וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשק הישראלי נמצא בתחילתו של משבר ריאלי"

צבי זרחיה

29.12.2008 / 11:24

הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי: "אין מודל פיקוח אחד בשוק ההון שהיה פותר את הבעיות שהתגלו בחודשים האחרונים"

"רובן של איגרות החוב הקונצרניות נסחר בתשואות סבירות שבין 6% ל-12% בשנה. אג"ח קונצרניות בשווי של 100 מיליארד שקל מתוך היקף כולל של 160 מיליארד שקל נסחרות בתשואות סבירות". כך אמר הבוקר הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, בדיון בוועדת הכספים.

ענתבי הוסיף עם זאת, כי "צריך להפיק לקחים לגבי שוק האג"ח הקונצרני. צריך לחזק את תהליכי הבקרה והערכת הסיכונים באג"ח. בישראל - כמו גם בעולם - היה עודף כסף בשווקים שהלך לאשראי פחות טוב". ענתבי העריך כי "המשק הישראלי נמצא בתחילתו של משבר ריאלי, שמשמעותו היא ירידה בשכר הממוצע, גידול באבטלה ועוד".

לדבריו, קצב המשיכות מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הנזילות התמתן בדצמבר לעומת החודשים הקודמים, והגיע בממוצע ל-150 מיליון שקל ביום. זאת, לעומת קצב משיכות ממוצע בשל 190 מיליון שקל ביום באוקטובר-נובמבר 2008 ו-160 מיליון שקל בספטמבר 2008 שבו החל המשבר הפיננסי.

ענתבי ציין כי ישנו צורך ששוק איגרות החוב הקונצרניות ימשיך להתקיים גם לאחר המשבר מאחר שזהו כלי לגיטימי לגיוס כספים. "שוק ההון מפזר את האשראי באמצעות הנפקת אג"ח קונצרניות. שוק זה התפתח באיחור רב בישראל". סגן המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דוד זקן, אמר כי בבנק המרכזי נעשית עבודה בעניין הפיקוח על שוק ההון. בנק ישראל סבור שהפיקוח על שוק ההון צריך להיות בתוך הבנק המרכזי.

יור הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, תבע אף הוא לקבל החלטות בעניין הגברת הפיקוח והמדיניות שוק ההון. ענתבי השיב כי "אין מודל פיקוח אחד בשוק ההון שהיה פותר את הבעיות שהתגלו בחודשים האחרונים". ברוורמן טען כי "מערכת הפיקוח על שוק ההון בארה"ב ובאירופה קרסה לחלוטין. נשאלת השאלה אם בישראל יש להקים גוף פיקוח על שוק ההון שיכלול את כל גופי הפיקוח. לאחר שנצא מהמשבר יש צורך לתת את הדעת על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully