וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחימה צודקת וביקורת מוצדקת פחות

יוסי לוי

31.12.2008 / 6:58

תיק עזה



>> כמה שבועות לפני תחילת הפעולה הצבאית נגד תשתית הטרור של החמאס, שקד מטה ההסברה הלאומי (המורכב מאנשי משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, דובר צה"ל וגופים אחרים) על תרחישי פעולה מול התקשורת העולמית ומעצבי דעת קהל. נציגויותינו קיבלו את "תיק עזה" עב הכרס, הכולל דגשי הסברה, רשימות דוברים בשפות זרות, מסמכים ופעולות המיועדות להשפיע על דעת הקהל העולמית באמצעות רשתות טלוויזיה ורדיו, אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ובלוגים.

מאז החל מבצע "עופרת יצוקה", אנשי ההסברה במטה ובכ-100 נציגויות ישראל מעבר לים הפשילו שרוולים, ועושים הכל כדי להעניק לפעולה הצבאית את המעטפת המדינית וההסברתית הנחוצה. שליחים בצפון אמריקה, דרומה ואוסטרליה הוקפצו מבתיהם גם בשעת לילה מאוחרת כדי להרים טלפונים, לשגר מאמרי דעה ובעיקר להתראיין.



מגרש ההתמודדות אינו שווה, לא תמיד הוגן ולבטח לא קל: מול הטיעונים הרציונליים שאנו שוטחים מול התקשורת הזרה, מעמידים דוברי החמאס בשקדנות את מראות הדם וההרס. בשעה שמסכי הטלוויזיה בעולם גדושים בסצינות זוועה וזעקות נשים וילדים, נדרשים שליחי ההסברה שלנו לקלף את השכבה החיצונית של האמוציות ולספר את הסיפור האמיתי.



יש תחנות שידור מערביות שממשיכות לדבר על הייאוש הפלשתיני, הכיבוש והמצור על עזה, כאילו ישראל לא נסוגה משם לפני שלוש שנים. בעבור רבים בעולם, הציור המזרח תיכוני צבוע בשני צבעים בלבד. דוברינו ואנשי ההסברה המיומנים שלנו אינם נרתעים מהמשימה, שהיא אחת המפרכות והמאתגרות ביותר בשירות הציבורי. התוצאות מדברות בעד עצמן: על פי בדיקה שמתקיימת שלוש פעמים ביממה, יש לדוברים ישראלים יתרון על היריב בתחום הדוברות המילולית. על כל דקת שידור של דובר פלשתינאי, נרשמות לזכות דוברינו שתי דקות שידור. שרת החוץ ציפי לבני, המודעת היטב לכוחה העצום של המלחמה התקשורתית, היא על פי הנתונים הדוברת המצוטטת והבולטת ביותר מבין הדוברים הישראלים ברשתות הזרות.



גם מקומה של המדיה החדשה לא נפקד: צוות של "משוגעים לדבר" בונה במומחיות רבה אתרי אינטרנט, מגייס צעירים ישראלים בישראל ובחו"ל לפעילות מקוונת - שחלקה ראוי להישמר חשאי - ומעודד טוקבקיסטים פרו-ישראלים לרוץ על המקלדת באוקיאנוס של שפות ולהביע דעתם תחת כל שרת רענן. סרטונים שהועלו על ידינו לאתרי שיתוף הקבצים זוכים לצפייה של עשרות אלפי גולשים.



כמו שעון קוקייה מהסוג הישן, יוצאת מפעם לפעם ציפור קטנה מהקיר וצועקת: "ההסברה אשמה, ההסברה אשמה". לנו, אנשי ההסברה והתקשורת, יש רצון כן ואמיתי לקיים דיון ציבורי פתוח סביב המושג המיתי והמעורפל הנקרא "הסברה", ובלבד שהדיון יהיה מבוסס על עובדות, היגיון והבנה, ולא על יריות מהמותן, שכוחן יפה כידוע למערבונים של ערב שבת.



יש הנוהגים למתוח בחדווה רבה ביקורת על ההסברה ואנשיה. את האנרגיה העצומה שחלקנו משקיע בגנות ההסברה, אנו ממליצים בחום להפנות למאמץ ההסברתי הכולל, איש איש על פי הבנתו וקשריו. אתגר ההסברה אינו רק של המדינה, אלא של אזרחיה החשים מעורבים פוליטית. גם זה אחד מסודותיה של הסברה אפקטיווית.



-



הכותב הוא דובר משרד החוץ לתקשורת ישראלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully