וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונן מנחם ממזרחי-טפחות: בנק ישראל לא מוטרד מהאינפלציה אך הוא מוטרד בהחלט מהמשבר הגלובלי

טל לוי

29.12.2008 / 19:16

הורדת הריבית התלולה עשויה להימשך אך בנק ישראל ימתין לראות האם המשבר הגלובלי מתורגם למשבר בישראל


"הגורם הראשון במעלה להפחתת הריבית הפעם הוא הצורך להתמודד עם המשבר הכלכלי העולמי. יציבות המחירים, שתושג להערכת בנק ישראל כבר בחודשים הקרובים, מוזכרת במקום השני. לשם השוואה, כשהורדה הריבית ב-0.5% בפעם הקודמת (ב-24 לנובמבר), הוזכר המשבר העולמי בהקשר הפיננסי, לא הכלכלי, ונושא יציבות המחירים הוזכר במקום הראשון. המסקנה היא שבנק ישראל סבור שהמשבר הפך בעייתי יותר למשק בהשוואה לפעם הקודמת", כך כותב מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק , רונן מנחם.

בנק ישראל הודיע הערב כי הריבית במשק תרד ב-0.75% לרמה של 1.75% - הרמה הנמוכה ביותר אי פעם. כלכלנים העריכו כי הריבית תרד ב-1%-0.5%.

מנחם כותב כי בנק ישראל חש בטוח יותר לגבי יציבות המחירים ומודאג הרבה יותר מהמשבר הכלכלי הגלובלי. לדעתו, ההידרדרות בפעילות הכלכלית, כפי שהוגדרה בהחלטה הקודמת, הפכה משבר, כהגדרתה כעת, וההאטה בהתרחבות בפעילות בארץ, שתוארה אז כמעמיקה, הפכה להתמתנות ניכרת ואולי אף לירידה ממש. חשוב, עם זאת, לציין כי גם הפעם לא נעשה שימוש מפורש במונח מיתון כלכלי.

לדבריו, רמז ברור לכך שבנק ישראל אינו מוטרד במיוחד מהאינפלציה ניתן למצוא בכך שההערה שנכתבה בפעם הקודמת, לפיה ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, כפי שנגזרו משוק ההון (0.2%) נבעו, בין היתר, מגורמים טכניים, לא הופיעה הפעם, למרות שבינתיים ירדו ציפיות אלה ל-0.85%. "בנק ישראל מייחס כעת חשיבות רבה גם לכך שריביות בבנקים מרכזיים רבים בעולם ירדו בתלילות - וכמו בארץ, בחלק מהמקרים הן הגיעו לרמות הנמוכות בתולדותיהן - רמז לחשיבות שמיוחסת לצעד שנעשה בארה"ב - ולציפיות כי תימשכנה. גם נושא זה הוזכר בצורה פחות חדה בפעם הקודמת".

בבנק מעריכים כי בנק ישראל לא מייחס כיוון מוגדר להשלכות המערכה הצבאית ועושה רושם כי לא היה לה חלק בקבלת ההחלטה. יצוין, כי קדמה להודעת הריבית הודעה של סוכנות דירוג האשראי Fitch, לפיה אינה רואה השלכה מיידית על דירוג האשראי של ישראל בעקבות המערכה ברצועת עזה ומוקדם מדי לדעת אם תהיינה השלכות כאלה גם בטווח הארוך יותר. הסוכנות ממשיכה להתעניין בהאטה הכלכלית, בהוצאות ובחוב, במערכת הבחירות הקרובה ובמדיניות ארה"ב באזור. אשר למערכה הצבאית, בסוכנות אמרו שדירוג החוב של ישראל ממילא נמוך מכפי שיכול היה להיות בשל חוסר היציבות הביטחונית במדינה.

בנק ישראל מציין שנית כי הפחתת הריבית תכליתה להביא להוזלת עלות האשראי במשק - נושא מדובר בימים אלה. בעוד בפעם הקודמת תוארה תכלית זו כדרך להתמודד עם ההאטה הצפויה במשק, הפעם נאמר כי ההאטה כבר כאן. לסיכום, מעריך מנחם כי הורדת הריבית התלולה עשויה להימשך, אך בנק ישראל ימתין להיווכח האם המשבר הכלכלי הגלובלי אכן מתורגם למשבר בכלכלה הישראלית בטרם ינקוט צעדים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully