וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הגלובלי מחריף: נפילה חדה בפעילות מגזר הייצור בארה"ב, אירופה ואסיה

סוכנויות הידיעות

2.1.2009 / 20:40

כלכלנים: "המצב גרוע יותר משהערכנו לקראת סוף שנת 2008"



הפעילות במגזר הייצור ברחבי העולם, מאוסטרליה ועד אירופה וארה"ב, צנחה בשיעור חד בחודש דצמבר על רקע החרפת המיתון הכלכלי הגלובלי העמוק ביותר מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול.



מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בארה"ב צנח בחודש שעבר לרמה של 32.4 - רמתו הנמוכה ביותר מאז 1980 - לעומת 36.2 בנובמבר. כך מסר היום מכון המחקר ISM. הנפילה של המדד, אשר ירד זה חמישה חודשים ברציפות, היתה חדה מתחזיות הכלכלנים למדד של 35.4. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות בפעילות המגזר, בעוד שמדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות.



מרכיב ההזמנות החדשות של המדד נפל לרמתו הנמוכה ביותר מאז החל להתפרסם נתון זה בשנת 1948, ומרכיב המחירים ששולמו צנח בשיעור חד מהתחזיות לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1949.



"נתוני מגזר הייצור שפורסמו היום מצביעים על כך שמצבה של כלכלת ארה"ב גרוע אף יותר משהערכנו לקראת סוף 2008", אמר הכלכלן הראשי בארה"ב של MFR, ג'ושואה שפירו, לעיתון "ניו יורק טיימס".

מצדו השני של האוקיינוס האטלנטי, נפל מדד מנהלי הרכב למגזר הייצור בדצמבר לשפל של 33.9 לעומת 35.6 בחודש הקודם. גם כאן קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות בפעילות המגזר, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות.



נתונים המצביעים על נפילה חדה בפעילות מגזר הייצור פורסמו בימים האחרונים גם באסיה, במדינות דוגמת סין, הודו ואוסטרליה. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בסין מצביעה על התכווצות בפעילות זה חמישה חודשים ברציפות, ובאוסטרליה נרשמה בדצמבר ירידה בפעילות מגזר הייצור זה החודש השביעי ברציפות. בהודו, בה הוריד היום הבנק המרכזי את הריבית לרמה של 5.5% - הורדת ריבית רביעית בתוך שלושה חודשים - נרשמה ירידה חודשית שנייה ברציפות.



נתוני מקרו נוספים שפורסמו באסיה מצביעים על האטה חדה בפעילות הכלכלית. היצוא מדרום קוריאה צלל בדצמבר ב-17.4% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת, והתוצר המקומי הגולמי (GDP) של סינגפור צנח ב-12.5% ברבעון הרביעי של השנה לעומת הרבעון השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully