וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחינוכית שכחו את מטרות השידור הציבורי

לינדה בר

1.1.2009 / 7:06

שוק הטלוויזיה



>> לפי יפה ויגודצקי ("מקריבים את החינוכית על עגל הזהב של הרייטינג", 17.12.08, TheMarker), "פרפר נחמד", "קישקשתא" ו"זהו זה" הם "יהלומי כתר השידור שנחצבו בשידור הציבורי". האומנם?

אלה אמנם תוכניות ילדים חביבות ומוצלחות למדי, אך לו היתה הכותבת טורחת לעיין במטרות השידור הציבורי, כפי שהן מופיעות בחוק רשות השידור, היא היתה לומדת שתוכניות אלה רחוקות מאוד מדרישות המחוקק מן השידור הציבורי. המחוקק הציג במפורש דרישות רחבות בהרבה, כמו טיפוח אזרחות טובה, הרחבת הידע בנושאי חברה, כלכלה, תרבות וחיזוק הקשר עם המורשת היהודית.



נראה כי הכותבת כלל אינה בקיאה בדרך התנהלות השידור הציבורי של רשות השידור, שכן היא קובעת כי לשידור הציבורי אין כלל מערך רגולטורי, וזאת בניגוד לרשות השנייה. לרשות השידור מערך רגולטורי שלם ומקיף, המתחיל ב-31 חברי מליאה, ומתוכם שבעה חברי ועד מנהל, המתמנים בהמלצתם של יותר מ-100 ארגוני חברות אמנות וחינוך על ידי הממשלה, ותפקידם לפקח על הרשות הן בצד המינהלי והן בצד התוכני. יתרה מזאת, אף כי המחוקק קבע בחוק את דרישותיו מן השידור הציבורי, עברה לא מכבר בכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק שנועדה לשפר את הפיקוח הציבורי על רשות השידור ולהרחיקה עוד יותר מהפוליטיקאים. כל זאת, לעומת הרשות השנייה שבה תהליך המינוי מרוכז בידי שר אחד, והשפעתו עליה, אם יהיה מעוניין בכך, היא מוחלטת.



בנוגע לטלוויזיה החינוכית, עלינו לזכור כי מטרתה הראשונית של הטלוויזיה הזאת היתה לשמש כלי עזר בלימודים. זאת בתקופה שכבר היו בה מכשירי טלוויזיה, אך לא היו קיימים מחשבים אישיים. כיום אין בה כל שימוש כזה, דהיינו היא כלל אינה ממלאת את תפקידה המקורי. לגבי תוכניות חינוכיות, הרי אין סיכוי וגם אין צורך שהיא תתחרה בערוצי הגיאוגרפיה, המדע, הטכנולוגיה וההיסטוריה, הזמינים לכל והמפיקים תוכניות באיכות מעולה.



בהיותה של הטלוויזיה החינוכית מחלקה במשרד החינוך, אכן אין עליה כל פיקוח, ולמעשה מעמדה החוקי הוא כמו של דובר משרד החינוך, או כל מחלקה אחרת בו, על כל המשתמע מכך, כולל יחסי התלות בשר הממונה. אולי גם הגיע הזמן לברר האם זה ראוי שלאחד ממשרדי הממשלה תהיה תחנת טלוויזיה משלו, על כל ההשלכות לעניין עלויות, תקציב וערכים אתיים. ככל הידוע, אין במדינות המפותחות תקדים לכך, שלרשות אחד משרי הממשלה עומדת תחנת שידור ללא כל פיקוח, בה הוא ממנה את ראשיה וקובע את תקציבה שהוא חלק מתקציב המשרד.



הכותבת היא דוברת רשות השידור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully