וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקיעו באג"ח חברות ולא באג"ח ממשלתיות

מאת שרית מנחם

1.1.2009 / 7:05

בית ההשקעות אקסלנס בתחזית קודרת ל-2009: "אנו צועדים למיתון הכבד בעולם זה 80 שנה. בראשונה מאז מלחמת העולם השנייה יש במקביל מיתון בארה"ב, באירופה, בבריטניה וביפאן - מדינות שאחראיות על 53% מהפעילות הכלכלית בעולם



>> ב-2008 נוצרה בזירה הפיננסית העולמית מציאות חדשה, שאף אחד לא צפה - בטח לא אחרי שנות הגאות שלפניה. בהתאם לכך השתנה הטון במסיבת העיתונאים שערך אתמול בית ההשקעות אקסלנס לסיכום 2008.



"אנחנו הולכים למיתון הכבד בעולם זה 80 שנה", אמר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס. "בראשונה מאז מלחמת העולם השנייה יש במקביל מיתון בארה"ב, אירופה, בריטניה ויפאן - מדינות שאחראיות על 53% מהפעילות הכלכלית בעולם.

"שאר העולם כבר בהאטה כלכלית. קרן המטבע חוזה שיעורי צמיחה של 1.5%-2.2% בעולם ב-2009, לעומת 3.8% ב-2008. זו תחזית אופטימית מאוד, שאני לא קונה. ב-2009 תהיה צמיחה אפסית, אולי אפילו שלילית. במדינות דרום מזרח אסיה תירשם צמיחה, אך בשיעורים נמוכים. ארה"ב נכנסה למיתון בדצמבר 2007 ונראה שתצא ממנו בסוף 2009 או תחילת 2010. אירופה נכנסה עכשיו למיתון שלא תצא ממנו לפני 2011. המשק הישראלי, שנמצא בהאטה, ייכנס למיתון בסוף 2009 או תחילת 2010. אני מעריך שהצמיחה ב-2009 תהיה 1.7%".



מעוז העריך כי תהיה ירידה חדה בשיעור האינפלציה בשל ירידה בביקושים ובמחירי הסחורות. לנוכח כך הוא צופה כי בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית עד לרמה של 1%. לדבריו, "סוף סוף בנק ישראל עושה מה שאני אומר לו. כבר ב-2007 אמרתי לו להוריד את הריבית. לקח לו זמן, אבל עכשיו הוא מתנהג יפה - ואפילו רוכש דולרים - בעוד שב-2007 הוא הצהיר שהוא דוגל בשוק חופשי ללא התערבות. בבנק הבינו שזו לא הדרך".



עוד ציין מעוז כי הוא צופה עלייה חדה בשיעור האבטלה עקב פיטורים שנעשים לאחרונה. בנוסף, תהיה להערכתו ירידה חדה בצריכה הפרטית וירידה של כ-12 מיליארד שקל בהכנסות ממסים.



מעוז מתח ביקורת על האופן שבו מחושב קו העוני: "בסוף 2009 ידווח ששיעור העוני ירד - והסיבה לאבסורד הזה היא אופן החישוב של קו העוני. זו הגדרה שקרית מיסודה, המבוססת על חציון ההכנסה. כך, הירידה בשכר בענפי ההיי-טק והפיננסים יוצרת קו עוני נמוך יותר - ומספר העניים שנרשם קטן. ואולם המציאות רחוקה מהסטטיסטיקה, ומספר העניים גדל. האוכלוסייה המפוטרת היא הצווארון הכחול, אלה שמרוויחים 3,800 שקל בחודש".



הפעילות הצבאית בעזה זכתה גם היא להתייחסות ממעוז, שטען כי לא תביא לתוספת משמעותית להוצאות הממשלה. לדבריו, "הטנקים ישנים והפגזים נרכשו מזמן. לחימה בסדר גודל של היום לא משפיעה דרמטית על התקציב. בנוסף, אם ישופצו בתי חולים ובתי ספר ויוקמו תשתיות, הדבר יטיב עם הפעילות הכלכלית המקומית".



שוק החוב יתאושש



גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס נשואה, הציג את התחזית שלו לגבי ההתפתחויות באפיקי השקעה שונים ב-2009. לדבריו, "האג"ח הממשלתיות - צמודות ושקליות - נהנות מאוד מהפעילות המוניטרית של בנק ישראל. עם זאת, ברבעון הקרוב יגיע למיצוי תהליך הורדת הריבית. כך, פוטנציאל הרווח באפיק הממשלתי יצטמצם וייתכנו הפסדי הון במחצית השנייה של 2009. בראייה שנתית סביר כי האפיק השקלי יציג את הביצועים הגרועים ביותר. כשייפסקו הפחתות הריבית המזומן יהיה אלטרנטיווה טובה".



כהן מעריך כי מרווחי התשואה באפיק הקונצרני, שספג מכה קשה ב-2008, יירדו באופן משמעותי. לדבריו, "יהיה תיקון לירידות הקשות של החודשים האחרונים. במחצית השנייה של 2009 נראה גם הנפקות. עם זאת, שוק ההון לא יהיה אלטרנטיווה לגיוס חוב עבור חברות קטנות. בנוסף, לאור האכזבה העולמית מחברות דירוג האשראי, ההסתמכות של גופי ההשקעות על הדירוגים שלהן תהיה בשוליים. אנחנו נבחן השקעות באג"ח לפי התוצאות שיתקבלו באנליזה פנימית".



באשר לקשיים בשוק החוב המקומי הוסיף כהן: "כולם עשו טעויות - הבנקים ושוק ההון. רבים מדברים בתקשורת, אך קולם לא נשמע באסיפות בעלי האג"ח. אנו פעילים באסיפות. שוק ההון חייב לתמוך במגזר העסקי ולעזור לו לעבור את המשבר. המחויבות שלנו כלפי העמיתים קודמת לכל, אך אסור לפגוע ביזמים במשק. זה לא הזמן לבריונות מתוקשרת וזעקות חמס. גלגל הזמן לא יחזור לאחור. אקסלנס לא תיבהל מהסדרים במידת הצורך - יש לגבות חוב ועם זאת לאפשר לחברות להמשיך לפעול".



כהן התייחס גם לשוק המניות. להערכתו, הירידות לא הסתיימו, אך התשואה הכוללת ב-2009 תהיה חיובית. "שוק המניות העולמי אינו בתמחור חסר משמעותי גם לאחר ירידה של 40%-50% מהשיא", אמר. "תשואת דיווידנד גבוהה וחוסר אלטרנטיווה אטרקטיווית בשוק האג"ח הממשלתיות מסייעים ליצור תחתית לשוק המניות".



לדברי כהן, גורמים נוספים שישפיעו על שינוי המגמה בשוק המניות הם ירידת פרמיית הסיכון באג"ח הקונצרניות המדורגות, רגיעה במימושים של קרנות הגידור שהיו בין האחראיות הבולטות לירידות, האטה בקצב הורדת תחזית הרווח של החברות, התייצבות שוק הנדל"ן והקטנת קצב המחיקות של הבנקים. המגזרים שבהם ממליץ כהן להשקיע הם רפואה, מוצרי צריכה בסיסיים, תשתיות, חברות אנרגיה גדולות ותעשיות ביטחוניות. מנגד, הוא ממליץ שלא להשקיע במגזרי התוכנה, החומרה, הפיננסים ומוצרי הצריכה הלא בסיסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully