וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצב ניצח את הארנב

עמי גינזבורג

4.1.2009 / 7:07

גרף על גרף



>> כדורגל משחקים 90 דקות, אומרת הקלישאה. ונא לא לשכוח: את הכסף סופרים במדרגות, וזה לא נגמר עד שהגברת השמנה שרה. זה גם מה שעולה בראש כשבוחנים את הגרפים של מדד ת"א 25 ומדד האג"ח צמודות המדד על פני חמש השנים האחרונות. ה"פור" העצום שהיה למדד המניות המוביל של תל אביב נמחק בשנה האחרונה כלא היה.



2008 היא השנה שבה כל החוקים התהפכו, כל הסיכונים התממשו, ומחירי כל הנכסים המסוכנים, אלה שאמורים להניב תשואה עודפת על פני זמן, צללו, נפלו והתרסקו. המפולת של השנה האחרונה מחקה משוק המניות התל אביבי את מרבית הרווחים שהשיג בארבע השנים שקדמו לה. כתוצאה מכך התשואה שרשם מדד ת"א 25 בחמש השנים האחרונות התכווצה ל-30% בלבד, שהם כ-5.4% בלבד בשנה או 2.5% בניכוי האינפלציה.

האג"ח הממשלתיות צמודות המדד, שנחשבות לנכס חסר סיכון שאמור להניב תשואות נמוכות בהרבה, אכן פיגרו אחר מדד ת"א 25 בפער שהלך ונפתח בחמש השנים האחרונות. אלא שבשנה וחצי האחרונות הוא החל להיסגר במהירות, ובחודשים האחרונים חלפו האג"ח הממשלתיות האטיות והמשעממות על פני שוק המניות הסוער והתזזיתי. התשואה שהניב מדד האג"ח הצמודות הארוכות בחמש השנים האחרונות מסתכמת ב-39%. במונחים ריאליים מדובר בתשואה שנתית של 3.8%.



תשואה ריאלית של 3.8% בשנה אינה נחשבת לגבוהה במיוחד. לעומת שוק המניות שמכפיל את ערכו כל שבע-שמונה שנים בממוצע, חיסכון שצומח בקצב של 3.8% לשנה יכפיל את ערכו רק אחרי 19 שנה. בקיצור, זהו קצב של צב. אבל כמו במשל המפורסם, ישנן תקופות שבהן דווקא התקדמות בטוחה ואטית בקצב של צב תביא רווח גדול יותר מאשר ריצה מהירה וקופצנית מהסוג שמאפיין את הארנב חובב המניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully