וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה מבוזבזת עם נקודת אור ירוקה אחת

אבי בר-אלי

1.1.2009 / 7:06

סיכום 2008



>> 2008 תיזכר כאחת השנים הסוערות שידע ענף האנרגיה בישראל - שנה שהציבה אותו בקדמת סדר היום הציבורי, המחישה את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בו אך בה בעת חשפה את השלכות מחדליו ארוכי השנים.

זו השנה שבה נפתח שוק הגפ"מ (גז בישול) לתחרות והופיעו ניצנים של ענף האנרגיה הירוקה; שניכרה המבוכה נוכח מצוקת המים, וכישלון הרפורמה בחברת החשמל הגביר את החשש ממחסור עתידי.



כאשר כולם רבים, חברת החשמל (כרגיל) מנצחת



2008 היתה שנה נוספת שבה ידה של חברת החשמל היתה על העליונה בכל המאבקים שניהלה מול הממשלה. יישום הרפורמה בחברה שוב נכשל - ונדחה בשנה נוספת ליולי 2009 - כאשר בהנהלת חברת החשמל מאבדים סבלנות נוכח חולשת הממשלה ומקדמים תוכנית התייעלות משל עצמם.



הרגולציה לייצור חשמל פרטי התמהמהה, ועיקריה פורסמו רק בחודש שעבר. תכנית החירום למשק החשמל, בעלות של 2 מיליארד שקל, אמנם אושרה - אך בהקמתה זכתה לבסוף חברת החשמל עצמה, כאשר המיתון שבפתח מעורר ספקות מחודשים באשר לנחיצותה.



עלייתו של הקלינטק



נקודת אור היתה הפריחה המרשימה של תעשיית הקלינטק הצעירה בישראל. זו זכתה הקיץ לחיזוק ממלכתי עם פרסום השלב המוקדם (P.Q.) של המכרזים הבינלאומיים להקמת תחנות הכוח הסולאריות בנגב, ובעיקר עם פרסום התמריצים לייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית במתקנים קטנים.



שני הצעדים הראשונים בדרך להדבקת הפער "הירוק" מן העולם המערבי ניצבים כיום, כמו תעשיית הקלינטק כולה, בסימן שאלה לנוכח קריסת השווקים הפיננסיים.



אין מים - יש ועדה



2008 היתה השנה השחונה הרביעית ברציפות - גם הפעם לא זכו מאגרי המים המתרוקנים לקמפיין חיסכון ציבורי מקיף. לעומת זאת, כנסת ישראל הוכיחה כי היא מסוגלת להקים ועדת חקירה ממלכתית למשק המים בתוך שבועות - בזמן שמכרזים להקמת מתקני התפלה חדשים או הרחבת הקיימים נכתבים במשך חודשים על גבי חודשים.



הגז הטבעי מאחר



השנה החולפת נפתחה בעזיבה של BG (בריטיש גז) את שולחן המשא ומתן מול ישראל, ומסתיימת בשובה חזרה - בעמדת כוח חזקה יותר ובתנאי עסקה יקרים יותר. הגז המצרי הגיע השנה (באיחור) לחופי ישראל, ומאז ידע בעיקר הפסקות ותקלות. המצרים רמזו על פתיחת חוזים והעלאת מחירים, המגעים עם גזפרום והטורקים עוד לא הבשילו והממשלה נאלצה להחליט פה אחד על הקמת מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG). באמצע נובמבר החלה הפעילות בקידוח תמר שמול חופי חיפה - ואליו נשואות עיני המשק (ועיניו של בעל המניות הישראלי הגדול בו, יצחק תשובה).



מחיר הנפט המשתולל



מחיר חבית נפט - שהאמיר באמצע יולי לשיא של 147 דולר - צנח בחלוף חמישה חודשים לשיא תקופתי של 35 דולר בלבד, וגרר את ענף הדלק לבוקה ומבולקה. חברות הדלק הקמעוניות הציגו גידול בהכנסות אך סבלו מהפסדי מלאי; חנויות הנוחות המשיכו להוות מנוע צמיחה אך הן צפויות להיפגע ראשונות מהמיתון המתדפק; בתי הזיקוק בלמו את היבוא מחו"ל אך נפגעו משחיקת מרווחי הזיקוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully