וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופרת יצוקה - מה יקרה בכלכלה?

28.12.2008 / 19:10

הבנקים ובתי ההשקעות מוסרים את הערכותיהם כיצד ישפיע מבצע צה"ל בעזה על הבורסה, האג"ח הנפט והדולר

בצהרי יום שבת, ה-27 בדצמבר, פתח צה"ל במתקפה על מוסדות שילטון ומטרות צבאיות של החמאס ברצועת עזה. ממשלת ישראל צפויה להתכנס היום לישיבה מיוחדת במהלכה צפוי שר הביטחון אהוד ברק, להביא לאישור הממשלה את הארכת ההכרזה על מצב מיוחד באזורי עוטף עזה.

משמעות ההכרזה: שר הביטחון באמצעות אלוף פיקוד העורף מקבל את הסמכות להוציא הנחיות מחייבות לאוכלוסייה האזרחית באזור כמו הפעלת ריתוק משקי - החזקת עובדים במפעלים חיוניים וברשויות מקומיות וכללי התנהגות של אזרחים ומוסדות.

כמו כן צפוי ברק להביא לאישור את הפעלת המל"ח - משק לשעת חירום, שיאפשר לו שליטה מלאה באמצעות מטה המל"ח על פעילות משרדי הממשלה והרשויות המקומיות בכל הנוגע לפעילות המיוחדת הקשורה למצב החירום.

להערכת כלכלנים, מבצע ממושך יוביל להיחלשות השקל, ירידות בבורסה וזינוק במחיר הנפט. לפי בכירים באוצר, אם הפעולה תימשך יותר משבוע וההוצאה התקציבית תהיה גבוהה, לאחר סיומה יהיה על ראש הממשלה אהוד אולמרט, האוצר ומשרד הביטחון לקיים שיחות, לקביעת עלות הפעולה לתקציב המדינה. באוצר מזכירים כי בניגוד למלחמת לבנון השנייה, מצבה של קופת המדינה קשה עתה, ולפיכך היא תהיה חייבת להיות נדיבה פחות בסיוע לצה"ל.

הסוחרים בבורסה לא נבהלו אמנם מהלחימה בדרום, כך שהמדדים המובילים לא נפלו בחדות, אך נראה שהמשקיעים העדיפו להדיר את רגליהם מהבורסה היום ומחזור המסחר הסתכם ב-920 מיליון שקל בלבד. יום המסחר בתל אביב הסתיים במגמה שלילית: מדד תל אביב 25 איבד 1.4% וננעל ברמה של 625.84 נקודות, ומדד תל אביב 100 ירד ב-1.9% לרמה של 541.7 נקודות. מאז תחילת השנה, איבדו שני המדדים המובילים בתל אביב קרוב ל-50%.

תלוי באורך

מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח, אמר אתמול, כי השפעת המבצע בעזה על הכלכלה הישראלית תלויה באופן שבו הוא יתפתח. לדבריו "אם התקיפה היא תחילתו של מבצע גדול ורציני יותר ויש חשש למלחמת התשה, אזי המשמעות מבחינת השווקים הפיננסיים גדולה".

גיורא סרצ'נסקי, מנכ"ל ישיר בית השקעות, סבור כי ניסיון העבר מראה שלאירועים ביטחוניים יש השפעה מהותית על השווקים רק אם מדובר באירוע ארוך שמחלחל גם לכלכלה הריאלית.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך כי למבצע עופרת יצוקה לא תהיה השפעה ניכרת על הכלכלה ולא על שוקי איגרות החוב, כל עוד העימות הצבאי לא יתרחב לחזיתות אחרות ויהיה, כפי שהוא צופה קצר, ומוגבל בהיקפו.

בעקבות העלייה בתנודתיות בשער החליפין תיתכן להערכת מעוז עלייה של 0.2%-0.3% בתשואות על איגרות החוב השקליות הלא צמודות לטווח של שנתיים-שלוש.

לדברי רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות בבנק המזרחי טפחות "פתיחת מבצע עופרת יצוקה, בפני עצמה, לא אמורה להשפיע מיידית על מערך השיקולים של בנק ישראל לקראת החלטת הריבית".

כלכלן המאקרו של כלל פיננסים אורי גרינפלד העריך הבוקר, כי החשש העיקרי מהמבצע הנוכחי הוא כי הוא יימשך זמן רב וכי ההוצאות הבטחוניות של הממשלה ב-2009 יגדלו ויעמיקו עוד יותר את החריגה מיעד הגרעון.

לדברי גרינפלד הגדלת ההוצאות והקטנה נוספת של ההכנסות, כתוצאה מפעילות כלכלית נמוכה באזורי העימות, עלולות להרחיב את הגירעון ובכך לפגוע ביחס החוב-תוצר של ישראל ואולי אף בדירוג האשראי של המדינה".

עוד בעניין תקציב הביטחון העריכה הבוקר כלכלנית אי.בי.אי, איילת ניר, כי "נכון הוא שלמערכת הביטחון יש תקציב כדי להתמודד עם הסלמה במצב הביטחוני, אך התקציב אינו בלתי מוגבל. היה וניכנס למערכה ארוכה – ידרוש משרד הביטחון תוספת תקציבית. בעוד לאחר מלחמת לבנון השניה יכולנו להתמודד עם הגידול בדרישות התקציב של מערכת הביטחון, על רקע הצמיחה המהירה במשק, הרי שכיום, במצב הנוכחי של התקציב שעדיין לא אושר לשנה הבאה, כל שקל הוצאה נוסף יעיק מאד על התקציב".

לדברי ניר "בהינתן הצפי למיתון כלכלי בישראל ובעולם, ובהיעדר צפי לאופק חיובי בטווח הקצר, מהווה ההסלמה הביטחונית משקולת נוספת על צווארו של המשקיע, בדמות גידול נוסף בסיכון".

בלידר שוקי הון העריכו היום ששוק האג"ח צפוי להגיב באופן שלילי להסלמה בעזה אך ניסיון העבר מלמד על חשיבות מועטה לאירועים ביטחוניים ודגש על התפתחויות מקרו כלכליות עם זאת מדגישים בבית ההשקעות כי, מחירי איגרות החוב עלולים לרדת עקב החשש לעימות ממושך ומנגד, הורדת ריבית תתמוך בשוק.

כלכלני גאון בית השקעות העריכו, כי המבצע שהחל בעזה אתמול צפוי לחזק את הדולר בצורה נקודתית ביום-יומיים הקרובים בהתאם להתפתחויות, אולם העלייה מול השקל לא תחזיק לאורך זמן. כמובן שאם המבצע יסתבך או תתווסף חזית נוספת מצפון, הדבר יבוא לידי ביטוי בהתחזקות חדה יותר של הדולר.

להערכת עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון ניהול קרנות נאמנות, השוק יהיה בסנטימנט שלילי בימים הקרובים, אולם לאור הירידות החדות במחירי המניות בחודשים האחרונים נראה, כי הפוטנציאל לירידות בעקבות הפעולה בעזה נמוך.

סמנכ"ל דסק מניות במגדל שוקי הון, גידי הלפרן, ציין כי "במלחמת לבנון השנייה רשמו מדדי המניות ירידה של כ-8.5% ביומיים הראשונים של הלחימה וככל שהתבהרו הדברים נרגעו הרוחות והמניות חזרו לעלות. זה התסריט המקובל גם כיום. לאחר ירידות מתונות בימים הראשונים של המלחמה בהן לא ברור כיצד יתפתחו הדברים, צפויים מדדי המניות להגיב לאירועים כלכליים ולהתפתחויות בשווקים הפיננסים בעולם".

בנוגע למחיר הנפט אומר הלפרן, כי המתיחות האזורית והחשש להסלמה עלולים לעודד התחזקות מחירי הנפט, אולם עלייה של עד 10 דולר ל-47 דולר תיחשב כנורמטיבית ולא תשנה את המגמה הכללית המושפעת ממיתון עולמי מעמיק.

כלכלנית בית ההשקעות פסגות, ורד דר, סיכמה הבוקר את השפעות המבצע על השווקים ועל המשק הישראלי בשאלה - "כמה ממושך ויקר יהיה הסיפור הזה? האם אנחנו מדברים על ימים ספורים או על עלות בסדרי גודל של מלחמת לבנון השניה? ובראייה הארוכה, האם ההפגזות עשויות לייצר אינתיפאדה שלישית הכוללת חזרה של מחבלים מתאבדים?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully