וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל שוקי הון: הסלמה איזורית עשויה לעודד התחזקות של מחירי הנפט

הדס גליקו

28.12.2008 / 16:41

במקרה בו המבצע הצבאי יהיה מוגבל בהיקפו ובאורכו במונחי זמן ויוגבל לפעולה נקודתית באזור עזה, שלא תגלוש לזירות נוספות כמו לבנון או שתימשך מספר שבועות, תהיה לו השפעה מוגבלת על מצב הכלכלה ועל השווקים



מבצע מוגבל בזמן ובהיקפו לא צפוי לפגוע בכלכלת ישראל, כך מעריך היום סמנכ"ל דסק המניות במגדל שוקי הון, גידי הלפרן. לדברי הלפרן השאלה העיקרית היא מה היקף המבצע וכמה זמן יימשך?



במקרה בו המבצע הצבאי יהיה מוגבל בהיקפו ובאורכו במונחי זמן ויוגבל לפעולה נקודתית באזור עזה, שלא תגלוש לזירות נוספות כמו לבנון או שתימשך מספר שבועות, מעריך הלפרן כי תהיה לו השפעה מוגבלת על מצב הכלכלה ועל השווקים.



לדברי הלפרן "העלות של פעולה כזו אינה צפויה לגרום לפגיעה בכלכלת ישראל במונחי אבדן תוצר". עם זאת מזכיר הלפרן כי "במשך 33 ימי הלחימה של מלחמת לבנון השנייה הושבת יותר משליש מהמדינה אך הדבר כמעט שלא פגע בצמיחה. אמנם אז היו למשרד האוצר עודפי תקציב שמימנו את עלות המבצע, כולל הפיצויים על נזקים שנגרמו ואילו כעת נמצא המשק בפתחה של האטה כלכלית חריפה שצפויה להגדיל את הגירעון התקציבי לחמישה אחוזי תוצר".



במידה והמבצע יגלוש לזירות נוספות ויגרור פגיעה בחלקים נוספים של הכלכלה מעריך הלפרן כי, תסריט כזה יחייב גיוס מילואים בהיקפים גדולים ופגיעה בתפקוד של חלק מן המפעלים. כמו כן, ענפי התיירות והמלונאות יהיו הראשונים שייפגעו אך גם פעילויות מסחרית, קמעונאית ונדל"נית תפגענה.



השלכות על אפיקי ההשקעה השונים - הכלכלה היא שתקבע בסופו של דבר



השוואה של שער הדולר היום לתחילת מלחמת לבנון השנייה מעלה כי אז, פוחת השקל בכ-3% מול הדולר ותוך פחות משבועיים הוא חזר לרמתו ערב הפעולה. להערכת הלפרן גם הפעם עשוי הדולר להתחזק במשך מספר ימים אך נראה שהסנטימנט התומך בשקל חזק יגבר על אמוציות שהשפעתן קצרת טווח.



לגבי שוק האג"ח הממשלתי מעריך הלפרן כי "תחת ההנחה שהמבצע מוגבל ולא יחרוג מהנחות של גירעון תקציבי של 5% בשנה הקרובה, לא צפויה פגיעה במחירי האג"ח. פיחות השקל, אם יקרה, עלול לפגוע זמנית במחירי האג"ח השקלי אך בראייה ארוכת טווח עשוי הדבר ליצור הזדמנות השקעה טובה. יש לזכור כי תהליך הסטת הכספים לעבר מפלט בטוח בעת הנוכחית של משבר כלכלי עולמי אינו צפוי להיעצר כל עוד מדובר במבצע מוגבל".



במלחמת לבנון השנייה רשמו מדדי המניות ירידה של כ-8.5% ביומיים הראשונים של הלחימה וככל שהתבהרו הדברים נרגעו הרוחות והמניות חזרו לעלות. להערכת הלפרן זה התסריט המקובל גם כיום. לאחר ירידות מתונות בימים הראשונים של המלחמה בהן לא ברור כיצד יתפתחו הדברים, צפויים מדדי המניות להגיב לאירועים כלכליים ולהתפתחויות בשווקים הפיננסים בעולם.



לגבי מחיר הנפט אומר הלפרן כי המתיחות האזורית והחשש להסלמה עלולים לעודד התחזקות מחירי הנפט. עלייה של עד 10 דולר ל-47 דולר תיחשב כנורמטיבית ולא תשנה את המגמה הכללית המושפעת ממיתון עולמי מעמיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully