וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בתולדות מגזר קרנות הגידור: נפילה של יותר מ-100 מיליארד דולר בהיקף הנכסים ב-2008

נמרוד הלפרן

31.12.2008 / 19:20

הקרנות דרך לירידה השנתית החדה בעולם, לאחר שנפלו ב-19% עד סוף נובמבר



נכסי קרנות הגידור בעולם עתידים לרשום נפילה שנתית ראשונה מעולם, לאחר 18 שנים רצופות של גידול בהיקפם, לאחר שמשקיעים משכו מקרנות יותר מ-100 מיליארד דולר על רקע המשבר הפיננסי העולמי.



נכסי קרנות גידור נפלו ב-32 מיליארד דולר בנובמבר, ולפי ההערכות משכו המשקיעים 80 מיליארד דולר נוספים בדצבמר, ובסיכום שנתי משכו יותר מ-100 מיליארד דולר, לפי חברת המחקר טרים-טאבס (TrimTabs). מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר, נפלו נכסי קרנות הגידור ב-43 מיליארד דולר, לפי נתוני חברת המחקר הדג' פאנד ריסרץ' (HFR).



שנת 2008 צפויה להיות השנה הראשונה בתולדות מגזר קרנות הגידור בה נרשמת נפילה משמעותית בהיקף נכסי המגזר. השנה היחידה עד כה בה נרשמה ירידה בהיקף נכסי המגזר היתה 1994, אולם אז היה מדובר בירידה של כ-1 מיליון דולר בלבד בהיקף הנכסים.



קרנות גידור בעולם נפלו בממוצע ב-19% מתחילת השנה ועד סוף נובמבר, ונמצאות בדרכן לנפילה השנתית החדה ביותר מאז שהחלה HFR לעקוב אחר נתון זה בשנת 1990. השנה היחידה אותה תקופה בה רשמו קרנות גידור נפילה היתה 2002 - אז ירדו ב-1.5%. עם זאת, ביצועי קרנות הגידור היו טובים מאלו של מדד המניות S&P 500, אשר נפל ב-37% ב-11 החודשים הראשונים של השנה.



מספר שיא של קרנות גידור בעולם נסגרו ברבעון השלישי של השנה, לאחר שהמשבר הפיננסי המשיך לגבות מחיר מהמגזר שנכסיו מסתכמים ב-1.5 טריליון דולר, מסרה מוקדם יותר החודש HFR. במהלך הרבעון נסגרו 344 קרנות גידור - הרבה מעל לשיא הקודם של 267 קרנות גידור שנרשם ברבעון הרביעי של שנת 2006.



במהלך הרבעון השלישי הושקו 117 קרנות גידור חדשות, ולפי HFR זהו הרבעון הראשון בו מספר הקרנות שנסגרו עלה על מספר הקרנות שנפתחו מאז החל המעקב אחר נתון זה בשנת 1996. "מגזר קרנות הגידור נמצא בעיצומה של קונסולידציה מבנית אשר משקפת מגמות רחבות יותר בכלל מגזר הפיננסים", אמר נשיא HFR, קנת היינץ.

מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר נסגרו 693 קרנות גידור, או כ-7% מקרנות הגידור בעולם - זינוק של 70% לעומת 409 קרנות שנסגרו בשלושה הרבעונים הראשונים של שנת 2007, לפי HFR.



באחרונה גברו ההערכות כי מגזר קרנות הגידור עומד בפני התמוטטות על רקע החרפת המשבר הכלכלי העולמי. נוריאל רוביני, אחד הכלכלנים הבודדים שחזה את המשבר הפיננסי ואת המפולת הנוכחיים, העריך בכנס קרנות גידור שנערך בלונדון לפני כחודשיים כי מאות קרנות גידור צפויות להתמוטט בחודשים הקרובים.



עמנואל רומן, המנהל במשותף עם נעם גוטסמן הישראלי את קרן הגידור הבריטית GLG פרטנרס, סיפק תחזית עגומה אף יותר בכנס והעריך כי אלפי קרנות גידור ברחבי עולם נמצאות על סף התמוטטות. רומן העריך כי 25%-30% מ-8,000 קרנות הגידור בעולם עתידות לפשוט רגל או להיסגר. "תקופה זו תיזכר בהיסטוריה כאחד האסונות הגדולים ביותר של ענף הבנקאות במאה השנים האחרונות", אמר רומן. "קרנות גידור רבות הולכות פשוט להיעלם, בתהליך דרוויניסטי למדי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully