כי גם אם שוק ההון המקומי מגיב באופן זמני בימים הראשונים שאחרי התרחשות צבאית - בנפילות, ההשפעה היא לטווח הקצר בלבד.

בזמנים של שגשוג וצמיחה עוד ניתן לטעון כי הסתבכות ביטחונית עשויה להזיק ולגרום להסטת השקעות מישראל. וגם כאן, מלחמת לבנון השנייה הוכיחה כי גם אירועים קשים עם נזקים כלכליים ריאליים לא מסיטים את המשק מהמסלול לטווח הבינוני והארוך. בסיטואציה הנוכחית, המשבר העולמי שהיה כאן בשבוע שעבר יהיה כאן גם בשבוע הבא, ויישאר כאן גם אם תהיה רגיעה מוחלטת ברצועה.



כך או כך, לא נראה בתקופה הקרובה זרימה אינטנסיווית של כסף למשק הישראלי. גם שער הדולר יגיב יותר למהלכיו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר בתחום הריבית (הורדתה הצפויה), ולא לאירועים הביטחוניים - שבאופן מסורתי מחזקים את המטבע האמריקאי ביחס לשקל.



ואולם ההשפעה המשמעותית של המבצע הצבאי שהחל אתמול היא על האג'נדה שתעמוד על סדר היום הפוליטי בישראל. בעוד קצת יותר מחודש יתקיימו הבחירות לכנסת, ועד לשבוע שעבר נדמה היה שההשקפה הכלכלית של המועמדים עתידה להיות חלק מרכזי ממערכת הבחירות.



רמת ההתערבות הממשלתית במצב בשווקים, הצורך או אי-הצורך בהתערבות כדי להבטיח את מצב החסכונות של הציבור, המועמד שתציג כל מפלגה לתפקיד שר האוצר - כל אלה היו עשויים לשמש חלק ממערכת הבחירות.



ואולם אתמול הוכרע כי במערכת הבחירות הקרובה השאלה העיקרית והכמעט יחידה שתעמוד על הפרק היא השאלה הביטחונית - כלומר הפתרונות המדיניים-פוליטיים שהמועמדים מציגים למצב הביטחוני. השינוי הזה הוא בלתי נמנע.



באופן מסורתי, העיסוק בבעיות הביטחוניות גזל תקציבים ממשלתיים, העיק על המגזר העסקי, ויותר מהכל החליש את הנטייה של השלטון והציבור בישראל לשים את המצב הכלכלי על סדר היום הפוליטי. ואולם חשוב גם כיום שהכלכלה תהיה במרכז השיח הציבורי.



יהיו כלכלות בעולם שייצאו מוקדם יותר מהמשבר העולמי, ובצורה טובה יותר, ויהיו כלכלות שישקעו בו עוד זמן רב, וייצאו חלשות יותר באופן יחסי. ישראל זקוקה לקברניטים כלכליים ולסדר יום כלכלי. למדיניות הכלכלית של השלטון שייבחר בפברואר תהיה השפעה משמעותית על הדרך שבה המשק המקומי ייראה בעוד שנה או שנתיים, ולא רק למצב הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully