וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות להגבלים חוקרת את המאבק בין רשתות המזון

עדי דברת

31.12.2008 / 17:47

הרשות תבדוק את מלחמת המחירים שלוחת הרסן בין שופרסל לרבוע כחול. ספק מזון: זה מזכיר את הטירוף סביב קלאבמרקט שקרסה

הרשות להגבלים עסקיים פתחה בחקירה בנושא מלחמות המחירים של רשתות המזון. היום נחקרו כעדים במחלקת החקירות של הרשות להגבלים העסקיים בכירים באסם, שטראוס ישראל, ויסוצקי וקוקה קולה ישראל.

החקירה נפתחה בעקבות מלחמות המחירים שגברו באחרונה בין רשתות השיווק והמכתב שנשלח השבוע מאיגוד תעשיות המזון שבהתאחדות התעשיינים לממונה על ההגבלים העסקיים בנושא "מלחמת מחירים שלוחת רסן המתנהלת בין הרשתות".

המשבר הכלכלי, פתיחת תת-רשתות חדשות של רשתות המזון, התגברות מעמדו של המותג הפרטי הסלימו בתקופה האחרונה את מלחמות המחירים בין רשתות המזון. הספקים מצאו עצמם בבעיה כפולה: המצב הכלכלי גובה מהם מחיר וגורר האטה בצריכה. לכך, מתווסף הלחץ הגובר שמפעילות עליהן רשתות המזון השונות. החל מהנחות במחירים, דרך בקשה שלא ישתתפו ויצאו נגד מבצעים של רשתות מתחרות וכלה במבצעים שהרשתות עושות על מוצריהם ללא אישורם.

מה שהוביל להתעצמות המלחמה היה השקתה של רשת ההארד דיסקאונט מקבוצת רבוע כחול - מגה בול. זאב וורמברנד, מנכ"ל רבוע כחול, הצהיר כי הרשת תהיה המשתלמת ביותר. האירוע השני שהלהיט את הזירה היה בשבוע שעבר כאשר במודעה שפירסמה שופרסל בעיתונים הופיעו מבצעים של הרשת לתת-רשתות שופרסל שלי ושופרסל ביג, ומיד לאחר מכן פורסמה מודעה בגודל דומה עם מחירי המבצע בסניפי מגה ומגה בעיר של רבוע כחול. מתוך עשרה מוצרים במבצע שהציעה רבוע כחול, תשעה היו זהים למוצרים במבצע שמציעה שופרסל. גורמים בסביבת שופרסל אמרו אז כי הרשת היתה מופתעת וזעמה על המהלך של רבוע הכחול.

בתגובה החליטה שופרסל לנקוט צעד חריף ולהוריד מוצרים של ספקים שהשתתפו במבצע של רבוע הכחול, בהם נביעות ופריגת של החברה המרכזית למשקאות, תה קר אייסטי של ויסוצקי, שוקולד השחר ועוד. זאת על אף העובדה שהספקים לא השתתפו במימון ההנחות שנתנה רבוע כחול והיא זו שספגה את העלויות.

הספקים: "הרשתות מפעילות לחץ תמידי"

הספקים מציגים תמונת מצב קשה. "הרשתות מפעילות לחץ תמידי וזה מאוד מזכיר את הטירוף שהיה בתקופת קלאבמרקט שקרסה בסוף. אמנם לא לקחנו חלק במימון המבצעים האחרונים והרשתות מימנו אותם אבל לפעמים, כשהרשת עושה מבצע אגרסיווי, היא מוציאה לאחר מכן חיוב לספק על מימון שלו באופן חד-צדדי ואז מתחילה מלחמה בין הספק לרשת. אם אתה ספק גדול לא תשלם, ואם לא - תשלם. בכלל, אני לא מאמין שיש הרבה ספקים שעושים רווח ברשתות, אבל הם חייבים להיות שם", מספר ספק בתחום המזון.

שתי רשתות המזון הגדולות אכן שולטות ביותר ממחצית מהשוק. לפי נתוני נילסן לרבעון השלישי של 2008, נתח השוק של שופרסל עומד על 37.2% ושל רבוע כחול על 21.6%. הרשתות עצמאיות מחזיקות בנתח של 22.1%, המינימרקטים פרטיים - 10.6% וחצי חינם - 5.5%.

לדבריו, הספקים עומדים בפני בעיה גוברת נוספת בדמות הסבת סניפים של הרשתות ליצירת תתי רשתות חדשות. כך, שופרסל הסבה סניפים קיימים כשהקימה את "יש" ורבוע כחול הסבה 35 סניפים באחרונה כשהקימה את מגה בול. הבעיה עבור הספקים בהסבת סניפים נובעת מכך שבחוזים מול הרשתות כתוב כי כאשר רשת משנה שם של סניף הספקים מחויבים לתת לאותה רשת הנחה.

הפורמטים החדשים של הרשתות, כמו שופרסל דיל ומגה בול, בו הרשתות מציעות מחיר זול כל השנה להבדיל ממבצעים, יוצר עבור הספקים בעיה נוספת: "כל הרשתות עוברות לזה שאין מבצעי 'קנה קבל' אלא מחיר קבוע כל השנה כדי לחסוך בעלויות תפעול מכיוון שתפעול של מבצע עולה לרשתות. זה גורם לכך שכל הדיון איתן הוא על מחירים וכל התחרות עם המתחרים שלנו מתבססת על הורדת מחירים. גם המבצעים בקופה שהן עושות עולים לך כי הם דורשים כסף כדי להשתתף במבצע. הם מנגנון בלתי נלאה לפיתוח מכשירים לחיובים".

"אנחנו מאוד לא מרוצים. הם גוררים חלק מהמוצרים לזילות המוצר - עושים מבצעים לא באישורנו ולא במימוננו ולא בהתאם למה שהמותג מייצג. המוצרים שלנו משתתפים במבצעים בין אם אנחנו רוצים את זה וגם אם לא", רוטן ספק גדול אחר.

עיקר טענות הספקים מופנות לעבר שופרסל, שנוקטת עמם לדבריהם יד מאוד נוקשה. "שופרסל באו לספקים ואמרו 'או שתטפלו ברבוע כחול או שנטפל בכם'. נשאלת השאלה אם זה באמת חוקי והם טוענים שכן. הכול שאלה איך מגדירים את השוק כי אם השוק הוא רשתות בפריסה ארצית, שופרסל הם מונופול. כולם עושים סחר קשוח, גם הרשתות הפרטיות, וזה לגיטימי אבל יש הבדל בין זה לבין איומים של כוחניות. שופרסל לא הורידו מהמדפים את המוצר מספר אחת במכירות של הספקים השונים אבל זה עדיין כואב".

בכיר בשופרסל אמר היום בתגובה על הדברים כי "בעידן הזה, כשכולנו מחויבים להתייעלות, אין מקום לכל כך הרבה מוצרים מכל דבר ואנו חייבים להתייעל".

מרבוע כחול נמסר: "כל המחירים שאנו נוקבים בהם הם לטובת לקוחותינו, נמשיך להוביל את הסל הזול ביותר למען הצרכנים".

תגובת הרשות להגבלים העסקיים לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully