וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיים כלכליים יימשכו ב-2009 : אנליסטים חלוקי דיעות על הצלחת תוכניות התמריצים של ממשלות העולם

רויטרס

31.12.2008 / 16:53

לדעת האנליסטים, הצמיחה העולמית עשוייה להיות חלשה במיוחד ב-2009 גם אם הצרכנים יחזרו להוציא כספים



מאת קים קוגהיל



המשקיעים ביום רביעי שמחו להיפרד מאחת השנים הגרועות ביותר שנרשמו והתפללו כי תוכניות הסיוע הממשלתיות המאסיוויות יצליחו לחלץ את הכלכלה מהסחרור הקטלני שלה בשנה החדשה. אך קשיים נוספים צפויים בטווח הקצר על רקע שטף הדו"חות הכלכליים העגומים המרמזים על פשיטות רגל נוספות, שמיטת חובות ופיטורים לפחות בתחילת השנה, ועל לילות חסרי שינה נוספים החל בבנקאים המרכזיים, וכלה בצרכנים הנאבקים לשלם את חובות המשכנתא וכרטיסי האשראי שלהם.



המשבר הפיננסי החמור ביותר מזה 80 שנה, שפרץ בעקבות קריסת שוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב, הפך את השנה הזאת לאחת השנים הגרועות בהיסטוריה עם התפשטות המיתון ברחבי הכלכלה העולמית.



"זאת היתה שנה מזעזעת - כמעט כל המגזרים נפגעו באופן חמור", אמר מייקל הפרנן, יועץ לקוחות בכיר ואסטרטג בקבוצת אוסטוק באוסטריה. נראה כי בורסות אירופה עומדות לגמור את השנה בירידה של 45%, הירידה השנתית החדה ביותר שנרשמה עד כה, כמעט בתיאום עם הירידות החדות שנרשמו בשווקים גדולים אחרים ברחבי העולם. הירידה מחקה כ-14 טריליון דולר משוקי אירופה, לפי המדד העולמי MCSI לחברות גדולות.



בכל השווקים, הנזק היה כפי הנראה חמור בהרבה: פדרציית הבורסות העולמית, העוקבת אחר שוקי המניות ב-53 כלכלות מפותחות ומתעוררות, ציינה כי כ-30 טריליון דולר התאדו מהשווקים מתחילת השנה עד סוף נובמבר.



המשבר שינה באופן רדיקלי את נוף המימון העולמי. נפילת בנקי ההשקעות האמריקאיים הגדולים בר סטרנס וליהמן ברדרס, הסב הספדים עצומים לבנקים בינלאומיים אחרים ופגע במערכת האשראי העולמית שהיתה המנוע מאחורי הכלכלה העולמית.



מדד S&P 500 האמריקאי איבד כ-40% עד ליום האחרון שלפני תום השנה. הירידה השנתית החדה ביותר עד כה היתה בשפל הגדול של 1931, אז הוא נפל ב-47.1%.



המשבר לא חס אל אף מגזר, החל בבנקים העולמיים וכלה ביצרניות הרכב ובמשאבים, ואפילו הקיוסקים. רשימת קורבנות המשבר גדלה מדי יום, וכמעט מדי יום מתפרסמות הודעות חדשות על הפסדים, פיטורים, וירידה במחירי הנכסים ממכוניות ועד לבתים.



הזהב היה אחת הסחורות היחידות שסיים את השנה בעלייה של כ-4%, לאחר שהמשקיעים המבוהלים ברחו מהבורסות לנכסים שנראו בטוחים יותר בעיתות משבר.



ביום שלישי התפרסמו חדשות שליליות נוספות מארה"ב, עם ירידה של 18% במחירי הבתים החד-משפחתיים באוקטובר לעומת החודש המקביל אשתקד, וצלילה במדד ביטחון הצרכנים לשפל חדש על רקע גל הפיטורים. "איננו מצפים לשמוע בשורות חיוביות מהותיות מארה"ב לעת עתה", אמר מייקל וולפולק, אסטרטג מטבע בכיר בבנק אוף ניו יורק מלון.



אך לאור הורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים בניסיון לעודד את הצמיחה, הירידה במחירי הנפט והזרמת כספים מצד הממשלות למערכת, הפרנן אמר כי אפשר למצוא סיבות לאופטימיות ב-2009.



ממשלות ברחבי העולם הזרימו יותר מ-1 טריליון דולר לכלכלות שלהן כדי להגן על הפעילות העסקית ולמנוע פיטורים, וסיוע נוסף צפוי ב-2009 בניסיון מצד המנהיגים למנוע הארכה והחרפה של המיתון. שוקי האשראי העולמיים מראים גם הם סימני שיפור, אך הבנקים עדיין אינם ששים להלוות לעסקים ולצרכנים, מחשש מפני גל מחודש של שמיטת חובות והתדרדרות כלכלית.



השפעת תוכניות התמריצים הממשלתיות, חילוצי החברות והורדות הריבית אינה מיידית, והאנליסטים והכלכלנים עדיין חלוקי דעות באשר ליתרונותיהם. הצמיחה העולמית, אם בכלל, עשוייה להיות חלשה במיוחד ב-2009 גם אם הצרכנים יחזרו להוציא כספים.



ממשלת אינדונזיה עשויה להכריז על תוכניות פיסקליות נוספות ביום רביעי כדי לסייע לכלכלה הגדולה בדרום מזרח אסיה לעמוד בהאטה הכלכלית העולמית. כלכלת אינדונזיה עדיין צומחת, אך הצמיחה צפויה לרדת אל מתחת ל-6%, שיעור אשר נחוץ לטענת האנליסטים, כדי למנוע ממספר המובטלים לעלות אל יותר מ-226 מיליון איש.



גל הפיטורים מעלה חששות באשר לתסיסה אזרחית במספר מדינות, ומגביר את הלחצים על הממשלות לפעול במהירות, גם אם פירוש הדבר צבירת גירעונות תקציביים אדירים וחובות שאותם יצטרכו לשלם מתישהו בעתיד.



המשקיעים מחכים כעת לינואר, שבו יתחלף הממשל בארה"ב עם השבעתו של ברק אובמה לנשיאות ב-20 בינואר. הוא צפוי לחשוף תוכנית כלכלית חדשה שלפי הערכות עשויה לעלות בין 675 מיליארד דולר ל-775 מיליארד דולר בתוך שנתיים.



בשנה הבאה נראה גם ניסיונות מצד הפוליטיקאים ברחבי העולם לערוך רפורמות במערכות הרגולטוריות כדי למנוע התרחשותם של משברים עתידיים ולתת בידם סמכות לפקח על מוצרים פיננסיים מורכבים כגון נגזרים, שהקשו על הניסיונות לפתור את הבלגן הנוכחי בשווקים.



שר האוצר האמריקאי היוצא, הנרי פולסון, אמר כי ממשלת ארה"ב נלחמת במשבר הפיננסי ללא כלים שמאפשרים לה לפעול כהלכה, כך דיווח "פיננשל טיימס" ביום רביעי. באחד הראיונות האחרונים שערך, אמר פולסון, "עשינו כל זאת בלי כל הסמכויות שמדינה גדולה כמו ארה"ב צריכה".



הוא אמר שאפילו אחרי שהקונגרס אישר באוקטובר את חבילת הסיוע בסך 700 מיליארד דולר לנכסים בעייתיים, לוואשינגטון עדיין אין כלים כגון משטר פשיטות רגל מיוחד עבור מוסדות פיננסיים לא-בנקאיים. "אנחנו מתעסקים עם משהו שהוא באמת היסטורי ואין לנו חוברת הפעלה", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully