וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 46% בהיצע המשרות לאנשי היי-טק

מאת עידו סולומון

29.12.2008 / 6:59

"אנחנו רואים רק את קצה הקרחון. המשבר צפוי להחריף לאחר פרסום תוצאות הרבעון הנוכחי, ולהגיע לשיאו במחצית הראשונה של 2009", אומר פרופ' משה צבירן מאוניברסיטת תל אביב



>> תעשיית ההיי-טק הישראלית היתה בין הראשונות לשלם את מחיר המשבר הכלכלי הגלובלי, והעובדים ספגו פיטורים וקיצוצי שכר. ואולם, ניסיון לברר עד כמה באמת עמוק המשבר מבהיר שחוסר הוודאות עדיין שולט, וקשה למצוא נתונים חד-משמעיים על עוצמת הפגיעה.



כשבודקים את שיעור הביקוש לאנשי היי-טק, מוצאים דיווחים שנעים בין ירידה של 7% לירידה של 50% בביקוש ברבעון הרביעי. הכל תלוי, כמו תמיד, במי שמספק את הנתונים.גם בסוגיית השכר אין תמימות דעים: חברות השמה המתמחות בתחום מדווחות על ירידות של 15%-25% בשכר בשוק, ואילו החברות עצמן מדווחות על שכר זהה לזה שהיה מקובל לפני כחצי שנה, למעט החברות שהחליטו על קיצוץ שכר רוחבי.

לפי נתוני אתר חיפוש המשרות אול-ג'ובס, המרכז מודעות מכל אתרי הדרושים, הביקוש לאנשי היי-טק ירד ברבעון הרביעי של 2008 רק ב-7% לעומת הרבעון השלישי: מ-9,043 משרות המתפרסמות בשבוע ממוצע ל-8,370. ואולם, זהו הנתון האופטימי ביותר, והוא כולל גם משרות שאינן שייכות לליבת התעשייה, למשל בתחום האדמיניסטרציה.



מנתוני חברת ההשמה MIT מקבוצת מנפאואר ישראל, המתמחה בהשמה וניהול פרויקטים בענף ההיי-טק, עולה כי חלה ירידה של כ-15% בממוצע במספר המשרות המוצעות. חברת ההשמה דיאלוג מדווחת על ירידה של כ-35% בהיצע המשרות החדשות. מנתוני חבר ITR מקבוצת חבר, חברת השמה המתמחה גם היא בתחום ההיי-טק, עולה תמונה דרמטית יותר: ירידה של 46% בהיצע המשרות לאנשי היי-טק ברבעון הרביעי.



אפשר להסביר את ההבדלים האדירים בהערכות בכך שנתוניהן של חברות ההשמה מתבססים בעיקר על הביקושים שמזרימות אליהן החברות. מדובר בהיקף של כמה מאות משרות, שאולי משקף מגמה, אך קשה לגזור ממנו מספר חד-משמעי לגבי הירידה בביקוש. לדברי פרופ' משה צבירן מאוניברסיטת תל אביב, העורך את סקרי השכר התקופתיים בקרב כ-300 חברות בענף, האמת, ככל הנראה, נמצאת באמצע.



"נכון לעכשיו", אומר צבירן, "אכן יש צמצומים ומהלכי התייעלות, אך מתוך המידע שמגיע אלינו מהחברות נראה כי התקשורת מגזימה בהיקפים. עדיין אין נתונים מוחלטים, אולם אין ספק שיש משבר אמיתי, ואנחנו רואים רק את קצה הקרחון. להערכתי המשבר צפוי להחריף לאחר פרסום תוצאות הרבעון הנוכחי, ולהגיע לשיאו במחצית הראשונה של 2009".



לדברי צבירן, גיוסי העובדים נמשכים, אולם בהיקפים מצומצמים ביותר. "חברות רבות מגייסות, אבל בדרך כלל זה גיוס נקודתי לתפקידים ספציפיים - או גיוס שנועד להחליף עובדים קיימים באחרים, זולים יותר", אומר צבירן.



בעניין אחד כולם מסכימים: כשיש ירידה בביקוש לעובדים וההיצע שלהם עולה, תנאי השכר מתחילים לרדת. עד כמה בדיוק? קשה להעריך. חברת נישה מדווחת על ירידות של עד 25% בשכר המוצע כיום לעובדי היי-טק. לפי נתוני חברת ההשמה דיאלוג, השכר הממוצע המוצע לעובדים ירד ב-14% בלבד. "צריך לזכור שחברות ההשמה מדווחות על שכר שמוצע לעובדים חדשים", אומר פרופ' צבירן. "במרבית החברות שכר העובדים הוותיקים לא נפגע, וגם בין אלה שביצעו קיצוצי שכר, מעטות החברות שהורידו את השכר ב-15% באופן גורף לכל הרמות. שיעור הקיצוץ המקובל הוא כ-10%, ולדרגים הנמוכים מורידים בדרך כלל פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully