וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשואה על הפקדונות מתקרבת לאפס: בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.75% ל-1.75% בלבד

טל לוי

29.12.2008 / 18:30

זוהי הריבית הנמוכה אי פעם; בעקבות קיצור שעות המסחר בבורסה - תפורסם החלטת הריבית ב-17:30



הריבית שיקבלו הלקוחות על הפקדונות מתקרב לאפס: ריבית בנק ישראל תרד ב-0.75% לרמה של 1.75%. כך החליט הערב נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. כלכלנים ציפו כי הריבית תרד ב-0.5% ויש מי שהעריך כי הריבית תרד בשיעור חד יותר של 1%.



בעקבות החלטת הנהלת הבורסה לניירות ערך להקדים את סיום המסחר לשעה 16.30, החלטות הריבית מחודש הבא ואלך יפורסמו בשעה 17:30 במקום ב-18:30.



בשבועיים האחרונים העריכו רבים בשוק ההון כי נגיד הבנק יוריד את הריבית לפני תאריך ההכרזה הקבוע אולם בסופו של דבר החליט פישר להוריד את הריבית רק במועד הרשמי.



בנק ישראל מוריד בהתמדה את הריבית בחודשים האחרונים ורק בחודש ספטמבר שררה במשק ריבית של 4.25%. בכך מצטרף גם בנק ישראל למגמת הורדת הריבית בעולם: בארה"ב שוררת הריבית הנמוכה אי פעם (0%-0.25%) ובגוש היורו שוררת ריבית נמוכה של 2.5% בלבד.



הורדת ריבית נחשבת לזריקת עידוד למשק שכן היא מאפשרת לחברות להשיג מימון זול יותר ומאפשרת למשקי הבית לקבל הלוואות זולות יותר. עם זאת, ולמרות כוונותיו של בנק ישראל, מתברר כי הבנקים המסחריים אינם מגלגלים את הורדת הריבית גם לכיסי הלקוחות. בכנס איגוד הבנקים שנערך בשבוע שעבר, נזף פישר בבנקים כאשר אמר להם מפורשות כי "בתקופה האחרונה הוריד בנק ישראל את הריבית בצורה אקטיווית ומשמעותית, במטרה לתרום להוזלת האשראי לסקטור העסקי ולמשקי הבית. בפועל, הבנקים כמעט ולא תירגמו את ההורדות האלה בעלות האשראי שהם מעמידים".



מאחר שהורדת הריבית אינה מתורגמת בהכרח למימון זול יותר, הכריז בנק ישראל בשבוע שעבר על תוכנית חדשה להגברת הנזילות במשק: בין היתר, יצמצם הבנק את ספיגת הכסף מהמשק, כלומר ינפיק פחות מק"מים (מלווים קצרי מועד). במקביל, הוריד הבנק את הריבית שהוא משלם לבנקים המסחריים, כך שנוצר לבנקים תמריץ להגדיל את רווחיהם באמצעות מתן הלוואות רבות יותר.



"ככלכלן" הסביר פישר בכנס איגוד הבנקים, "אם כל בנק מקשיח את מדיניות האשראי שלו באופן משמעותי, המשק יגדל לאט יותר - דבר שיצדיק בדיעבד את מדיניות האשראי המחמירה שהבנקים נקטו בה. לעומת זאת, אם כל בנק לוקח בחשבון שאם הוא והבנקים האחרים מקלים בשוליים, אפילו במעט, במדיניות האשראי שלהם - המשק יצמח מהר יותר, מה שיצדיק בדיעבד את המדיניות המקלה שהבנקים נקטו בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully