וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה האיומה של בורסות העולם: איבדו 30 טריליון דולר

מאת דפנה מאור

1.1.2009 / 7:06

ההשקעות הטובות ביותר ב-2008 היו באג"ח ממשלתיות, בדולר ובזהב; הנפט קרס ב-61% ומחירי הבתים בארה"ב ב-18%



>> 2008 היתה אחת השנים המחרידות בתולדות שוקי המניות. משיא שרשמו המדדים ברחבי העולם באוקטובר 2007, נפלו הבורסות בעשרות אחוזים בתוך שנה, וצנחו לשפל רב שנתי בנובמבר 2008. השפל במדד המניות העולמי של MSCI נקבע ב-20 בנובמבר. עם סיומה של שנה, איבד המדד 43% (נכון לאמצע יום המסחר ב-31 בדצמבר). בורסות העולם איבדו במצטבר 30.1 טריליון דולר, על רקע הפסדים ומחיקות של יותר מ-720 מיליארד דולר שרשמה תעשיית הפיננסים. המשקיעים בבורסות בארה"ב לבדם הפסידו 7.2 טריליון דולר מכספם.



במרבית השווקים הפיננסיים נרשמו הפסדים כבדים: מחירי הבתים בארה"ב איבדו 18% בממוצע; הסחורות נפלו בכ-40%; מחיר הנפט קרס ב-61%. מי שעלו הם הדולר האמריקאי מול מרבית המטבעות האירופיים והשווקים המתעוררים, אג"ח של ממשלת ארה"ב, ושער הזהב - מקלטם הבטוח של המשקיעים.

כל הבורסות הראשיות נפלו



לא היה שוק מניות מרכזי אחד שלא איבד עשרות אחוזים משוויו ב-2008. ניתן למצוא תשואות חיוביות דלות יחסית במניות הגדולות בוול סטריט ובכמה מהשווקים האקזוטיים ביותר, כמו בגדאד ובורסת עמאן בירדן, שעלתה ב-25%. ואולם בורסות אירופה איבדו יותר מ-30% כל אחת, וול סטריט הפסידה כ-40% משווייה, והשווקים בסין וברוסיה קרסו בכ-70%.



מ-20 בנובמבר חלה התאוששות מרשימה של עשרות אחוזים בכל הבורסות הראשיות, אך בסיכום שנתי, הן רושמות הפסדים קשים, ובממוצע תידרש להן עלייה של 70% כדי לקזז את הפסדי 2008.



בתחרות על ההשקעה הגרועה של השנה במניות מוביל, ללא ספק ובהפרש גדול, מגזר הפיננסים. מתוך עשר המניות הגרועות ביותר במדד 500 S&P, נכון לאמצע דצמבר, תשע מהן ממגזר הפיננסים.



מדד מניות הבנקים KBW הפסיד 50% מערכו מתחילת השנה ועד 18 בדצמבר, אף שמ-21 בנובמבר הוא התאושש ב-18.5%. מדד מניות הברוקרים-דילרים של AMEX, הכולל חברות כמו גולדמן סאקס ומורגן סטנלי, נפל ב-60%. המדד "הרווחי" ביותר בבורסות היה מדד התנודתיות VIX, שהגיע לשיא כל הזמנים בסתיו האחרון. VIX, המכונה "מדד הפחד", עלה ב-85% מתחילת 2008.



התחרות על תואר "המניות המפסידות ביותר בוול סטריט ב-2008" היתה קשה מאוד. למעשה, כמשווים בין התשואות שהפיקו החברות הגרועות ביותר לבין התשואות של החברות הטובות ביותר, מגלים חוסר סימטריה עצום, שמעיד רבות על גודל השבר בשוק. עשר המניות הגרועות ביותר הפסידו יותר מ-80% מערכן. המניות הטובות ביותר הוסיפו 9%-33%.



מניית הפיננסים הגרועה ביותר שנסחרת במדד 500 S&P היתה AIG. משקיעים ב-AIG הפסידו מתחילת 2008 ועד 15 בדצמבר 97% מכספם. חברות ביטוח, ששני עשורים היו אחד התחומים הרווחיים ביותר בעולם העסקים, ספגו מהלומה קשה בשל חשיפתן להשקעות גרועות. לצד AIG נמצאות ברשימת עשר המניות הגרועות ביותר בוול סטריט בין היתר החברות XL וג'נוורת.



לפי מדד DOT של TheStreet.com, מניות האינטרנט הפסידו 36% משוויין ב-2008. חברות התעופה הפסידו 27.6%. חברות התרופות ירדו ב-21.2% מתחילת השנה ועד 18 בדצמבר. עם זאת, שתי חברות ביוטכנולוגיה מתבלטות כמצטיינות, ומדורגות בין עשר המניות הטובות ביותר בוול סטריט השנה - אמג'ן וסלג'ן. לנוכח ירידת קרנן של חברות התרופות הגדולות, בעיקר אלה האתיות, זכו מניות הביוטכנולוגיה והתרופות הגנריות להצלחה יחסית. ואולם יש לשים לב שבאר, יצרנית התרופות הגנריות, נכללה ברשימה לאחר שנרכשה על ידי טבע.



בדומה לכך, שלוש מהחברות שנכללות בתשואות הטובות נמכרו, ובשל כך סיפקו למשקיעים בהן תשואה חיובית. ההצלחות האחרות ברשימה נזקפות לחברות שבאופן אינהרנטי זוכות להצלחה בתקופת מיתון, ויכולות להציע לצרכנים ערך טוב עבור כספם המידלדל בתקופה קשה. הדוגמאות המובנות מאליהן הן וול מארט ודולר סטורס. שתיהן קמעוניות מוזלות שזכו לנהירה אדירה של קונים בתקופה של צמצום בצריכה הפרטית. דוגמה פחות מובהקת, אך מעניינת, היא יצרנית המשחקים הסברו. החברה מייצרת משחקי לוח וצעצועים - תחליף זול למשחקי מחשב ווידיאו, שהביקוש להם פחת בצוק העתים.



אג"ח ממשלתיות - השנה הטובה מאז 95'



אג"ח של ממשלת ארה"ב היו המקלט הבטוח של המשקיעים המבועתים, שנמלטו מכל אפיק אחר, הלכה למעשה. לפי מדד Treasury Master של מריל לינץ', השקעה באג"ח ממשלתיות אלה (כל התקופות) הניבה ב-2008 רווח של 14.6% בממוצע, מה שהפך את 2008 לשנה הטובה ביותר לשוק זה מאז 95'.



אג"ח של ממשלת ארה"ב נחשבות להשקעה הבטוחה ביותר בתבל, ללא סיכון. ירידת התשואות על האג"ח במקביל לקיפאון בשוקי האשראי והורדת הריבית של הבנק המרכזי היא תוצאה של בריחה מוחלטת של המשקיעים מסיכונים, לאחר שבתחילת המשבר צפו בבעתה בקריסתן של כמה קרנות כספיות גדולות, אף שהן אמורות להיות סולידיות.



נכון לסגירה ביום שלישי, המשקיעים באג"ח הממשלתיות לעשר שנים היו נכונים לקבל תשואה לפדיון של 2.58% - פחות מהאינפלציה בארה"ב, כלומר תשואה ריאלית שלילית על אג"ח ארוכות טווח. התשואה על האג"ח הקצרות יותר, ל-13 שבועות, נפלה ל-0.09%.



סחורות - ממשבר מזון ואנרגיה למשבר אשראי



שוק הסחורות, שרתח כמה שנים בהובלת סין, שהזינה את הביקוש למתכות, לעפרות, לסחורות חקלאיות ולמוצרי אנרגיה - התאדה ב-2008. מחיר הנפט הגולמי קרס ב-70%, בניגוד לנבואותיהם של מרבית החזאים, ומדד הסחורות CRB-רויטרס נפל ב-40%.



עם מחנק האשראי דעכה והלכה הפעילות הכלכלית הריאלית בשווקים הגדולים ובשווקים המתעוררים. ביקוש מצומצם יותר לסחורות סיניות בארה"ב משמעו פחות ארובות מעלות עשן בסין, שמוביל לקנייה מופחתת של דלק וכימיקלים לתעשיית הפלסטיק. בה בעת, האטה חדה בשוק הנדל"ן של סין הפחיתה את הביקוש למתכות ולחומרי בניין.



במקביל, כלכלת ארה"ב נבלמה בחדות, ועמה כלכלת המכוניות. האמריקאים, שהכנסתם נשחקה, צימצמו בחדות את הצריכה הפרטית, ששיעור גדול ממנה היה של דלק למכוניות. הצד החיובי העיקרי שעולה מנפילת מחירי הסחורות היא דעיכתה של האינפלציה, שאיימה עד סוף 2007 להכות בכלכלה העולמית.



בטעות, הדולר עלה



עד כמה שנשמע הדבר אבסורדי, המטבע המוביל ב-2008 היה של המדינה שבחסותה נולד משבר האשראי. הדולר האמריקאי נהפך למטבע המבוקש ביותר בין המטבעות המרכזיים, למעט הין היפאני. מדוע, אם כן, עלה הדולר האמריקאי בעת שהריבית גומדה כמעט לאפס על ידי הבנק המרכזי ובמקביל ממשלת ארה"ב מתכננת להגדיל את חובותיה ואת הגירעון התקציבי לסכום בלתי נתפש?



הסיבה דומה לזו שהניסה את המשקיעים לאג"ח הממשלתיות, וקשורה בה הדוקות: שאר המטבעות נראים פתאום מסוכנים בהרבה. הנפילות העיקריות היו במטבעות של כלכלות מתעוררות, שעלו בעשרות אחוזים בתוך שנים ספורות. ואולם גם הליש"ט הבריטית קרסה ב-2008 ב-26% לאחר שממשלת בריטניה נאלצה להלאים חלקית את הבנקים הגדולים ביותר.



הדולר עלה בעשרות אחוזים מול הרופי ההודי, הריאל הברזילאי ויותר מכל, מול הקרונה האיסלנדית, שנמסה במשבר הפיננסי שעבר על מדינת האי פושטת הרגל. השקל, כמה אופייני, הוכיח את האנומליה הפנטסטית שלו ועלה מול הדולר, אם כי צימצם את העליות לקראת סוף השנה. גורם נוסף להתחזקות הדולר היה הנהירה לאג"ח של ממשלת ארה"ב, הנקובות בדולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully