וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ידיעות אחרונות" צפוי לקצץ 5%-12% משכר העיתונאים

מאת אופיר בר-זהר

2.1.2009 / 6:59

הקיצוץ צפוי להיות מדורג בהתאם להכנסה. העיתון הוא אחד מבין גופי תקשורת רבים שהודיעו באחרונה על קיצוצים



>> העיתון "ידיעות אחרונות" צפוי לקצץ בשבוע הקרוב במשכורות העיתונאים. לפי הערכות, הקיצוץ צפוי להיות 5%-12% מגובה המשכורת באופן מדורג לפי רמת ההכנסה של העיתונאי.



עובדי העיתון טרם קיבלו הודעה בנושא, ואולם בכירי המערכת והוועד הפועל בעיתון מודעים לצעדים הצפויים. מי שמייצג את עיתונאי העיתון בנושא הקיצוצים הוא עורך הדין בני כהן. בנוסף, מתקיימות בימים האחרונים שיחות בין נציגי הוועד להנהלה כדי למנוע את הגזירה. עדיין לא ברור האם עובדי ynet ייכללו גם הם בהורדת השכר הצפויה. לפי הערכות, כמה מהעיתונאים בעיתון גם צפויים להיות מפוטרים.

התכנון הנוכחי הוא לקצץ רק למי שמשכורתו היא יותר מ-10,000 שקל בחודש, כשההנהלה מבקשת לקצץ גם במשכורתם של כ-60 עיתונאים החתומים על הסכם עבודה קיבוצי. בעיתון יש יותר מ-150 עובדים נוספים החתומים על חוזים אישיים. יו"ר ועד העיתונאים בעיתון וממלאת מקום יו"ר אגודת העיתונאים בתל אביב, יהודית יחזקאלי, אמרה בתגובה: "הקיצוצים לא צריכים לחול על העיתונאים משום שמדובר בסקטור שלא העלו את משכורתו שנים רבות". מ"ידיעות אחרונות" לא נמסרה תגובה.



"ידיעות אחרונות" החליט על קיצוץ בהוצאות בסוף אוקטובר. העיתון החליט אז על קיצוץ המוערך ב-10%-15% מהוצאותיו, כשהקיצוץ צפוי להגיע גם מהצד המערכתי של העיתון וגם מהצד המסחרי. באותה העת נעשתה פנייה למנהלי המחלקות שבה התבקשו להגיש תוכנית לקיצוץ בתקנים המוקצים להם. כמה מהעיתונאים המועסקים בעיתון פוטרו, בהם כתב הפלילים הוותיק בוקי נאה, שעבד בעיתון כ-20 שנה, רכז הכתבים אודי רבינוביץ' והכתב יובל יועז.



קיצוצים גם ב"מעריב" וב"גלובס"



"ידיעות אחרונות" הוא רק אחד מבין גופי מדיה רבים שמקצצים ומפטרים בתקופה האחרונה: רק שלשום הודיעו עורכי "מעריב" ומנכ"ל העיתון לעובדיו על קיצוץ של 5%-20% במשכורות. זאת לאחר שעשרות עובדים כבר פוטרו מהעיתון בחודשים האחרונים ורבים מאלה שנשארו כבר ספגו הורדה בשכר לצד עלייה בכמות העבודה שעליה הם מופקדים.



מעריב נמצא בקשיים כלכליים משמעותיים: את תשעת החודשים הראשונים של 2008 סיים העיתון בהפסד תפעולי של 55 מיליון שקל, וההפסד הנקי בתקופה זו קפץ ל-71 מיליון שקל. בנק הפועלים, המחזיק בנאמנות ב-27% ממניות העיתון, דרש ממנו לבצע קיצוץ נוסף של 4 מיליון שקל בחודש, שמשמעו כרבע מההוצאות על כוח האדם.



בדצמבר נסגר העיתון הוותיק "הצופה" שיצא לאור במשך 71 שנה. 11 מעובדיו פוטרו ואחרים שולבו בעיתון "מקור ראשון", השייך גם הוא לקבוצת הירש מדיה שבשליטת שלמה בן צבי. בין המפוטרים היה גם העיתונאי הוותיק מאיר עוזיאל. עיתון נוסף של הירש מדיה, הנמצא בסכנת סגירה, הוא "ביזנסוויק": הגיליון שהיה אמור להתפרסם בדצמבר לא יצא לאור, ומקור בהירש מדיה אמר אז כי בקבוצה מעוניינים להכניס שותף לעיתון או למכור אותו.



"ביזנסוויק" החל לצאת בישראל בתחילת 2008, כשיותר ממחצית החומרים שבו מתורגמים מהעיתון הבינלאומי. העיתון מפורסם מדי שבועיים בימי חמישי. הירש מדיה מחזיקה גם בעיתון "מקור ראשון", שהחליט באחרונה על תוכנית הבראה והתייעלות שלפיה 12% מ-400 העובדים יפוטרו.



העיתון "גלובס", שבשליטת איש העסקים אליעזר פישמן (66% מהאחזקות), פיטר בנובמבר עשרות עובדים, כשלפי הערכות מדובר בכ-40 מכל חלקי העיתון. במכתב ששלח באותו השבוע מנכ"ל העיתון, איתן מדמון, לעובדים, נכתב: "התחלנו מהלכי התייעלות שונים, ובין היתר מתוכנן צמצום במצבת העובדים. אנחנו פועלים כמיטב יכולתנו לכך שהפגיעה בעובדים תהיה מינימלית".



גם בטלוויזיה מקצצים



צעדי הקיצוץ לא פסחו גם על זכייניות הטלוויזיה: זכיינית ערוץ 2 קשת, החליטה על קיצוץ של כ-15% בהוצאות כשהקיצוץ ייעשה גם מפעילות שוטפת, מהוצאות על לוח השידורים וכן מתקציב הרווחה של החברה, למשל על ידי ביטול הנופש השנתי. בכירים בערוצים אמרו ל-TheMarker כי השלב הבא הוא פתיחת חוזי הטאלנטים, שעלולים לרדת בשיעורים של 10%-30%. אתר mako של קשת פיטר כ-20 מתוך 120 עובדיו כחודש וחצי לאחר שעלה לאוויר.



גם הזכיינית השנייה של ערוץ 2, רשת, נקטה צעדי ייעול - היא קיצצה 5%-12% משכר בכיריה. ערוץ 10 הודיע אף הוא על התייעלות: בנובמבר הודיע הערוץ כי הוא "פותח בשורת צעדי התייעלות, בראשם קיצוץ בשכר העובדים הבכירים. כמו כן, יצמצם הערוץ הוצאות על הפקות עתידיות באמצעות צמצום עלויות פרויקטים מתוכננים". הערוץ קיצץ בשכר של כל עובד שמרוויח יותר מ-10,000 שקל.



הזכייניות גם מפחיתות הוצאות על תוכן, מבטלות ומקפיאות הפקות: רשת ביטלה כמה הפקות, ובקשת ובערוץ 10 שוקלים מחדש את לוח השידורים המתוכנן.



ערוץ מוסיקה 24 פיטר בנובמבר כרבע מעובדיו: 10-12 מתוך 40 עובדיו הקבועים פוטרו. מנכ"ל הערוץ, דן תדמור, אמר: "לאור המצב הכלכלי המידרדר ואי הבהירות הרגולטורית בנוגע לערוץ, נוקט ערוץ 24 צעדי התייעלות מתחייבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully