וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו תקנות לקביעת שכר השמאי המכריע: עד 100 אלף שקל לתביעה

רז סמולסקי

1.1.2009 / 9:31

10 שמאים ימונו בטווח מיידי; השמאי יוכל להחליט לקנוס את אחד הצדדים בנתח גבוה יותר משכר הטרחה



ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה את התקנות לקביעת שכר הטרחה של שמאי מכריע. התקנות קובעות כי שכר הטרחה לא יעלה על 100 אלף שקל לתביעה והשכר הרבעוני של השמאי הוגבל ל-300 אלף שקל.



שכר השמאי המכריע נקבע כאחוז מסכום התביעה או ההשבחה בבקשה שבה הוא מכריע וישולם שווה בשווה על ידי שני הצדדים. בתביעות שסכומן הוא עד 100 אלף שקל הופחת שיעור השכר של השמאי מ-7.5% ל-5% כדי להקל על האזרחים, מאחר שתביעות בסכומים נמוכים נוגעות בדרך כלל לאזרחים ולא לחברות יזמיות.



השמאי המכריע יוכל לקבל שכר חריג בנסיבות מיוחדות כאשר מדובר בתביעות מורכבות, שדורשות השקעה עודפת מצידו - ובמקרים הפוכים, כאשר מדובר בתביעה פשוטה שיש לה תקדימים.



בנוסף, מקנות התקנות לשמאי את הסמכות להחליט שאחד מהצדדים של התביעה צריך לשאת בנטל רב יותר משכר הטרחה, לעומת המצב הרגיל שבו הצדדים נושאים בעלות באופן שווה. השמאי יכול להפעיל את הסמכות הזו כדי "לקנוס" את אחד הצדדים לפי שיקול דעתו, במקרים כמו תביעות קנטרניות או כאשר העירייה המגישה תביעות בסכומים לא ריאליים.



שכר הטרחה יקבע על ידי עו"ד שרית דנה, יו"ר מועצת שמאי המקרקעין. לדבריה, ימונו בטווח המיידי עשרה שמאים מכריעים ותיקבע רשימה של שמאים נוספים הכשירים למלא את התפקיד. 118 שמאים הגישו מועמדות להתמנות לשמאי מכריע ומתוכם יוזמנו לראיונות 44 שמאים. שמאי מכריע הוא פונקציה מעין שיפוטית שתפקידה להכריע בסוגיות של מחלוקת בהיטלי השבחה ופיצויים בתביעות לירידת ערך בשווי הנכסים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully