וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידר: השוק הגנרי בארה"ב יפשיר ב-2009

מאת יורם גביזון

31.12.2008 / 6:58

מחלקת המחקר של לידר על ענף הפרמצבטיקה: ממשל אובמה יחתור למו"מ ישיר על מחירי התרופות עם היצרניות הגנריות, יקדם את הביו-גנריקה ויכפה החלפת תרופות מקור בגנריקה



>> חשיפה גבוהה יחסית למניות של יצרניות התרופות הגנריות היא אבן יסוד באסטרטגיה דפנסיווית של התמודדות עם שוק המניות הדובי - כך מעריכה מחלקת המחקר של לידר שוקי הון. כלכלני המחלקה מציינים כי טבע נסחרת כיום לפי מכפיל 14 בלבד, כשמכפיל הרווח הממוצע של קבוצת המניות בנות ההשוואה לה הוא 12.



מחיר היעד של לידר שוקי הון למניית טבע הוא 54 דולר (41.5 כיום), המשקף להערכתה את הפרמיה הראויה לחברה המובילה את שוק התרופות הגנריות (כ-30%). שוק הגנריקה העולמי נאמד כיום ב-78 מיליארד דולר, לאחר האטה בקצב הצמיחה ל-3.6% בלבד ב-2008, בהשוואה ל-11.4% ב-2007.

השוק הגנרי בארה"ב, שהוא 42% מהשוק הגנרי העולמי, התכווץ ב-2.7% ב-2008 ל-33 מיליארד דולר בשל תחרות מחירים קשה (כשמבטחים ולקוחות קמעוניים לוחצים להפחתת מחירים), וכן עקב תוכניתה של וול-מארט למכור יותר מ-300 תרופות גנריות תמורת ארבעה דולרים לתרופה, כשגם הרשתות טרגט וסייפווי השיקו תוכניות דומות.



גורם אחר לירידה הוא נפילה של 10% במספר המרשמים של תרופות מקור בארה"ב ב-2008, על רקע השקות מועטות יחסית של תרופות חדשות ופקיעת פטנטים על תרופות שמכירותיהן במונחי תרופת המקור היו 16 מיליארד דולר.



בלידר שוקי הון מציינים גם ש-2006-2007 התאפיינו בהאצת השימוש בתרופות בידי אנשים מבוגרים, כפועל יוצא של החלת התוכנית Medicare Part D, שהגבירה את מעורבות הממשל הפדרלי במימון תרופות. אפקט זה החל למצות עצמו במחצית 2007.



כלכלני לידר מעריכים כי הקיפאון בשוק הגנרי האמריקאי לא תימשך ב-2009, כשממשל אובמה ייכנס לתפקידו. שיעור המכירות של תרופות מקור המצויות בסיכון של תחרות גנרית יעלה מ-2.5% ב-2002-2008 ל-3.6% ב-2009-2014, כשהפגיעה הקשה ביותר בתרופות המקור תהיה ב-2012-2014 - כשתעשיית הפרמה תאבד 4.5% ממכירותיה לטובת הגנריקה, בשל תרופות ענק כמו ליפיטור של פייזר, פלאביקס של בריסטול וזייפרקסה של אילי לילי.



בלידר מעריכים כי החדירה של הגנריקה תואץ בשל הקושי של 24% מהאמריקאים להתמודד עם הוצאות הבריאות שלהם, וכן משום שרפורמה בשירותי הבריאות נמצאת במקום גבוה בסולם העדיפויות של ממשל אובמה. הממשל החדש צפוי לחתור למו"מ ישיר עם יצרני התרופות כחלק מתוכנית הביטוח מדיקייר, מתוך כוונה לחסוך 30 מיליארד דולר בשנה - בדומה למתרחש בשירותי הבריאות של ותיקי צבא ארה"ב.



בלידר אומרים כי הממשל החדש ינסה לקדם את השימוש בתרופות ביו-גנריות, ולמנוע הסדרים חוזיים בין חברות של תרופות מקור לבין יצרניות גנריות, שתכליתם להניא את הגנריות מלהיכנס לשוק. כמו כן יקדם הממשל הגבלות על השימוש של חברות תרופות מקור באמצעים למניעת תחרות גנרית, וכן יטיל חובה על החלפת תרופות מקור בתרופות גנריות, כפי שנעשה במסצ'וסטס ובמיסיסיפי.



קשיים באגרו-כימיה



בלידר מתייחסים לתעשייה האגרו-כימית ומעריכים כי הרבעון הרביעי של 2008 והרבעון הראשון של 2009 יהיו קשים - אבל בטווח הארוך יותר יש סבירות לא נמוכה להתאוששות משמעותית ולחזרה לעלייה במחירי הסחורות החקלאיות, בשל היחס הנמוך, 17%, בין המלאי לצריכה של גרעינים.



להערכת כלכלני לידר מניות הדשנים והאגרו-כימיה ימשיכו להתאפיין ברמת סיכון ובתנודתיות גבוהות למדי - ולכן הן מומלצות רק למי שמוכן להתמודד עם מאפיינים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully