וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש של פישר לסדן של חזקיהו

יורם גביזון

31.12.2008 / 6:58

BenchMarker



>> "הבנקים לא תירגמו את הורדות הריבית להוזלת האשראי", קבל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס איגוד הבנקים לפני שבוע.

החשש של פישר הוא שמדיניות אשראי זהירה מדי תחריף את ההאטה הכלכלית. אלא שבעוד זרוע אחת של הבנק המרכזי דוחפת להקלת מחנק האשראי, זרוע אחרת שלו, הפיקוח על הבנקים, עלולה לגרום לבנקים לצמצם או לפחות להאט את קצב צמיחת האשראי.



המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הנחה את הבנקים להגיע להלימות הון (היחס בין ההון של הבנק לנכסי הסיכון שלו, בעיקר האשראי לציבור) של 12% לפחות עד סוף 2009. הבנק היחיד שכבר הגיע ליחס הרצוי הוא לאומי. בנקים אחרים עדיין צריכים לעמוד ביעד, ובחלק מהם נראה שהאתגר לא פשוט.



היחס בין ההון של בנק דיסקונט לבין רכיבי הסיכון שלו הגיע ל-10.6% בסוף ספטמבר. כדי להגיע ליחס הרצוי, ובהנחה שרכיבי הסיכון של הבנק לא יצמחו עד סוף 2009, שנראית בעייתית לאור עלייה של 11.7% באשראי שנתן דיסקונט בינואר- ספטמבר 2008, הוא יידרש להגדיל את הונו ב-1.85 מיליארד שקל, באמצעות רווחים או גיוס הון.



גם בלאומי ובהפועלים הגדילו את האשראי לציבור ב-4.8% ו-4.7% בתקופה זו ובאחרונה הלווו 1.75 מיליארד דולר לטבע לצורך מימון רכישת באר. שני הבנקים הגדילו בכך את נכסי הסיכון שלהם ב-1.5% והקשו על העמידה ביעדי הלימות ההון בסוף 2009.



דיסקונט הרוויח 366 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2008, לעומת 1.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2007. 2009 צפויה להיות שנה שבה רווחי הבנקים ייפגעו עקב גידול חד בהפרשות לחובות מסופקים, כך שספק אם רווחים יהיו המקור העיקרי לגידול בהון העצמי ולעמידה ביחס הלימות ההון.



יתרה מזו, האשראי הנקוב או הצמוד למט"ח של דיסקונט הגיע ל-36.7 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי.



כלומר שפיחות של 11% מתחילת הרבעון הרביעי מגדיל את נכסי הסיכון של הבנק ב-4.2 מיליארד שקל.



יעד הלימות ההון יהיה מאתגר עוד יותר בתוך זמן לא רב. החל בסוף 2009 יחולו על הבנקים תקני ההון הבינלאומיים (באזל 2), וכבר באמצע אפריל 2009 לכל המאוחר הם ידווחו על הלימות ההון לפי כללי באזל 2.



בנק ישראל העריך שכללים אלו יקטינו בממוצע את הלימות ההון של הבנקים ב-0.5% בגין הנדבך הראשון של באזל 2 שמתייחס להקצאת ההון המינימלית בגין סיכונים, ויש להניח שכבר מתחילת 2009 ייכנסו הבנקים למשטר הכנות לבאזל 2. לכן, כשפישר זועם על מדיניות האשראי של הבנקים, כדאי לברר אם הבנקים אכן מסוגלים לעשות כרצונו, לנוכח הנחיות המפקח על הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully