וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפט צלל, החשמל והתחבורה הציבורית התייקרו

אבי בר-אלי

1.1.2009 / 9:25

למרות צניחה של 60% במחיר הנפט ב-2008, תעריפי החשמל והאוטובוסים בארץ דווקא עלו. נקודת האור: הבנזין, הסולר והגז הוזלו משמעותית

ארבעה חודשים לאחר שהנפט ביצע תפנית של 180 מעלות והחל בצלילה חדה ממחיר השיא שאליו הגיע באמצע יולי, נדמה שההשלכות של השפל במחיר על מוצריו ועל מגוון השירותים מבוססי מוצרי הדלק בשוק הישראלי מועטות ביותר.

מחיר חבית נפט, שפתח את 2008 בכ-97 דולר לחבית, הגיע ב-12 ביולי לשיא של כ-147 דולר לחבית, ומאז צלל בכ-70%. בימים האחרונים התייצב (יחסית) המחיר סביב 40 דולר לחבית - ירידה שנתית של כ-60%.

אתמול בלילה הוזל הדלק ב-5%, כאשר ליטר בנזין 95 אוקטן נמכר עתה במחיר מקסימלי של 4.75 שקל - הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. מי זוכר שרק לפני חמישה חודשים רשם הבנזין שיא של כל הזמנים, כשבתחילת יולי 2008 נקבע מחירו על 7 שקלים לליטר. מאז הספיק מחיר הדלק לצלול ב-32%. בסיכום 2008, השלים מחיר הבנזין בתחנות ירידה של 23.75%, לאחר שבתחילת 2008 נמכר ב-6.23 שקלים.

הסולר לתחבורה אמנם הוצא מפיקוח בתחנות התדלוק, אולם מחיר הסולר לתחבורה ירד בכ-60% מאז השיא ביוני 2008. בסיכום שנתי הוזל הסולר לתחבורה בשיעור משמעותי של 49%. מנגד, הבלו (מס הדלק) על הסולר התייקר בספטמבר בכ-30 אגורות. גם הסולר להסקה הוזל ב-2008 בשיעור של כ-54%.

במחיר הגפ"מ (גז בישול), שהוצא מפיקוח אך מחירו הוא לרוב עונתי, נרשמה ב-2008 ירידה משמעותית. המחיר, שהגיע לשיא בינואר 2008, צנח ב-62% בהשוואה למחיר שנקבע בשער בתי הזיקוק לינואר 2009.

החשמל התייקר ב-3%

הנגזרת המשמעותית ביותר מתנודתיות מחירי הדלק באה לידי ביטוי בתעריף החשמל, שמשקף את העלות המוכרת לייצור חשמל - המתבססת ברובה (51%) על הוצאות הרכש בסל הדלקים של חברת החשמל.

ואולם כדי להימנע משינויים תדירים בתעריפי החשמל - נוכח התנודתיות החריגה במחירי הנפט בשנה החולפת - קבעה רשות החשמל מנגנון "ריסון" המאפשר עדכון של התעריפים רק בשלושה מצבים: במקרה שחל שינוי של יותר מ-5.5% בסל התשומות (העלות המוכרת) של חברת החשמל; כשחל שינוי של יותר מ-3.5% אך חלפו שלושה חודשים לפחות ממועד העדכון האחרון; או אחת לחצי שנה.

מכיוון שעדכון תעריפי החשמל האחרון (הוזלה של 5.22%) נרשם בתחילת נובמבר, תעריפי החשמל צפויים להתעדכן (באופן שוטף) עד תחילת פברואר רק במקרה שיחול שינוי משוקלל של 5.5% בסל התשומות. נכון להיום, למרות הוזלת הפחם, המזוט והסולר בחודשיים האחרונים, מסתכמת הוזלת סל התשומות של החברה ב-2%-2.5% בלבד. עם זאת, בימים הקרובים יתקבלו דיווחי חברת החשמל על מחירי הדלק בינואר, וייתכן ששיעור זה ישתנה.

יש לציין כי בינואר צפוי תעריף החשמל לעלות בכל מקרה ב-4%-5% לצורך מימון תוכנית החירום למשק החשמל. ב-2008 בוצעו חמישה עדכוני תעריף, ובסיכום שנתי עלה התעריף לצרכן הביתי ב-2.8%, והתעריף המסחרי/ציבורי עלה ב-2.2%.

תעריף הנסיעה בעלייה

תעריפי הנסיעה באוטובוסים עלו אמש ב-2.88%, לאחר ששר התחבורה שאול מופז סירב לחתום על העלאת תעריפים בשיעור כולל של 8%. לפני כחודש אישרה ועדת המחירים הבין-משרדית את העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור זה, לאחר שסל התשומות של ההסעה הציבורית התייקר ב-5.2%, בנוסף על עליית המדד בתקופה האחרונה בשיעור של 2.9%.

ההחלטה על התייקרות הנסיעה התחבורה ציבורית התקבלה בממשלה באוגוסט האחרון, לאחר שהאוצר הודיע כי אין בכוונתו להמשיך לספוג את התייקרות סל תשומות ההסעה בשלוש השנים האחרונות (20%). ואולם הסערה הציבורית שקמה בעקבות ההחלטה סיכלה כוונה זו, והתעריפים עלו בשיעור המדד בלבד. הפעם לא יתייקרו כרטיסי הנסיעה ברכבת ישראל - שכן לצורך מהלך זה נדרשות חתימות השרים.

תעריפי הנסיעה בכלל התחבורה הציבורית עלו בתחילת יולי ב-2.5% כחלק מהעדכון החצי-שנתי של התעריפים הצמודים למדד. זאת לאחר שבינואר עלו התעריפים ב-1.7%, לאחר שלוש וחצי שנים ללא כל התייקרות.

במשרד התחבורה טוענים כי לפי שעה אין כוונה להוריד את תעריפי הנסיעה במוניות - שעלו ביוני 2008 בעקבות עליית מחירי הסולר. היתה זו ההתייקרות הראשונה מאז 2004, אז עלו תעריפי הנסיעה בקווי השירות העירוניים והבין-עירוניים של המוניות בשיעור של 13%. תעריפי הנסיעה במוניות ספיישל עלו בשיעור של 7.28%, לאחר שבנובמבר 2007 עלו התעריפים בכ-5%.

במשרד התחבורה הסבירו כי העלייה משקפת את ההתייקרות שחלה בסל התשומות של ענף המוניות מאז אוקטובר 2007 - כשעיקר העלייה נובעת מהתייקרות הסולר. עם זאת, כאמור, במשרד לא ממהרים להוריד את התעריפים כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully