וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

UBS על השווקים המתעוררים: "המצב באמת גרוע"

TheMarker

29.12.2008 / 22:16

נקודת האור בדו"ח UBS על השווקים המתעוררים: ההאטה אינה נובעת אך ורק מתלותן בעולם המפותח



"המצב באמת גרוע", מעריך כלכלן בנק UBS ג'ונתן אנדרסון, לגבי השווקים המתעוררים, בדו"ח המתפרסם בעקבות פרסום שלל נתונים כלכליים עבור חודש נובמבר - נתונים הפורשים את תמונת המצב הנוכחית. "לא רק שהמדדים העיקריים בשווקים המתעוררים צנחו בחדות, אלא שזו הייתה תמונת מראה לנפילות החדות בשווקים המפותחים", נכתב בדו"ח. נקודת האור, מציין אנדרסון, היא שהקריסה בשווקים המתעוררים לא היתה אך ורק תגובה למתרחש בעולם המפותח. הבנק צופה כי המצב בשווקים המתעוררים יהיה קשה בשני הרבעונים הקרובים, אך לאחר מכן תירשם התאוששות.



בשווקים המתעוררים נרשמה צניחה חדה, הן בצמיחת היצוא והן בצמיחת הייצור. בחודשים אוקטובר ונובמבר נרשמה צניחה של 12% בצמיחת הייצור ושל כ-30% בצמיחת היצוא. אך לפי הדו"ח, את מרבית הצניחה בשני נתונים אלה ניתן לייחס לצניחת הייצור והמכירות הקמעוניות ב-3 הכלכלות הגדולות בעולם - ארה"ב, אירופה ויפאן. הכלכלות המפותחות האלה אינן צפויות להתאושש לפני המחצית השנייה של 2009, אך להערכת אנדרסון, הכלכלות המתעוררות אינן תלויות אך ורק בשוקי יצוא אלה.



לפי הדו"ח, חלק גדול מהצניחה ביצוא של כמה מכלכלות אסיה נובע מירידה ביצוא דווקא לסין, ולא לאירופה ולארה"ב. ירידה זו מיוחסת לא רק לירידה בייצור הסיני, אלא בעיקר להאטה בשוק הנדל"ן הסיני - האטה ש-UBS צופה כי תהיה קצרת ימים בלבד. פירוש הדבר הוא כי גם המשבר בכלכלות כמו טייוואן ודרום קוריאה צפוי להיות קצר ימים. שתיים מהכלכלות המתעוררות האחרות שחוו ירידות חדות בחודשים האחרונים הן הודו ורוסיה, בהן אחת הסיבות העיקריות לבלימת הפעילות הכלכלית היא מחנק האשראי שהתהדק לפתע. גם כאן צופה אנדרסון כי ההשפעה לא תימשך זמן רב, וכי הנזילות תחזור לשווקים אלה בחודשים הקרובים.



התחזית השלילית של UBS מצטרפת לשלל תחזיות שליליות שהתגברו בעקבות פרסום נתוני חודשי הסתיו, בהם החל המשבר לתת אותותיו גם בשווקים המתעוררים, שהראו חסינות בפני המשבר עד כה. בסוף השבוע פירסם בנק HSBC הבריטי תחזית קודרת, לפיה התוצר הגולמי העולמי (GDP) צפוי לרשום צמיחה שלילית ב-2009, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, בעקבות החולשה בשווקים המתעוררים. HSBC צופה התאוששות של הכלכלה העולמית ב-2010 הודות לצמיחה של כלכלת ארה"ב.



"במשך זמן מה, היה אפשר להעמיד פנים כאילו המשבר הפיננסי והכלכלי הוא רק בעיה של המדינות המתועשות המרכזיות", העריך הכלכלן הראשי של HSBC, סטיבן קינג. "עם זאת, במהלך שלושה החודשים החולפים, התיאוריה הזו התנפצה לאחר שנאלצנו להוריד באופן חד את התחזיות שלנו לכמה שווקים מתעוררים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully