וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר למעסיק לקצץ במשמרות שלי?

דפנה שמואלביץ'

30.12.2008 / 8:56

אני רק שאלה



אני מועסק בחברה במתכונת של משמרות, ובאחרונה הודיע המעביד כי בכוונתו לקצץ את מספר המשמרות שאליהן אני משובץ. האם הוא יכול לעשות כן ללא הסכמתי?

תחילה יש לבדוק אם סוכם אתך שתהיה זכאי לעבוד בהיקף משמרות מסוים (שבועי או חודשי), או שסוכם על היקף משרה גמיש, שמשתנה מחודש לחודש. על סיכום זה ניתן ללמוד מחוזה העבודה האישי, אך גם אם החוזה אינו קובע זאת - ניתן ללמוד על כך מהתנהגות הצדדים לאורך זמן (למשל, אם שובץ העובד למספר קבוע של משמרות על פני תקופה ממושכת).



אם נמצא כי לא היו סדירות או קביעות בשיבוץ שלך למשמרות, הרי שהמעביד יכול לבצע כל שינוי בהיקף המשמרות שלך גם בלא הסכמתך, שכן זו מתכונת ההעסקה שלך. לעומת זאת, אם יש לך זכות להיות משובץ בהיקף משמרות מסוים, ולפיכך גם זכות לקבלת שכר בהתאם, הרי שהפחתת היקף המשמרות מותנית בהסכמתך, ובהיעדרה - מדובר בהפחתה אסורה.



מהי המשמעות של הפחתה אסורה מסוג זה?



בתגובה להפחתת משמרות אסורה יכול העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, שבה יבקש לחזור להיות מועסק בהיקף המשמרות לו הוא זכאי, ולחלופין - לתבוע פיצוי כספי על הנזק שנגרם לו. בכל מקרה, לאור ההרעה בתנאי עבודתו (הפחתת שכרו), יוכל העובד להתפטר ולזכות בפיצויי פיטורים על אף שבדרך כלל רק פיטורים מזכים בפיצויי פיטורים, ולא התפטרות. ואולם עובד שלא יפעל באחת מן הדרכים הללו ייחשב כמי שהסכים לצמצום היקף המשמרות שלו, ויהיה מנוע בעתיד מלטעון אחרת.



האם המצב שונה כאשר מדובר בקיצוץ משמרות כתוצאה ממשבר כלכלי?



כעיקרון לא, אך במקרה של משבר כלכלי חשוב להבין כי ניסיון המעביד לצמצם את היקף העבודה הוא, פעמים רבות, חלופה לפיטורים. לפיכך, במקרה כזה טוב יעשה העובד אם יסכם מראש עם מעבידו גם את היקף ההפחתה וגם את פרק הזמן שתימשך, תוך קבלת התחייבות מהמעביד שבסיום פרק הזמן הזה ישוב על כנו היקף המשמרות הקודם. כך גם יימנע מצב של ניצול לרעה של המצב הכלכלי לעריכת שינויים חד צדדים בתנאי העבודה של העובד.



הכותבת היא עורכת דין המתמחה ביחסי עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully