וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרנות התכווצו ב-20%, התעודות ב-15%

מאת שרית מנחם

29.12.2008 / 6:59

5 מיליארד שקל נפדו מפריזמה ב-2008 - 40% מהנכסים. מגדל שוקי הון ספגה ירידה של 3.8 מיליארד שקל. קסם התכווצה ב-3 מיליארד שקל, ומנהלת כיום 9 מיליארד שקל



>> הסיכום השנתי של 2008 ממחיש את המכה הקשה שספגה תעשיית הקרנות בשנה החולפת: מצבת הנכסים התכווצה ב-20% וחברות הקרנות ספגו פדיונות של מיליארדי שקלים בקרנות המסורתיות, כשהמשקיעים המבובלים חיפשו עוגן בטוח לכספם. לאור זאת, מנהלים שהשיקו ומינפו את הקרנות הכספיות שהושקו בתחילת השנה נהנו מזרימת כספים, אך ללא הכנסות, לפחות בינתיים.



הקרנות שבלטו בזירת ההשקעות החדשה: פסגות, שהצליחה לגייס כ-10 מיליארד שקל לקרן הכספית שלה, אחריה כלל פיננסים עם 5.1 מיליארד שקל, אחריה דש, שגייסה 3.8 מיליארד שקל והראל פיא עם 2.6 מתחילת השנה. ארבע הקרנות הכספיות הגדולות בתעשייה לא גובות דמי ניהול ועדיין לא ברור אם אלה יעודכנו כלפי מעלה בקרוב (ראו מסגרת).

בחינת הפעילות בקרנות המסורתיות מדגישה את בריחת המשקיעים: פריזמה ספגה את הפדיונות הגדולים ביותר - 6.3 מיליארד שקל - ומנהלת כיום 9.8 מיליון שקל בלבד. אחריה פסגות, עם 5 מיליארד שקל, המיוחסים גם לגודלה. פסגות, השחקנית הגדולה בענף, סיימה את השנה עם מאזן חיובי בשל הגיוסים הערים בקרנות הכספיות, והיא מנהלת כיום 24.5 מיליארד שקל.



כלל פיננסים, הראל פיא ומגדל ספגו בקרנות המסורתיות פדיונות של 4.5-5 מיליארד שקל. עם זאת, הודות לכספיות הצליחה כלל פיננסים לחתום את 2008 עם גידול צנוע של 131 מיליון שקל במצבת הנכסים, והיא השחקנית השנייה בגודלה בשוק כיום - כשבתחילת השנה היתה במקום החמישי - עם היקף נכסים של 10.69 מיליארד שקל. צמוד אליה נמצאת הראל, שאיבדה 1.9 מיליארד מהנכסים ומנהלת כיום 10.63 מיליארד שקל. מגדל, שבחרה שלא ליהפך לשחקן משמעותי בקרנות הכספיות, ספגה ירידה קשה של 3.8 מיליארד שקל ומנהלת כיום 7.3 מיליארד שקל. מי שמצליחה לרשום גיוס צנוע של 120 מיליון שקל בקרנות המסורתיות היא דש. גיוסים אלה והגיוסים בקרנות הכספיות סיכמו עלייה של 4 מיליארד שקל במצבת הנכסים וכיום מנהלת דש נכסים בהיקף 5.9 מיליארד שקל.



דש בולטת גם בביצועי דצמבר, שבו גייסה 665 מיליון שקל. הראל פיא הצליחה לרשום גיוסים של 315 מיליון שקל בדצמבר, אקסלנס גייסה 158 מיליון שקל וכלל פיננסים גייסה 48 מיליון שקל. בצד הפודים בדצמבר: פסגות עם 717 מיליון שקל, פריזמה איבדה 474 מיליון שקל ומגדל שמרה על יציבות עם פדיונות מינורים של 5 מיליון שקל.



שנה קשה לתעודות הסל



תעודות הסל העוקבות אחרי מדדי המניות ומדדי התל בונד ספגו ירידו חדות, והענף מנהל כיום כ-28 מיליארד שקל, לעומת 33 מיליארד שקל בסוף 2007 - ירידה של 15%. קסם היא עדיין הגדולה בענף, עם מצבת נכסים של 9 מיליארד שקל, לעומת 12 מילארד שקל לפני שנה - ירידה של 25%. קסם נפגעה קשה מהמצב בשווקים: לחברה 96 תעודות, כש-70% הן מדדי מניות בישראל ובחו"ל. כך, למרות גיוסים של 1.1 מיליארד שקל, רשמה קסם ירידה חדה בהיקף הנכסים המנוהל.



שתי השחקניות היחידות בענף שהצליחו לצמוח הן תכלית ופסגות - תכלית הצליחה בשנה החולפת להגדיל את הנכסים ב-262 מיליון שקל ל-7.4 מיליארד שקל. פסגות תעודות סל הפתיעה השנה כשרשמה את הגידול המרשים ביותר בענף, של 894 מיליון שקל - ל-3.4 מיליון שקל. גם בגיוסים הריאליים רושמת פסגות את הגיוסים הגבוהים ביותר - 2 מיליארד שקל.



מבט נפגעה מהירידות באפיק האג"ח הקונצרניות ורשמה ירידה של 820 מיליון, וכיום היא מנהלת 4.1 מיליארד שקל. הדס רשמה בשנה החולפת ירידה של 290 מיליון שקל - ל-2.5 מיליארד שקל. אינדקס איבדה בשנה החולפת 470 מיליון שקל - ל-1.5 מיליארד שקל. בדצמבר הצליחה קסם להגדיל את מצבת הנכסים ב-100 מיליון שקל, תכלית קטנה ב-98 מיליון שקל ומבט והדס איבדו 160 מילון שקל. אינדקס ופסגות התכווצו בכ-25 מיליון שקל.



בתי ההשקעות רוצים להעלות את דמי הניהול בכספיות



>> בשבוע שעבר הודיע גלעד שמעוני, מנכ"ל אקסלנס נשואה, כי יותיר את דמי הניהול האפסיים בקרן הכספית לפחות עד לסוף המחצית הראשונה של 2009. לפני הודעתו, ההערכות בשוק היו כי השחקניות הגדולות בתעשייה - פסגות, כלל פיננסים, דש והראל - יעלו את דמי ניהול. כעת, קשה לחזות כיצד יפעלו המתחרות.



לשמעוני, שהצהיר שהוא רוצה ליהפך לשחקן בולט בתחום, אין הרבה להפסיד. הקרן הכספית שלו מנהלת כיום פחות מ-300 מיליון שקל. לעומת זאת, לפסגות, כלל פיננסים, הראל ודש, המנהלות מיליארדי שקלים, מתחיל להיגמר האוויר. כבר שנה הן מנהלות את כספי המשקיעים ללא תשלום ורושמות הפסדים של כ-1.7 מיליון שקל על כל מילארד שקל מנוהל.



כעת הן צריכות להתמודד עם חצי שנה נוספת של דמי ניהול אפסיים. אפילו בקמפיינים הפרסומיים ניתן לראות את ההבדל: אם לפני חצי שנה הדגישו השחקניות בענף את המחיר כאחד המאפיינים הבולטים של הקרן, כיום אין זכר למאפיין זה והשחקניות בוחרות להבליט את הסולדיות שבהשקעה. לפני כחצי שנה מודעת הפרסום של פיא נשאה את הסלוגן "0% דמי ניהול, 100% שקט נפשי", אך כיום הסלוגן התקצר ל-"100% שקט נפשי". מגמה דומה נצפית במודעות של כלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully