וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל העמלות החודשי בבינלאומי, דיסקונט והמזרחי התייקר

מאת שרון שפורר וטל לוי

31.12.2008 / 6:58

העלות החודשית של סל שירותי עו"ש בבנק הבינלאומי זינקה ב-48%; לאומי והפועלים הוזילו את העמלות



>> הפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, פירסם אתמול דו"ח על תוצאות הרפורמה בעמלות שנכנסה לתוקפה ב-1 ביולי 2008, בהתבסס על השינוי בעמלות הבנקים ברבעון השלישי של השנה. הדו"ח בוחן מה קרה למחירי שני סלים - סל שירותי עו"ש והלוואות צרכניות וסל שירותי עו"ש ללא הלוואות צרכניות.



לפי הדו"ח, בסל העו"ש ללא הלוואות צרכניות, בשלושה מבין חמשת הבנקים הגדולים הרפורמה לא רק שלא הוזילה עמלות - אלא הן אף התייקרו בעקבותיה. עלות חודשית ממוצעת של סל שירותי עו"ש בדיסקונט מזרחי התייקרה ב-8% ו-14% בהתאמה ואילו בבינלאומי היא זינקה ב-48%. לאומי והפועלים הוזילו את העמלות ב-10% וב-29% ועזרו לפיקוח על הבנקים להראות שבכל זאת היתה הוזלה של 9% בממוצע בבנקים.

מפילוח שנעשה על פי עמלות בבנקים שונים, עולה כי בבנק הפועלים ירדה העלות הממוצעת של סל שירותי העו"ש מ-19.9 שקל בממוצע לחודש ל-14.1 שקל לחודש. בבנק לאומי היא ירדה מ-17.7 שקל ל-16 שקל לחודש.



בבנק דיסקונט ובמזרחי טפחות היא התייקרה ב-1.2 שקלים ו-2.4 שקלים בהתאמה ובבינלאומי היא התייקרה מ-16.3 שקל ל-24.1 שקל. בסך הכל ההוצאה הממוצעת החודשית על שירותי עו"ש למשקי בית הוזלה בחמשת הבנקים הגדולים ב-1.6 שקלים.



בסל העו"ש וההלוואות הצרכניות התמונה שונה. בפועלים, לאומי ודיסקונט הוזלה עלות הסל: בפועלים ב-39% ל-16 שקל, בלאומי ב-25% ל-17.8 שקל, ובדיסקונט ב-6% ל-17.4 שקל. במזרחי ובבינלאומי התייקרה עלות הסל: במזרחי ב-4% ל-21 שקל, ובבינלאומי ב-33% ל-25 שקל.



בפיקוח על הבנקים טוענים כי הרפורמה הגבירה את השקיפות ועודדה הנחות ללקוחות, וכן אומרים שהרפורמה הועילה ל-70% מהם. סוניה בוגוסלבסקי, אחראית תחום העמלות בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, אומרת כי אחרי רבעון אחד כבר רואים כמה הישגים בזכות הרפורמה.



ראשית, לדבריה, המטרה המרכזית היתה ליצור שקיפות לגבי מחירי השירותים הבנקאיים - ומטרה זו הושגה, כשנתונים מהרבעון הראשון לרפורמה מראים שיש יותר הנחות בעמלות, והמחירים נמוכים משמעותית ממחירי התעריפים.



לדבריה, הנתונים מעידים כי שיותר מ-70% מהלקוחות קיבלו הנחה, ואסור לשכוח ששני הבנקים הגדולים הם הפרושים ביותר בפריפריה ומשרתים את רוב משקי הבית. בנוסף ציינה בוגוסלבסקי כי ברבעון הבא ייתכנו הוזלות נוספות.



את חושבת שאנשים באמת מודעים יותר לעמלות?



"כן, ורואים את זה. יש אנשים שלא רוצים לדעת מה העמלות וזה לא מעניין אותם, או חושבים שמדובר בהוצאה נמוכה, ובוחרים להישאר בבנק, אבל כיום הם יודעים כמה עולה להם לנהל עו"ש".



את רואה ברפורמה הצלחה?



"כן, כי המטרות הושגו, ולא, כי בנק אחד העלה מחירים".



האם אתם מתכוונים לערוך התאמות?



"ככל שנראה שיש צורך לעשות התאמות, נעשה. אנו בודקים אופציה לאפשר מסלולים".



מקורות בבינלאומי אמרו בתגובה כי ערב הרפורמה הקפיא הבינלאומי עמלות והיה הזול ביותר במערכת, ולכן שיעור הגידול גבוה מבנקים אחרים. עוד אמרו בבנק כי ההשוואה אינה לוקחת בחשבון את הבנקים בקבוצת הבילאומי, שבהם ניתנות הנחות משמעותיות לקבוצות לקוחות - מה שמפחית את העמלה הממוצעת בקבוצה.



המועצה לצרכנות: העמלות התייקרו ל-70%



עם זאת, המועצה לצרכנות ממשיכה לטעון כי הנתונים שמציג בנק ישראל אינם עולים בקנה אחד עם ממצאיה - וכי ל-68% מהצרכנים התייקרו העמלות ב-14% בממוצע. במועצה מעריכים כי הפער נובע מכך שהפרסום של בנק ישראל כולל רכיבים שלא שייכים לסל השירותים הנפוצים.



עוד טוענת המועצה, כי תחשיבי הבנק הביאו בחשבון הנחות הניתנות ללקוחות חזקים הנמצאים בעמדת מיקוח, ולא התבססו על העמלות התעריפיות שמשלם הצרכן הממוצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully