וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזירה הבינלאומית מגיבה לעזה: האו"ם קורא להפסקת אש בפיקוח

סוכנויות הידיעות

3.1.2009 / 10:10

אבו מאזן ומנהיגי ערב יציעו באו"ם לגנות את ישראל; בוש נשא נאום התומך בישראל


"מזכ"ל האו"ם קורא למדינות העולם להגביר את המאמצים להגעה להפסקת אש מיידית בין ישראל לחמאס שכוללת פיקוח בינלאומי" - כך אמר אמש (שישי) רוברט סרי, מתאם מיוחד מטעם האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון.

יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), ומספר שרי חוץ ערביים, מגיעים במהלך סוף השבוע לניו-יורק כדי ללחוץ על מועצת הביטחון לאמץ הצעה ערבית המגנה את ישראל ודורשת להפסיק את ההפצצות על רצועת עזה. עם זאת, ארה"ב הודיעה כי ההצעה בלתי מתקבלת על הדעת, ואינה מאוזנת כיוון שהיא לא מזכירה כלל דרישה להפסקת ירי הרקטות לעבר ישראל.

 
אתמול נפגשו מומחים כדי לדון על ההצעה הערבית, והיא צפויה להיות מובאת לדיון באו"ם ביום שני. באן קבע ליום לשני פגישה עם עבאס ושרי החוץ. אתמול הוא אמר ששרי החוץ של סעודיה, מצרים, ירדן וקטאר צפויים להגיע לניו יורק לדיונים על הפסקת האש.

סרי אמר לעיתונאים ש"נדרשת גישה כוללנית כדי לסיים את המשבר ולמנוע חזרה למצב הלא יציב והלא מקובל בעזה ובדרום ישראל". "פיתרון דורש התחייבות של הצדדים לכיבוד הפסקת האש, פיקוח על ההסכם ופתיחה קבועה של כל מעברי הגבול לרצועת עזה", אמר, והוסיף כי יש להביא ל"החזרת הרצועה לידי הרשות הפלשתינית ולחדש את המאמצים לאחד את רצועת עזה והגדה המערבית - יש להגשים את השלום הישראלי-פלשתינאי".

סרי הוסיף כי האו"ם, הכוח הבינלאומי המשמעותי היחיד שנותר בעזה, מוכן לשמש כמפקח, אך מועצת הביטחון תצטרך להחליט על הסדר כזה. סרי הדגיש כי פתיחת המעברים על בסיס קבוע דורשת התחייבות מחמאס שירי הרקטות והברחות הנשק לרצועה יופסקו.

כאשר נשאל אם חמאס יסכים להפסקת אש כזו, הוא אמר: "אם חמאס חושב על טובת האזרחים הנתונים לו, עליו לחפש דרך מילוט מהמשבר הזה, ואם כך אני מקווה שהם יקבלו את ההצעה הזו". סרי ציין כי מספר ההרוגים והפצועים ברצועה ממשיך לעלות וכי חלק ניכר מהתשתית ברצועה נהרסה.

בוש: ההחרפה במצב נגרמה על-ידי חמאס

ובתוך כך, ניצל אתמול נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, את נאום הרדיו השבועי שלו לאומה להתייחסות ראשונה למשבר ולהדגשת הצד הישראלי. הוא ציין גם כי ארצות הברית מובילה מאמצים דיפלומטיים כדי להגיע להפסקת אש שתכובד במלואה.

בוש כינה את ירי הרקטות "מעשה טרור", ואמר שלא ניתן להשיג הסכם שלום בלי פיקוח למניעת הברחת נשק למחבלים. "הפסקת אש חד צדדית נוספת, שתביא לירי על ישראל, אינה מתקבלת על הדעת. הבטחות מחמאס לא יספיקו - חייבים להקים מנגנוני פיקוח כדי לוודא שהברחות הנשק מסתיימות".

בוש לא ביקר כלל את ישראל, ואמר כי התקיפות הישראליות הן תגובה לירי על האזרחים. "ההחרפה במצב נגרמה על-ידי חמאס, ארגון טרור הנתמך על ידי סוריה ואיראן וקורא להשמדת ישראל", אמר. הוא ציין באופן חד משמעי כי חמאס הוא זה שהביא לסיום הרגיעה והחל בירי, שמנוגד לדעתו של יו"ר הרשות, מחמוס עבאס.

עם זאת, בוש גם הביע בנאומו דאגה למצב ההומניטרי בעזה. "חמאס מבזבז את המשאבים שלו על ירי ולא על טיפוח כבישים ובתי ספר ", אמר, "ומוכיח שאין לו שום עניין לשרת את העם הפלשתיני". הבית הלבן ציין שעל ישראל להיות מודעת למחיר של תקיפתה על אוכלוסיה אזרחית, אך האשים את חמאס שהוא מתחבא בתוך אוכלוסיה כזו.

בוש הבטיח להמשיך לפעול עם עמיתיה של ארה"ב במזרח התיכון ובאירופה ולהמשיך לעדכן את אובמה במתרחש, כיוון שהוא זה שהחל מה-20 בינואר יחזיק במושכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully