וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2008 - מהשנים הגרועות לחיסכון הפנסיוני

אתי אפללו

31.12.2008 / 8:26

השנה בתחום הפנסיה: הפסדים של 18%-19% בכל השנה, כשלים במנגנוני הניהול, תשואות שליליות ולחץ לפדות הכסף

היום, עם תום יום המסחר, תסתיים אחת השנים הגרועות ביותר לחיסכון הפנסיוני של העמיתים בקופות הגמל, בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים. המסחר ביומיים האחרונים התנהל בעליות שערים, ויום אחד לסיום דצמבר עומדת תעשיית הגמל על תשואה ממוצעת שנעה בין תשואה חודשית חיובית של 0.5% לתשואה שלילית של 1%-. מרבית הקופות עומדות על תשואה שלילית נמוכה סביב ה-0%.

קופות הגמל יסיימו את 2008 עם תשואה שלילית של כ-18% (ברוטו נומינלי, מכך יש לנכות את דמי הניהול ולהוסיף את השפעת המדד). התשואה השלילית הממוצעת בקופות הכלליות הגדולות תהיה נמוכה ותנוע סביב 19%, כאשר קופות הגמל המפעליות הן אלו שהצליחו להציג תשואות שליליות גבוהות יותר השנה.

ביטוחי המנהלים יסיימו את 2008 עם תשואה שלילית ממוצעת מעט נמוכה מכך - שעשויה להגיע לכ-19%. קרנות הפנסיה, שנהנות מאג"ח מיועדות שמעניקה להם המדינה, יסיימו את השנה בתשואה שלילית של כ-11%. יש לציין כי שיערוך הנכסים הבלתי סחירים על ידי שערי ריבית ויום המסחר האחרון של השנה יכולים להשפיע על התוצאות.

קופות הגמל: אלפי שיחות ביום

ענף הגמל עבר את אחת השנים הסוערות ביותר בתולדותיו. מה שכבש את הכותרות בחודשים האחרונים היתה הסערה בשווקים, שהובילה לתשואות השליליות הגבוהות לעמיתים ולהתכווצות הענף בכ-60 מיליארד שקל (כ-9 מיליארד שקל בפדיונות והיתר - השפעת התשואה). ואולם הסערה בענף החלה כבר בינואר, עם כניסתו לתוקף של תיקון חקיקה הידוע כ"תיקון 3", אשר הפך את כל החיסכון הפנסיוני לקצבתי, ולמעשה שינה את ענף הגמל מקצה לקצה.

בינואר הסתבכו גם פריזמה וקופות הגמל של התעשייה האווירית במסחר באופציות מעו"ף, שגרמו לתשואות שליליות חריגות לעמיתים, ולהפניית תשומת הלב הציבורית לכשלים במנגנוני הבקרה בענף הגמל.

בעקבות מקרה פריזמה פתח האוצר בחקירה על תופעת "החשבונות המפצלים", במטרה לבדוק האם בענף לא מעדיפים קופות צעירות על חשבון ותיקות. אבל לנוכח המשבר, גנז האוצר את טיוטת הדו"ח שהוכנה בעניין.

באמצע השנה התמודד הענף עם נסיונות של האוצר לבטל חלק מהטבות המס בקרנות ההשתלמות - שהן קופות גמל לטווח בינוני. בספטמבר עבר הענף ל"שגרת חירום" עקב התגברות הירידות בשווקים. העמיתים החלו להתקשר באלפיהם לקופות הגמל ולבקש למשוך את הכסף או לעבור לאפיקים סולידיים. גופי הגמל הגדולים התמודדו עם 3,000-5,000 שיחות ביום, ובעיות רבות בשירות ובתפעול עלו על פני השטח.

הלחץ של העמיתים נרגע מאז, אך מספטמבר מנסים המוסדיים בעיקר להתמודד עם לחץ סערה בשווקים, ומנגד - פניות הלקוחות. המשבר גילה גם את התלות של כספי החיסכון באפיק החוב הקונצרני, על בעיות הנזילות שלו, ועל הנפקות של חברות הזויות שבוצעו כאן בשנים האחרונות. גופי הגמל מתמודדים עם פן נוסף של תפקידם - השגת הסדרי החוב טובים לעמיתים מבעלי החברות שלא מצליחים להתמודד עם החזר החוב.

במקביל, לאחר רכישת הקופות מהבנקים הוטחה בענף הגמל ביקורת על העלאת דמי הניהול. אבל הביקורת לא מרתיעה את גופי הגמל. אפילו כעת, באמצע המשבר, בית ההשקעות דש, בניהולו של קובי לוינסון, הודיע על העלאה של דמי הניהול בקופת הגמל דש תגמולים, החל במארס 2009 ב-35%.

מדש נמסר בתגובה: "עמיתי תגמולים זכו במשך השנה וחצי האחרונות להנחה בדמי הניהול, ומדובר בהתאמה לסטנדרטים הנהוגים בבית ההשקעות. בנוסף, שנת 2008 הבהירה שלאיכות המוצר והשירות יש השפעה גדולה יותר על הלקוח מאשר לדמי הניהול".

הקרנות הקטנות לא הצליחו להתרומם

ענף הפנסיה עבר גם הוא דרך ארוכה מאז תחילת השנה שנפתחה עם הסדר פנסיית החובה במשק. מאות אלפי עמיתים הצטרפו להסדר פנסיית החובה, וזרם המפקידים לקרנות הפנסיה גדל. אבל בסיכומו של דבר ענף הפנסיה לא גדל השנה, עקב השפעת התשואה השלילית.

למרבה הצער קרנות הפנסיה הקטנות לא הצליחו להתרומם גם השנה ולהיות תחרות משמעותית לקרנות הפנסיה הגדולות. לביטוחי המנהלים צפויה מעתה שנה מאוד מעניינת. החל ממחר נפתח הניוד הפנסיוני בין אפיקי הפנסיה השונים והעמיתים יוכלו לראשונה להעביר כספים מביטוחי המנהלים לאפיקי חיסכון אחרים.

התיקונים שהתייבשו

בנוסף לטיוטת דו"ח הפיצולים של הממונה על הביטוח ידין ענתבי שנגנזה על מנת שלא לעורר סערה נוספת בענף, התייבשו השנה על שולחן ועדת הכספים שלושה תיקוני חקיקה חשובים.

הראשון הן תקנות ההשקעה בגופי חיסכון ארוך טווח, האמורות לפתור בעיות של ניגודי עניינים בין גופים מוסדיים הפועלים גם בתחום החיתום והברוקראז וכן אמורות להסדיר - להגביל או להסיר מגבלות - השקעות של כספי החיסכון ארוך הטווח. לובי חזק של חתמים הצליח למנוע את התקנת התקנות.

חקיקה תקועה נוספת היא חקיקה שתאפשר הקמת קופות גמל פרטיות בניהול עצמאי של העמית. תיקון שלישי שנמנע השנה הוא תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים- חישוב נכסי קופות גמל. השם נשמע טכני, אך מדובר בתקנות שיאפשרו למוסדיים לקבל שיערוך פרטני משערי ריבית לנכסים בלתי סחירים. דבר שהופך להיות מאוד רלוונטי בתקופה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully