וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחימה: הבורסה בת"א סגרה בעליות

יעל פולק

29.12.2008 / 18:32

בעקבות הציפיה להורדת הריבית הערב, התנהל המסחר במגמה חיובית. מדד המעו"ף הוסיף 0.9%, ומדד ת"א 100 עלה ב-1%

המסחר בבורסה של תל אביב התנהל היום במגמה חיובית בעקבות הציפיה להורדת הריבית בערב, ועל רקע המשך המבצע הצבאי בעזה. המסחר הסתיים במגמה חיובית - מדד ת"א 25 התחזק ב-0.9% לרמה של 631.39 נקודות ומדד תל אביב 100 עלה ב-1% לרמה של 547.14 נקודות. מחזור המסחר הסתכם ב-1.2 מיליארד שקל. במהלך המסחר בלטה מניית כור (14.15% , 3630.0) שהתחזקה היום ב-14.2%. את מחזורי המסחר הגדולים ביותר בבורסה ריכזו טבע (1.7% , 16170.0), שהוסיפה 1.7% וכי"ל (3.16% , 2510.0) שעלתה ב-3.1%.

בוול סטריט נפתח המסחר במגמה שלילית: נאסד"ק נחלש ב-0.6%, דאו ג’ונס מאבד 0.2% ומדד S&P 500 נסוג ב-0.3%.

חיל האוויר תקף הבוקר מטרות של ממשל החמאס בצפון הרצועה, ביניהן מבני משרד הפנים ומשרד התרבות. בנוסף הותקפו מוצבים, אתר לייצור אמצעי לחימה וכן האוניברסיטה האיסלאמית. זיאד אבו-טיר, מפקד בכיר בג'יהאד האיסלאמי נהרג אחר הצהריים בתקיפה של חיל האוויר באזור עבאסן שממזרח לחאן-יונס בדרום הרצועה. יחד עימו נהרגו עוד שני פעילים בארגון וילד.


הערכות הכלכלנים הן כי מבצע ממושך יוביל להיחלשות השקל, ירידות בבורסה וזינוק במחיר הנפט. לפי בכירים באוצר, אם הפעולה תימשך יותר משבוע וההוצאה התקציבית תהיה גבוהה, לאחר סיומה יהיה על ראש הממשלה אהוד אולמרט, האוצר ומשרד הביטחון לקיים שיחות, לקביעת עלות הפעולה לתקציב המדינה. באוצר מזכירים כי בניגוד למלחמת לבנון השנייה, מצבה של קופת המדינה קשה עתה, ולפיכך היא תהיה חייבת להיות נדיבה פחות בסיוע לצה"ל.

מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, אומר הבוקר כי "בנק ישראל צפוי, להערכתנו, להפחית היום את הריבית ב-0.75% נקודת, על רקע המיתון והירידה החדה בסביבת האינפלציה והרצון של הבנק לתמוך בצמיחה ובתעסוקה במשק, ולהילחם בסכנה החמורה של דיפלציה (אינפלציה שלילית).

"שילוב של דיפלציה ומיתון עלול להיות מאד הרסני, מכיוון שדיפלציה תאריך ותעמיק את המיתון.יתכן שבנק ישראל שוקל הפחתת ריבית גדולה אף יותר, אך להערכתנו, אי הוודאות התקציבית כתוצאה מעלויות הלחימה בעזה והפיחות בשקל בימים האחרונים יקשו עליו להפחית בשלב זה את הריבית בשיעור חד יותר".

הערב צפוי בנק ישראל להכריז על גובה הריבית במשק וההערכות הן כי הבנק יוריד את הריבית ב-0.5%-0.75%. כלכלנים אחרים סבורים כי הריבית תרד בשיעור חד במיוחד של 1%. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על רמתה הנמוכה אי פעם: 2.5%. בינואר 2008 - רק לפני שנה - היתה ריבית בנק ישראל 4.25%.

מדד מניות הנדל"ן התחזק ב-2.1%, בהובלת מניית אפריקה, שעלתה ב-4.8% היום לאחר שנחלשה מאז תחילת השנה בכ-92%.

אי.די.בי אחזקות (4.48% , 5616.0) מודיעה הבוקר כי תרשום רווח של 47 מיליון שקל כתוצאה מחלקה ברכישת האג"ח העצמי שביצעה החברה הבת נכסים ובנין. סך כל הרווחים כתוצאה מרכישות איגרות החוב של החברה, הסתכמו ב-92 מיליון שקל (לאחר מס) לנכסים ובניין. את הרווחים ירשמו החברות ברבעון הרביעי.

קבוצת דלק (2.68% , 11500.0), שבשליטת יצחק תשובה, הודיעה אתמול כי תבצע רכישה עצמית של איגרות חוב ומניות של הקבוצה בהיקף של עד 100 מיליון שקל. להערכת הדירקטוריון, ביצוע התוכנית יקטין את היקף התחייבויות החברה ויביא לשיפור ברווחיותה, וכן לשיפור במבנה החוב וביחסים הפיננסיים שלה. אתמול נחלשה מניית החברה ב-2.3%.

אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל (4.81% , 2725.0) ברוסיה, מכרה את מטוס הבומברדייר גלובל 5000 - אחד ממטוסי המנהלים היוקרתיים בעולם אשר משמש את בעל השליטה בחברה, לב לבייב, למסעותיו. אפי פיתוח מכרה את המטוס תמורת כ-46 מיליון דולר. לאחרונה, בעקבות הקפאת הפעילות בחלק מהפרויקטים של אפי פיתוח ברוסיה ובחבר המדינות, והתמקדות החברה בפרויקטים גדולים בעיקר במוסקווה, צומצם היקף השימוש במטוס המנהלים של החברה.

חברת דירוג החברות מידרוג הורידה את התחזית לעתיד פרטנר (2.8% , 6014.0) ל"יציב" מ"חיובי". עם זאת הותירה מידרוג את הדירוג Aa2 על כנו. בסקירתה, ציינה מידרוג כי היא מזהה "מדיניות דיווידנד מרחיבה, היוצרת פער ניכר בין יחסי הכיסוי התפעוליים ליחסי הכיסוי הנגזרים מהתזרים הנקי מפעילות (לאחר חלוקת דיווידנד); שחיקה ברווחיות לדקת שיחה (בעקבות ירידה בתעריפים - מגמה אשר בשלב הנוכחי מקוזזת באמצעות עליה בזמן שימוש - שתלך ותקטן בשנים הקרובות)".

וילי פוד אינטרנשיונל, החברה הבת של וילי פוד (-1.13% , 613.0), אשר נסחרת בארה"ב, עלולה לספוג פגיעה בתוצאות הכספיות ברבעון הרביעי לשנת 2008 וברבעון הראשון לשנת 2009.

החברה לא פירסמה את היקף הפגיעה הצפויה, אך ייחסה אותו לירידה ברווח הגולמי - שמקורו בפערים בין מחירי רכישת הסחורות אותן רכשה החברה (או התחייבה לרכוש), לבין מחירי המכירה בפועל של הסחורות אותן מכרה החברה. זאת, כתוצאה מירידת מחירי הסחורות בשבועות האחרונים.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully