וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: הכללת קבוצת ישראמקו-MEE בין ספקי הגז לחברת החשמל - תתרום לתחרות בענף

הארץ

13.11.2001 / 9:54

הממונה התייחס לתביעת ישראמקו-MEE בדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת, לחייב בחוק את חברת החשמל לרכוש מהקבוצה גז לפי חלקה היחסי במאגרי הגז הימיים

מאת עמירם כהן

הכללת קבוצת ישראמקו-MEE בין ספקי הגז הטבעי של חברת החשמל, תתרום לתחרותיות בענף - כך אמר הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום. הממונה התייחס לתביעת ישראמקו-MEE בדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת, לחייב בחוק את חברת החשמל לרכוש מהקבוצה גז לפי חלקה היחסי במאגרי הגז הימיים (כ-20%).

שטרום אמר כי אם יוסכם על הסדר, לפיו יספקו במשותף ים תטיס וישראמקו-MEE גז לחברת החשמל על פי מפתח של כמויות, או מפתח אחר שייקבע, ויתקיים בכך ניצול משותף של המאגרים, הוא צפוי לאשר את ההסכם. זאת בתנאי שלא ייקבע מחיר משותף לשני הספקים והם ימשיכו להתחרות על הצרכנים.

לדבריו, ניצול משותף של מאגרי הגז הישראליים יאפשר לשחקן נוסף לפעול בשוק, ובכך לא תישאר המערכת לטווח הארוך עם ספק ישראלי יחיד. "עתיד התחרות לטווח הארוך במשק הגז מחייב את קיומו של ספק ישראלי נוסף".

חברת החשמל מנהלת בחודשים האחרונים מגעים לרכישת 3.5 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה בחוזי אספקה ל-15-10 לשנה מקבוצת ים תטיס (1.8 מיליארד מ"ק גז ישראלי לשנה), ומחברת הצינור הישראלית מצרית 1.7) EMG מיליארד מ"ק גז מצרי לשנה).

שטרום אמר כי מדובר במקרה חריג שבו קיים צרכן גדול יחיד השולט ב-70% מהשוק ולכן אין לפסול הסדר חריג, לפיו יחולק השיווק בין שני הספקים שלא על פי מכרז. לדבריו, הטענה בחברת החשמל כי הכללת ספק נוסף תעמוד בניגוד לתוצאת מכרז הספקים, בעייתית. וזאת מאחר שבחברת החשמל אמרו בעבר, כי אילו היה מדובר בשיקולים עסקיים בלבד, היה המכרז כולו נמסר לחברת EMG, אך משיקולים נוספים הוחלט להעניק לספק הישראלי את מחצית המכרז.

לדבריו, לאחר שפעלה משיקולים כאלה ולאחר שהופעל עליה מנוף לחצים אדיר, לא מן הנכון שחברת החשמל תאמר כי הכל נקבע במכרז. לדבריו, אילו ים תטיס היתה זוכה במכרז מראשיתו, אך לא זה היה המצב, היתה מתקבלת טענת חברת החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully