וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוע למגזר הרכב מתרחב: חברות ותעשיות נלוות ליצרניות המכוניות מדטרויט יקבלו כספים פדרליים

סוכנויות הידיעות

1.1.2009 / 16:08

הזכאות לסיוע תיקבע על ידי משרד האוצר האמריקאי; המטרה: למנוע קריסת חברות החיוניות להמשך הייצור


משרד האוצר האמריקאי הרחיב את הסיוע המוענק לתעשיית הרכב בארה"ב באמצעות הנחיות חדשות שפירסם, לפיהן גם חברות הקשורות באופן ישיר לשלושת היצרניות הגדולות – ג'נרל מוטורס (GM), קרייזלר ופורד - יהיו זכאיות להגיש בקשה לקבלת סיוע כספי כדי לשרוד את המשבר הכלכלי.

ההנחיות, שפורסמו אתמול, יאפשרו למשרד האוצר לספק כספי חירום לכל חברה שלפי דעתם חיונית לייצור או מימון של מכוניות. הכספים יילקחו מתוכנית הסיוע לנכסים בעייתיים (TARP) שיזם הממשל ויהוו תוספת להלוואות שכבר הוזרמו לג'נרל מוטורס וקרייזלר, בסך 17.4 מיליארד דולר, ול-GMAC, הזרוע הפיננסית לשעבר של ג'נרל מוטורס, בסך 6 מיליארד דולר.

מניותיהן של מספר חברות מובילות המייצרות חלקים למפעלים בדטרויט, זינקו תוך דקות מפרסום ההודעה. המניה של אמריקן אקסל, הספקית הגדולה ביותר של סרנים ל-GM, זינקה ב-24%. מניית חברת ליר, היצרנית השנייה בגודלה בעולם של מושבים למכוניות, שקרוב לשליש מהכנסותיה מתקבלות מ-GM, טיפסה ב-23%.

ההנחיות של משרד האוצר האמריקני אודות הקריטריונים בהם חברה צריכה לעמוד על מנת להיות זכאית לקבלת הסיוע, עדיין לא ברורות. העמימות מיועדת למנוע התחייבות חוקית של הממשלה לספק סיוע ולאפשר לנשיא הנבחר, ברק אובמה, מרחב תמרון להחליט מי מהחברות יוכלו לשרוד ומי מהן יקרסו.

אנליסטים מעריכים כי חברות כמו דלפי, חטיבת החלפים לשעבר של GM שפשטה רגל, עשויה להיות זכאית לקבלת סיוע. קירק לודטק, אנליסט ב-CRT קפיטל גרופ, אמר לבלומברג תוכנית הסיוע המורחבת עשויה לכלול את חילוצן המלא של חברות מסוימות או מתן סיוע חלקי שיאפשר את המשך תפקודן של חברות המצויות בהליכי פשיטת רגל, זאת על מנת להבטיח את המשך הייצור.

התוכנית החדשה, שעתידה להוסיף עוד חברות לרשימת העסקים אשר קיבלו סיוע ממשלתי, כבר ספגה ביקורת חריפה. "יהיו תעשיות אחרות שיהיה להן טיעון טוב לא פחות מזה של יצרניות המכוניות. אנו לא יודעים מי יהיו התעשיות האחרות האלה. איפה התהליך הזה מפסיק?", אמר ויליאם פול, לשעבר נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, בראיון לבלומברג.

לייל גרמלי, לשעבר בכיר במועצת הנגידים בבנק הפדרלי, אמר "ככל שאתה הולך רחוק יותר, כך המדרון הופך לחלקלק יותר, ואתה פותח את הדלת לרווחה בפני כל אחד שבא ואומר, 'תראה, החברה שלי נמצאת בבעיה. גם אני זקוק לעזרה'. אנחנו לא רוצים להתקדם בדרך הזאת יותר ממה שאנחנו חייבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully