וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרינט: התייצבות בכלכלה הריאלית של יפאן תתרחש רק לקראת סוף שנת 2009

TheMarker

30.12.2008 / 13:04

שוק האג"ח הממשלתי ביפאן, ממשיך לשמור על מומנטום חיובי בהתאם למגמות בעולם, תוך שהוא רושם את השנה הטובה ביותר ב-6 השנים האחרונות


מנתוני הלשכה לסטטיסטיקה בטוקיו ומשרד האוצר והמסחר היפאני עולה כי הכלכלה היפאנית ממשיכה לשקוע למיתון ותחזיות המאקרו נראות כיום עגומות עוד יותר לעומת החודשים האחרונים. כדי למתן את הפגיעה בכלכלה מבצעת הממשלה היפאנית, בראשות משרד האוצר והבנק המרכזי, הלכים תומכי צמיחה בדמות הגדלת התקציב בשיעור של 6% ל-980 מיליארד דולר (בעיקר לצורך פיתוח תשתיות, יצירת מקומות עבודה), ועידוד השקעות במגזר העסקי על ידי הורדת הריבית המוניטארית לרמה של 0.1% והזרמת נזילות למערכת הבנקאית.

נתוני המאקרו

משרד המסחר היפאני דיווח ביום שישי האחרון כי היקף התפוקה התעשייתית ירד בחודש אוקטובר בשיעור של 8.1% - הירידה החדה ביותר שנרשמה ב-55 השנים האחרונות. שיעור האבטלה עלה לרמה של 3.9% מרמה של 3.7%, והוצאות הצרכנים ירדו בשיעור של 0.5% - ירידה חודשית תשיעית ברציפות. בנוסף, מגזר היצוא, המשמש כמנוע הצמיחה העיקרי של יאפן מאז מלחמת העולם השנייה, ממשיך להתדרדר באופן מהותי. הייצוא היפאני צנח בחודש נובמבר בשיעור של 26.7% - הירידה החדה ביותר מאז 1980.

נכון להיום, אנו עדיין לא רואים ביפאן אור בקצה המנהרה בעיקר לאור העובדה שהאינדיקאטורים המובילים, ביפאן כמו - הזמנות בנייה, מדדי מנהלי רכש, מלאים עסקיים וסנטימנט הצרכנים והעסקיים ממשיכים להצביע על המשך ירידה בפעילות בחצי השנה הקרובה לפחות.

מסקר הנערך לאחרונה על ידי משרד האוצר היפאני עולה כי חברות היפאניות תכננו להמשיך להוריד את תפוקתן בחודש דצמבר וינואר בשיעור ממוצע של 8% ו-2.1% בהתאמה. אם התפוקה בחודש דצמבר אכן תרד בשיעור שצוין, התפוקה הכוללת ברבעון הרביעי תרד בשיעור הגבוה מ-11%.

בגזרת המחירים, המצב אינו טוב יותר כאשר סיכוני הדפלציה ממשיכים לאיים על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן, בנטרול מוצרי מזון טרי, צמח בחודש נובמבר בקצב שנתי של 1% - הקצב הנמוך ביותר מאז חודש אפריל – וזאת לאחר שבחודש הקדום קצב האינפלציה השנתי עמד על 1.9%.

מדיניות מרחיבה

לאור המצב העגום ממשיכים הגופים הממשלתיים ביפאן לנקוט בצעדים שיאפשרו לייצר תחתית לפעילות הכלכלית ולהביא להתייצבותה גם במחיר של גידול משמעותי בגרעון התקציבי וסיכון להתפרצות אינפלציונית בטווח הבינוני-ארוך.

בטווח הקצר, הדאגה האחרונה של קובעי המדיניות צריכה להיות אינפלציה, בעיקר לאחר שהשכר במשק היפאני נחתך בחודש נובמבר בשיעור של 1.9% - הירידה החדה ביותר ב-4 השנים האחרונות.

הממשלה היפאנית כבר הוציאה לפועל שתי תוכניות פיסקאליות בעלות של מאות מיליארדי דולרים והעלתה את התקציב לשנת 2009 כאמור. בנוסף, הבנק המרכזי ממשיך ברכישות איגרות החוב הממשלתיות והודיע על רכישות עתידיות של ניירות ערך מסחריים בהתאם לצעדי הבנק הפדראלי בארה"ב.

אין ספק כי הממשלה היפאנית למדה מלקחי העבר ומיישמת הפעם מדיניות אגרסיווית, מה שיועיל לכלכלה היפאנית לצאת יחסית מהר מהמיתון. אנו סבורים כי נראה התייצבות בכלכלה הריאלית לקראת סוף שנת 2009.

שוק האג"ח ביפאן

שוק האג"ח הממשלתי ביפאן, ממשיך לשמור על מומנטום חיובי בהתאם למגמות בעולם, תוך שהוא רושם את השנה הטובה ביותר ב-6 השנים האחרונות. המשקיעים באגרות החוב ל-10 שנים (תשואה לפדיון: 1.2%) רשמו רווחי הון של 3.2% מתחילת השנה. אולם יש לציין כי הסיכון בהשקעה באג"ח הממשלתי גובר.

גם ביפאן וכמו בישראל, איגרות החוב הצמודות למדד מספקות תשואה גבוהה יותר לעומת האגרות הקונבנציונאליות – דבר המשקף את הערכות המשקיעים לגבי סיכוני הדפלציה והמשך ירידה במדדי המחירים.

המרווח בין האג"ח הממשלתי הקונבנציונאלי (יין) לעומת מקבילו הצמוד מדד עומד על מינוס 227 נקודות בסיס. אולם להערכתנו, מרווח זה עשוי להצטמצם לאור הנפקת אגרות חוב מאסיבית של האוצר היפאני, תמחור יתר של הדיפלציה ואפשרות להתפוצצות בועת ה-Treasuries בארה"ב, דבר אשר יגרום לעליית תשואות בארה"ב ויגרור אחריו את התשואות של אגרות החוב היפאניות כלפי מעלה.

הכותב: אריה טל הוא האנליסט הראשי של ספרינט בית השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully