וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2008 בקרנות הנאמנות: התגוננות בקרן כספית היתה המניבה ביותר

יעל פולק

31.12.2008 / 16:20

הקרנות הכספיות הגדולות השיגו תשואה של 4.6%; הקרנות על ת"א 25 – הפסד של עד 78%


לראשונה מזה חמש שנים, ב-2008, מנהלי קרנות הנאמנות בישראל יכלו להראות כמה הם שווים באמת- בגאות אימצו הקרנות מחמאות בכותרות ענק, התגאו בטובי המוחות ובמחלקות מחקר שמביסות את השוק. זה לא היה הסיפור של 2008, השנה בה נחלש מדד המעו"ף בכמעט 50%, בה ספגו מגזרי הפיננסים והנדל"ן פגיעות קשות.



התקופה הסוערת והתנודתית הריצה את המשקיעים לחפש את האפיקים הסולידים ביותר, מה שמסביר איך הפכה פסגות כספית שקל לקרן הנאמנות הגדולה ביותר בישראל נכון לסוף 2008. הקרן, שמנהלת 9.3 מיליארד שקל, השיגה תשואה של 4.2% מאז תחילת השנה. מרבית נכסיה של הקרן (44%) מושקעים בפיקדון לזמן קצר (פיקדון לתקופה שבין יומיים ל-30 ימים). בנוסף לכך, מחזיקה הקרן (30%) את כספה במק"מ ובאג"חים ממשלתיים (25%). למרות התשואה הנאה שהשיגה הקרן למשקיעים בשנה האחרונה, חשוב לזכור שאין קורלציה בין תשואות העבר לתשואות העתיד. לגבי השקעה באפיקים סולידים, כדאי לזכור שכאשר תגיע ההתאוששות, הזינוק הגדול בתשואות יפסח על הפיקדונות לטווח הקצר.

הקרן הכספית השקלית, שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר ב-2008, היא מנורה מבטחים כספית, שמנהלת 713 מיליון שקל, והשיגה תשואה של 4.6%. הקרן הכספית השקלית שהשיגה את התשואה הנמוכה ביותר ב-2008 היא הקרן כלל פק"מ זהב, שמנהלת כ-84 מיליון שקל והשיגה תשואה של 3.2% - תשואה נאה ביחס לנפילות שספגו ענפים אחרים. עכשיו כבר אפשר לומר: המקום הנכון להיות בו ב-2008 היה הקרנות הכספיות.

מדד ת"א 25 איבד בשנה האחרונה כמעט 50%, וזו הייתה השעה בה נאלצו מנהלי הקרנות להוכיח את יכולתם לבחור את המניות הנכונות. למעשה, נראה שהמשימה לא הייתה פשוטה, ולמרות העבודה המאומצת במחלקות המחקר וגביית דמי הניהול, פחות מ-30% ממנהלי הקרנות שמשקיעות במדד ת"א 25 הצליחו להביס את תשואת המדד. הקרן הגדולה ביותר בענף זה, פסגות מעו"ף, שמנהלת 78 מיליון שקל, ספגה ירידה של 45%, בדומה לתשואת המדד.

הקרן שהשיגה את התשואה הטובה ביותר היא מנורה ת"א 25 בינארית, שמנהלת כ-34 מיליון שקל, ואיבדה רק 8.6% במהלך השנה האחרונה. לעומתה, את התוצאות הגרועות ביותר מציגה הקרן הממונפת כלל מעו"ף בריבוע, שמנהלת כ-29 מיליון שקל, שאיבדה 78% מאז תחילת השנה. 90% מאחזקותיה של הקרן הן במניות מדד ת"א 25 ושאר אחזקותיה מחולקת בין אופציות על המדד לבין פיקדון בנקאי.

גם בענף קרנות הנאמנות אי אפשר היה להתחמק מאיגרות החוב הקונצרניות בשנה האחרונה. התשואות האמירו, המשקיעים הטילו ספק ביכולת הפירעון ובעלי החוב ניסו להרגיע (או להגיע להסדר). קרן הנאמנות הגדולה ביותר בענף זה, ילין אג"ח כללי, שמנהלת 513 מיליון שקל, איבדה מאז תחילת השנה 17%.

קרן הנאמנות שהצליחה להשיג את התשואה הטובה ביותר באמצעות השקעה באיגרות חוב קונצרניות היא More מעשר אג"ח, שהשיגה תשואה של 7.5% ב-2008. הקרן מנוהלת באמצעות אלומות ומנהלת כ-94 מיליון שקל. כ-45% מנכסי הקרן נמצאים באג"ח חברות, ושאר הכסף מחולק בין אג"ח ממשלתי ופיקדונות לטווח קצר. הקרן שהשיגה את התשואה הנמוכה ביותר היא אנליסט אג"ח 50, שמנהלת כ-33 מיליון שקל, ואיבדה מאז תחילת השנה כ-55%. הקרן מחזיקה 30% מנכסיה באיגרות חוב קונצרניות סטרייט, ו-30% מנכסיה באיגרות חוב להמרה.

השנה האחרונה הייתה שנה קשה מאוד לענף הנדל"ן, ואי אפשר להכתיר מנצחות אמיתיות בענף הזה. הקרן הגדולה ביותר בענף זה היא מגדל נדל"ן, שמנהלת 16 מיליון שקל, ושאיבדה מאז תחילת השנה 79%.

הקרן אפריקה נדל"ן, שמנהלת 9.2 מיליון שקל, הצליחה להשיג את התשואה הגבוהה ביותר לענף- ירידה של 67%. מדד הנדל"ן עצמו איבד 80% במהלך השנה האחרונה, וזה בדיוק מה שאיבדה הקרן שהשיגה את התשואה הגרועה ביותר בענף הנדל"ן ב-2008, מגדל נדל"ן אקטיווית, שמנהלת 12.2 מיליון שקל.

גם על המשקיעים שבחרו לשים את הכסף בקרנות שמשקיעות בארה"ב לא עברה שנה קלה. הקרן הגדולה ביותר שמשקיעה את מרבית נכסיה בארה"ב היא אילנות חו"ל US, שמנהלת 108 מיליון שקל, ואיבדה מאז תחילת השנה 47%. הקרן שהשיגה את התשואה הטובה ביותר היא מיטב ארה"ב, שהפסידה כמעט 26%. את ההפסד הגדול ביותר רשמה מבטחים יו.אס.אי אגרסיווית, שאיבדה 64% בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully