וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר הכלכלי: הרעה ביחסי ארה"ב - סין עשויה לאיים על שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות

ניו יורק טיימס

29.12.2008 / 10:54

כלכלנים: המשבר הכלכלי בארה"ב ובסין עשוי להוביל להרעה ביחסים ולפגיעה נוספת בסחר העולמי



המשבר הכלכלי העולמי חשף מחדש את הבקיעים ביחסים בין ארה"ב לסין, והוביל להרעה ביחסים הדיפלומטיים והכלכליים בין שתי המדינות. מדובר בהרעה אשר עשויה לאיים על חלק מההסכמות הקודמות אליהן הגיעו בשנים האחרונות ולהוביל לפגיעה נוספת בסחר העולמי.



בשנים האחרונות הקדיש שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, חלק ניכר מזמנו לשיפורו של שיתוף הפעולה הכלכלי בין ארה"ב לסין - בין היתר באמצעות פגישות בין בכירים כלכליים בשתי המדינות פעמיים בשנה. פגישות אלה נועדו להרגיע את המתיחות בין שתי המעצמות ולמנוע מהקונגרס להטיל מגבלות סחר על סין.



הגישה הדיפלומטית של פולסון הניבה תוצאות, כמו הבטחה הדדית לחלוק מידע בנוגע לבטיחות מזון והסכמה מצד סין להתיר לקרנות נאמנות זרות להשקיע בשוק המניות המקומי. היואן עלה ב-21% מול הדולר מאז ביטול קיבועו לדולר ב-2005, לאחר שבכירים בארה"ב התלוננו כי ערכו הנמוך של המטבע הסיני מעניק לחברות הסיניות יתרון לא הוגן בתחרות מול חברות אמריקאיות.



אולם המשבר הכלכלי העולמי עשוי להוביל להרעה ביחסים בין ארה"ב לסין, על רקע ניסיונן של שתי המדינות לעודד את הצמיחה הכלכלית. חברי קונגרס בארה"ב, יחד עם איגודי עובדים ולוביסטים של המגזר הפרטי, מתכוונים לדרוש מהנשיא הנבחר ברק אובמה לנקוט במדיניות נוקשה יותר מול סין מאשר זו בה נקט הנשיא היוצא ג'ורג' בוש.



יו"ר ועדת המימון של הסנאט, הסנאטור הדמוקרטי מקס באוקוס, מתכוון להוביל חקיקה שתעלה את המסים על יבוא מסין וממדינות אחרות, וחבר הקונגרס לארי קיסל הבטיח ליזום חקיקה שתגביל את יכולתן של חברות אמריקאיות להעביר משרות לסין. במהלך מערכת הבחירות לנשיאות הבטיח אובמה כי ינקוט בקו נוקשה יותר מהממשל הנוכחי בוושינגטון בנוגע למדיניות המטבע של סין. במסגרת תוכנית התמריצים של אובמה, הצפויה לעמוד על 850 מיליארד דולר, תצטרך ארה"ב למכור אג"ח ממשלתיות בסך מאות מיליארדי דולרים לסין - מהלך שנתקל גם הוא בהתנגדות מצד חלק מחברי הקונגרס.



לדברי ג'יימס מקגרגור,יו"ר חברת המחקר JL מקגרגור, סין תגיב לצעדים האמריקאיים בצעדים משלה, כולל ביטול של חלק מההסכמים הקיימים עליהם חתמה עם אנשיו של פולסון. "השלטונות הסיניים יעשו ככל שביכולתם כדי להגן על האינטרסים שלהם ולומר לארה"ב: אל תתעסקי איתנו", אמר מקגרגור. פולסון עצמו אמר החודש כי החשש הגדול ביותר שלנו הוא משינוי כיוון במדיניותה של סין כלפי ארה"ב, שימחוק את ההתקדמות ביחסים בין שתי המדינות.



"המשבר הכלכלי האמריקאי הופך למשבר הכלכלי של סין. התנאים שנוצרים מאפשרים עימות חזיתי בין סין לקונגרס האמריקאי, עימות שעשוי להוביל לערער את מערכת היחסים הכלכלית בין שתי מדינות החשובה ביותר בעולם", אמר דרק סיזורס, עמית מחקר במכון הריטג' פאונדיישן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully