וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2008: מה עשו השנה ענפי ההי טק והביוטכנולוגיה

פז וייסמן

30.12.2008 / 11:06

סיכום 2008



>> השנה לא היתה שנה קלה לענפי ההיי-טק השונים ולענף הביוטכנולוגיה בפרט. המשבר הכלכלי גורם לחברות לצמצם היקפי מחקר ופיתוח ולבחון כל פרויקט מחדש.

1. מעט מדי הצלחות



2008 אמנם מסתיימת בתרועת ניצחון לתעשיית הביומד הישראלית - עם האקזיטים של אומריקס שנמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-438 מיליון דולר, מדיגייד שנמכרה לסנט ג'וד מדיקל ב-300 מיליון דולר ו-CMT Medical שנמכרה ב-31 מיליון דולר - אך זו לא היתה שנה קלה.



לפי נתוני Online-IVC, היו השנה 11 עסקות אקזיט של חברות ביוטכנולוגיה ומכשור רפואי בסכום של יותר מ-970 מיליון דולר, בעוד שב-2007 היו יותר עסקות אך בשווי כולל נמוך יותר, של 474.3 מיליון דולר. כיום מצבן של רוב החברות הנסחרות קשה וספק אם כולן יגיעו לקו הגמר עם מוצר או עם תרופה שאפשר למכור. גם עתידן של החברות שנמצאות בחממות אינו מובטח, שכן אם לא יקבלו השקעה בתום תקופת החממה, כל העבודה שהושקעה עלולה לרדת לטימיון.



2. דרושים מוצרים בוגרים



ייתכן שניתן להסביר את הירידה בכמות העסקות בביוטק הישראלי בהתבגרותן של חברות הפארמה והציוד הרפואי העולמיות. אם בעבר אותן חברות ענק חיפשו מוצרים מבטיחים שנמצאים בשלב קליני מתקדם, כיום הן מחפשות חברות עם מוצרים אמיתיים שגם נמכרים. הסיבה לכך היא שהחברות רוצות לצמצם את הסיכון שלהן עקב כישלון עסקי או בהליך הרישוי של מוצר חדש. כך ניתן להסביר את מה שקרה השנה במשק הישראלי - צניחה בכמות העסקות לעומת הכפלה של היקפן, כלומר חברות הענק מעדיפות לשלם יותר, אך לצמצם את הסיכון.



3. ירידת ערך של עשרות אחוזים



מדד התל-טק בו נמצאות חברות הביוטכנולוגיה שנסחרות בבורסת תל אביב ירד ב-60%. מניותיהן של חברות כמו מיקרומדיק, ביוליין וכלל ביוטכנולוגיה הגיבו באגרסיוויות רבה יותר וירדו בעד 80%. המצב הגיע עד כדי כך שחברה כמו ביוליין אר אקס נסחרת בשווי של 48 מיליון שקל, בעוד ששווי הנכסים השוטפים של החברה הוא 119 מיליון שקל.



4. התחלות ראשונות



השנה ראינו התחלה של מכירת מוצרים בידי חברות ביוטכנולוגיה. למשל, חברות מכשור רפואי כמו ITGI, שקיבלה אישורי CE (תו תקן אירופי) למכירה באירופה.



בשלב זה ההכנסות נמוכות מאוד ושווי השוק של החברה נמוך מסכום הנכסים השוטפים שלה, אך אם החברה תמשיך למכור ולבסס את עצמה בשוק בו היא פעילה, היא תוכל להצליח יותר.



5. יושבים על הגדר



קרנות ההון סיכון וחברות הפארמה הגדולות ממשיכות לשבת על הגדר. ב-2007 היו כ-184 השקעות בחברות ביוטכנולוגיה וציוד רפואי, בעוד שהשנה היו כ-17 השקעות בלבד בשווי של 28.45 מיליון דולר. הסיבה לירידה בהיקף ההשקעות היא חוסר הוודאות והסיכון הרב בהשקעות בשלבים מוקדמים - והצורך להמשיך ולתמוך בחברות בהן כבר השקיעו הקרנות בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully