וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אג"ח ממשלתי ארוך בארה"ב מהווה הזדמנות לשורט או הזדמנות קניה?

TheMarker

29.12.2008 / 11:54

התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב ירדו לאורך כל העקום בשל הורדות אגרסיוויות של הריבית על ידי הפדרל ריזרב לרמה של 0% עד 0.25% וריצה אל הנכסים הבטוחים


בשבוע שעבר התקיים שבוע מסחר מקוצר בעולם עקב חג המולד. בגרמניה התקיימו רק שני ימי מסחר, בשאר המקומות באירופה התקיימו 2.5 ימי מסחר. בארה"ב החרוצה התקיימו 3.5 ימי מסחר אך בימים שבהם התקיים המסחר, מחזורי המסחר היו נמוכים ביותר והגיעו לעד כ-20% מהמחזור הממוצע בתקופה האחרונה.

התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב ירדו לאורך כל העקום. סיבה אחת לירידה בתשואות היא, הורדות אגרסיוויות של הריבית על ידי הפדרל ריזרב לרמה של 0% עד 0.25%. הסיבה השנייה היא ריצה אל הנכסים הבטוחים (Flight to Safety), כלומר רכישה של אג"ח ממשלתי על ידי המשקיעים ללא מתן חשיבות לתשואה.

להערכת כלכלנים, בעקבות מקרה ליהמן ברדרס קיים חשש ממשי אצל המשקיעים מפני קריסת הבנקים והלקוחות מעדיפים לקנות אג"ח ממשלתי על מנת לא להחזיק את הכסף בפקדונות. התשואה הייתה פחות חשובה, מה ששיחק תפקיד מהותי היה דווקא תחושת הביטחון.

ההשפעה העיקרית של ה-Flight to Safety הייתה על הקצה הקצר של העקום אבל גם הקצה הארוך יותר הושפע. היום, האג"חים הקצרצרים נסחרים בתשואה אפסית, וניתן אפילו לראות הצעות בתשואה שלילית. האג"ח ל-10 שנים נסחר בתשואה של 2.13%.

נשאלת השאלה האם בתשואה זו אנחנו צריכים למכור את האג"ח בשורט או לקנות אותו?

להערכתנו, התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית.

במידה והמשק האמריקאי יתאושש מהר יחסית אז אנו נראה כי הגדלת בסיס הכסף על ידי הפדרל ריזרב תתורגם לעליה בציפיות האינפלציה. הדבר יגרום לפדרל ריזרב לספוג את הכסף שהוא הזרים במהירות ולעלות את הריבית.

כמו כן, תוכניות פיסקאליות למיניהם יחייבו את הממשלה להגדיל את הגיוסים בשנה הקרובה. במקרה זה אנו נראה עליה בתשואות ומי שימכור בשורט אג"ח ארוך היום ייהנה מרווחי הון. ככל שהמנוף יהיה גבוה יותר כך רווחי ההון יהיו גבוהים יותר.

מצד שני, לא ניתן לשלול את האפשרות כי המיתון יהיה ממושך וייקח זמן למשק האמריקאי להתאושש. במצב זה האינפלציה לא תאיים עלינו בזמן הקרוב. כמו כן לא ניתן להתעלם מדבריו של נגיד הפדרל ריזר, בן ברננקי, שאמר שכחלק ממדיניות ה-QE הוא שוקל לרכוש אג"ח ממשלתי ארוך טווח.

הדבר צפוי להמשיך ללחוץ את התשואות של האג"ח הארוך כלפי מטה. במקרה הזה, בעולם של מיתון ממושך, התשואות הנמוכות יישארו איתנו לזמן מה. כך למשל היה במקרה היפאני, התשואה נשארה נמוכה מאוד לאורך הרבה זמן. כמובן שהפעולות של הממשל ושל הפדרל רזרב כיום הן אגרסיוויות ומהירות בהרבה מהתגובות של הממשלה היפאנית בשנות ה-90 ולכן ההתאוששות עשויה להיות מהירה יותר.

הכותבת: לנה קרופאלניק היא מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully