וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: הריבית במשק מתקרבת לאפס

טל לוי

29.12.2008 / 18:58

בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.75% ל-1.75%, רמתה הנמוכה אי פעם. בנק ישראל: המהלך יתרום להוזלת עלות האשראי במשק

הריבית שיקבלו הלקוחות על הפקדונות מתקרבת לאפס: ריבית בנק ישראל תרד ב-0.75% לרמה של 1.75%. כך החליט הערב נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. כלכלנים ציפו כי הריבית תרד ב-0.5% ויש מי שהעריך כי הריבית תרד בשיעור חד יותר של 1%.

בעקבות החלטת הנהלת הבורסה לניירות ערך להקדים את סיום המסחר לשעה 16.30, החלטות הריבית מחודש הבא ואלך יפורסמו בשעה 17:30 במקום ב-18:30.

בשבועיים האחרונים העריכו רבים בשוק ההון כי נגיד הבנק יוריד את הריבית לפני תאריך ההכרזה הקבוע אולם בסופו של דבר החליט פישר להוריד את הריבית רק במועד הרשמי.

בנק ישראל מוריד בהתמדה את הריבית בחודשים האחרונים ורק בחודש ספטמבר שררה במשק ריבית של 4.25%. בכך מצטרף גם בנק ישראל למגמת הורדת הריבית בעולם: בארה"ב שוררת הריבית הנמוכה אי פעם (0%-0.25%) ובגוש היורו שוררת ריבית נמוכה של 2.5% בלבד.

הורדת ריבית נחשבת לזריקת עידוד למשק שכן היא מאפשרת לחברות להשיג מימון זול יותר ומאפשרת למשקי הבית לקבל הלוואות זולות יותר. עם זאת, ולמרות כוונותיו של בנק ישראל, מתברר כי הבנקים המסחריים אינם מגלגלים את הורדת הריבית גם לכיסי הלקוחות. בכנס איגוד הבנקים שנערך בשבוע שעבר, נזף פישר בבנקים כאשר אמר להם מפורשות כי "בתקופה האחרונה הוריד בנק ישראל את הריבית בצורה אקטיווית ומשמעותית, במטרה לתרום להוזלת האשראי לסקטור העסקי ולמשקי הבית. בפועל, הבנקים כמעט ולא תירגמו את ההורדות האלה בעלות האשראי שהם מעמידים".

בנק ישראל מציין במפורש כי "הפחתת הריבית הנוכחית נועדה לתרום להוזלת עלות האשראי במשק ולחזק את יכולתו להתמודד עם ההאטה בפעילות הכלכלית וההשלכות של המשבר הפיננסי העולמי".

מאחר שהורדת הריבית אינה מתורגמת בהכרח למימון זול יותר, הכריז בנק ישראל בשבוע שעבר על תוכנית חדשה להגברת הנזילות במשק: בין היתר, יצמצם הבנק את ספיגת הכסף מהמשק, כלומר ינפיק פחות מק"מים (מלווים קצרי מועד). במקביל, הוריד הבנק את הריבית שהוא משלם לבנקים המסחריים, כך שנוצר לבנקים תמריץ להגדיל את רווחיהם באמצעות מתן הלוואות רבות יותר.

"ככלכלן" הסביר פישר בכנס איגוד הבנקים, "אם כל בנק מקשיח את מדיניות האשראי שלו באופן משמעותי, המשק יגדל לאט יותר - דבר שיצדיק בדיעבד את מדיניות האשראי המחמירה שהבנקים נקטו בה. לעומת זאת, אם כל בנק לוקח בחשבון שאם הוא והבנקים האחרים מקלים בשוליים, אפילו במעט, במדיניות האשראי שלהם - המשק יצמח מהר יותר, מה שיצדיק בדיעבד את המדיניות המקלה שהבנקים נקטו בה".

"הורדת הריבית תורמת לחיזוק המשק"

בבנק ישראל מסבירים כי הורדת הריבית תורמת לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הכלכלי העולמי, ותומכת בפעילות הריאלית והיא עקבית עם החזרת האינפלציה לתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% כבר בחודשים הקרובים.

לפי שעה כותבים בבנק ישראל כי השפעת המשבר העולמי ניכרת בפעילות הריאלית במשק הישראלי. הנתונים על הפעילות הריאלית בישראל מעידים על התמתנות ניכרת ואף קיימים אינדיקטורים לירידה בפעילות. "המשך ההתמתנות בפעילות הכלכלית בעולם והפגיעה באיתנות המערכות הפיננסיות העולמיות פועלים לריסון הפעילות הכלכלית בישראל. לאחר ההאטה בקצב הצמיחה ברבעון השלישי, נתונים מהרבעון הרביעי מצביעים על קיפאון ואף ירידה בפעילות הכלכלית" מן הצד השני, סביבת האינפלציה ממשיכה לרדת. החזאים צופים כי בשנה הקרובה תהיה האינפלציה מתחת לגבול התחתון של היעד. במקביל, משוק ההון נגזרות צפיות לירידת מחירים בשנה הקרובה. מתחזיות אלה נגזרת כניסה של האינפלציה ליעד כבר בשליש הראשון של 2009, ובהמשך אף צפויה האינפלציה לרדת אל מתחת ליעד. הארועים הבטחוניים בימים האחרונים משפיעים בכיוונים מנוגדים. מחד עליה באי הודאות הגיאו פוליטית של המשק ומאידך יש בהם כדי לפגוע בפעילות הריאלית.

נתונים ראשונים מסקר המעסיקים של התמ"ת לרביע הרביעי מצביעים על ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות במגזר העסקי, גידול במספר העובדים הנפלטים וירידה באיוש המשרות. גביית מס בריאות בחודש נובמבר, המהווה אינדיקטור למצב בשוק העבודה, היתה נמוכה ב-5.8% ביחס לממוצע בחודשים אוגוסט-אוקטובר. בחודש נובמבר נרשמה עליה של 2.2% במספר דורשי העבודה בלשכות התעסוקה. נתוני הביטוח הלאומי לרביע השלישי מצביעים על כך שהשכר הממוצע למשרות שכיר ברביע השלישי נותר ללא שינוי נומינאלי לעומת הרביע הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully