וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דסק"ש צפוייה לרשום ברבעון הרביעי רווחי הון של למעלה מ-750 מיליון שקל

מיכאל רוכוורגר

31.12.2008 / 21:11

בזכות מימושים של חברות הבת; הוצאות מימון נמוכות והפרשי מטבע


שנת 2008 לא תיחרט בזכרון בעלי השליטה של חברות אחזקה כשנה מוצלחת במיוחד. אולם, מבדיקת TheMarker עולה כי ברבעון הרביעי בו הגלים של משבר האשראי היכו ביתר שאת, צפוייה חברת האחזקה , שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, לרשום רווח רווחי הון של למעלה מ-750 מיליון שקל מיליון שקל, בעוד ששווי שוק שלה עומד על כ-2.3 מיליארד שקל. עם זאת, עדיין לא ידוע כמה מתוך סכום זה יזקף לרווח הנקי של דסק"ש, שיצטרף לרווח של 433 מיליון שקל שרשמה החברה בינואר-ספטמבר 2008.

על פי הערכות בשוק, דסק"ש, המנוהלת על ידי עמי אראל, תחלק חלק ניכר מתוך סכום זה כדיווידנד, שיצטרף לדיווידנדים בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, שהיא חילקה במהלך 2008. מניית דסק"ש רשמה ב-2008 תשואה שלילית של 71%, כשלא מעט אנליסטים ומנהלי השקעות בשוק סבורים כי מחיר מנייתה העומד כיום על כ-27.5 שקל מהווה אחת מהזדמנויות הקנייה הטובות בשוק, ומגלם בתוכו עיוות שנוצר בתמחור בשל הנפילות בשווקים.

אחזקותיה העיקריות של דסק"ש הנם כור, סלקום, שופרסל, נכסים ובניין, נטוייז'ן, אלרון, נייר חדרה, גיוון אימג'ינג ועוד. שווי אחזקות הסחירות של דסק"ש עומד כיום כ-7.8 מיליארד שקל, כשבניכוי עודף התחייבויות פיננסיות נטו (בניכוי מזומנים) בסך של כ-3.9 מיליארד שקל, השווי הנכסי הנקי (ה-NAV ) של דסק"ש מוערך בכ-3.9 מיליארד שקל, 45 שקל למניה, הגבוה בכ-64% ממחירה בשוק. בהנחת דיסקאונט של כ-10% על שווי האחזקות, מדובר עדיין בדיסקאונט גבוה, לפי הערכות האנליסטים, דסק"ש נסחרת כיום בדיסקאונט כלכלי של 50% ומעלה.

רווחי הון הגבוהים מתבססים על שילוב של גורמים חיוביים ששיחקו לטובת דסק"ש ברבעון הרביעי, בהן ניצול הזדמנויות ועיוותים בשווקים ובתקינה החשבונאית, התחזקות הדולר מול השקל שתרמו לרווחי מטבע, ירידה חדה במדד המחירים לצרכן שהקטינו את הוצאות המימון בגין הריבית על האג"ח וכן מימושים ריווחיים בחברות הבנות.

מתוך סכום זה של רווח, תרשום דסק"ש רווח של 320 מיליון שקל, כתוצאה מהפחתת מוניטין שלילי (פער בין שווי שוק כלכלי למניה להון עצמי למניה), שנוצר במסגרת רכישת 8.4% נוספים ממניות כור תעשיות בעת הנפקת זכויות.

מסיבה דומה תרשום דסק"ש רווח של 112 מיליון שקל בגין רכישת 7.9% נוספים מחברת הנדל"ן נכסים ובנין במסגרת הצעת רכש שפירסמה, וכן יזקף לזכותה של דסק"ש רווח של 158 מיליון שקל בגין מימוש של 3.3% ממניות חברת התקשורת וסלולר סלקום, וכן רווח של 13 מיליון שקל בגין מכירת מחצית מאחזקותיה בחברת התקשורת הברזילאית GVT לידי שאול שני.

בנוסף לכך תהנה דסק"ש מריווחיות תפעולית שוטפת בהיקף של 200-150 מיליון שקל בגין חלקה בתוצאות החברות המוחזקות שלה - בעיקר סלקום, שופרסל, נטוויז'ן, נייר חדרה. בעקבות רכישות עצמיות של אג"ח שביצעו חברות הבנות של דסק"ש, היא צפויה לרשום ברבעון הרביעי רווח של כ-100 מיליון שקל וכן הכנסות אחרות של כ-100 מיליון שקל בגין היחלשות השקל בעיקר מול הדולר ופרנק שווייצי.

נוכח מדדי המחירים לצרכן הנמוכים עד שליליים, שנרשמו ברבעון הרביעי הוצאות המימון של דסק"ש צפויים להסתכם ברבעון הרביעי בכ-40 מיליון שקל, וכן נוכח מדיניות הקיצוצים בשכר ובונוסים שהוביל נוחי דנקנר באי.די.בי, באחרונה בשל המצב במשק, הוצאות הנהלה של דסק"ש נאמדות ברבעון הרביעי ב-10 מיליון שקל. כאשר עדיין לא ידוע אם הרווח בגין מימוש קניון גבעתיים לקבוצת עזריאלי תמורת 795 מיליון, יירשם ברבעון הרביעי של 2008 או ברבעון הראשון של 2009 .

על רווח כה גבוה של דסק"ש עלולה להעיב נכסים ובניין, במידה והיא תצטרך לרשום ברבעון הרביעי הפחתות בגין חלקה (25%) בירידת ערך הקרקע שנרכשה ברצועות המלונות הראשית של לאס ווגאס, ארה"ב, ביחד עם אי.ד.בי פיתוח (25%) ואלעד גרופ של יצחק תשובה ביוני 2007 תמורת 1.25 מיליארד שקל, ומומנה באמצעות הון עצמי בהיקף של 600 מיליון דולר, והלוואות בנקאיות בסך של כ- 625 מיליון דולר (חלקה של נכסים ובניין כ- 150 מיליון דולר).

באחרונה פירסמה חברת השמאות והייעוץ הכלכלי CBRE הערכת שווי לקרקע בסך של כ-710 מיליון דולר - הנמוך בכ-43% ממחיר רכישתה. כעת דנים הצדדים מול הבנקים על שינוי תנאי ההלוואה והארכתה, שכן היא אמורה במקור להיפרע במהלך 2009. אולם, בשל המשבר הכבד בשווקים וחוסר יכולת לגייס מימון בסך של כ-2 מיליארד דולר עבור החלק הראשון של פרויקט הענק, תוכניות הבנייה נדחו עד להתבהרות המצב בשווקים. במידה ונכסים ובנין אכן תרשום הפחתה, הרווח של דסק"ש בכמה מיליוני שקלים, אולם אין כלל וודאות כי הדבר אכן יקרה.

גורם נוסף שעלול לקזז מהרווח של דסק"ש הינו השקעתה של כור במניות בנק ההשקעות השווייצי, קרדי סוויס. כור השקיעה כ-1.2 מיליארד דולר במהלך אוקטובר האחרון ברכישת 3.4% ממניות קרדי סוויס. נכון להיום היא מופסדת בהשקעה זו בכ-400 מיליון דולר, אולם בשל התחזקות הפרנק השווייצי מול השקל, צפוייה כור להפחית סכום נמוך יותר, שיופחת במסגרת סעיף קרנות הון בדו"ח שינויים על הון עצמי, ולא ברור בכמה יופחת הרווח הנקי של כור ודסק"ש.

בשנה הקרובה צפויה דסק"ש לשלם תשלומי קרן וריבית של אג"ח וכן תשלומים לבנקים, בסך של 570 מיליון שקל ושנה לאחר מכן בסך של כ-500 מיליון שקל.

דסק"ש (ברמת הסולו) נהנית כיום מקופת מזומנים בהיקף של כמיליארד שקל וברמת המאוחד בלמעלה מ- 7 מיליארד שקל, וכן יש לה קווי אשראי בלתי מנוצלים בסך של מיליארדי שקלים. איגרות החוב של החברה בהיקף של כ-4.3 מיליארד שקל, נסחרות בתשואות יציבות לימים אלו של 6%-8%, המשקפות את האמון של המשקיעים כי החברה תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה לבעלי החוב שלה, ותמשיך ותציג ריווחיות נאה בשנים הקרובות בעיקר בזכות הביצועים של סלקום ושופרסל שצפויות להרוויח גם בתקופה של מיתון, לצד חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully