וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך בחרנו את מנהלי הקרנות המנצחים

מירב ארלוזורוב

4.1.2009 / 7:07

קרנות נאמנות מנייתיות



>> דירוג TheMarker עוסק רק בקרנות הנאמנות המתמחות במניות (לקרנות האג"ח, הקרנות הסולידיות, נייחד בקרוב דירוג נפרד). הדירוג בוחן את ביצועיהן של כל קרנות הנאמנות המנייתיות, בארבעת הענפים העיקריים של שוק המניות: מניות היתר, מניות ת"א 25, מניות ת"א 100 וקרנות המתמחות בשוק המניות כולו (מדד המניות הכללי). הדירוג משקלל את התוצאות על פני שלוש התקופות שנבדקו - שלוש, חמש ושמונה שנים.

בדומה לדירוגים המקצועיים המקובלים בעולם, הדירוג של TheMarker אינו בוחן אילו קרנות נאמנות הניבו את התשואות הגבוהות ביותר, אלא אילו קרנות הניבו תשואות עודפות על תשואות השוק. הצגת תשואות גבוהות בשוק עולה אינה הישג להשתבח בו, ממש כשם שהנבת הפסדים למשקיעים בשוק יורד אינה סיבה לביקורת.



זוהי הסיבה שבעטיה איננו מוצאים לנכון לבקר את המנהלים של קרנות הנאמנות המנייתיות על כך שהתשואות הממוצעות שהניבו למשקיעים היו שליליות. בשנה של מפולת קשה כל כך אי אפשר לצפות למשהו אחר - מנהלי הקרנות אינם קוסמים, והם אינם יכולים להרוויח בשוק שסופג את המפולת הגדולה ביותר זה 80 שנה.



עם זאת, הציפייה שלנו ממנהלי קרנות הנאמנות היא שהם יצליחו להניב לנו ביצועים עודפים על השוק - משמע, תשואה גבוהה יותר (או במקרה שלנו, הפסד קטן יותר) מזו של השוק. זהו הנתון שעל פיו דירגנו את המנצחים: השוואת הביצועים שלהם ביחס לשוק.



השוואת הביצועים נמדדה במונחי אלפא - התשואה העודפת על תשואת השוק. ראשית בדקנו מה היתה התשואה השנתית העודפת של כל קרן נאמנות בנפרד. מדובר בתשואה הנומינלית נטו, לאחר ניכוי דמי הניהול. הבדיקה נעשתה בכל ארבעת הענפים בנפרד, ובמשך תקופות של שלוש, חמש ושמונה שנים. הטבלאות המלאות של דירוג כל קרנות הנאמנות המנייתיות יפורסמו מחר. בנוסף הושוו הביצועים של כל אחת מהקרנות למדד השוק שלהן, במונחי סיכון. מדידת הסיכון נעשתה בדרך הישירה והפשוטה ביותר: מה היה ההפסד הגבוה ביותר של קרן הנאמנות ב-12 החודשים הגרועים ביותר בתקופה הנבדקת.



לאחר שדירגנו את כל הקרנות לפי התשואה העודפת שלהן וההפסד המרבי שרשמו, עברנו לדירוג מנהלי הקרנות. דירוג המנהלים נעשה באמצעות חישוב התשואה הממוצעת העודפת בכל הקרנות שבניהולם, בשקלול עם ההפסד המרבי הממוצע (סיכון) בכל הקרנות שבניהולם. התשואה העודפת הממוצעת בשילוב עם ההפסד הממוצע הרכיבו את הציון שקיבל כל מנהל. התשואה קיבלה משקל של 70% בציון והסיכון רק 30%, משום שבכל זאת אנו עוסקים בקרנות נאמנות מנייתיות.



הציון שקיבל כל מנהל לאחר שקלול התשואה העודפת והסיכון הממוצעים שלו, קבע את דירוג מנהלי הקרנות המנצחים. פסגות מדורגת ראשונה עם הציון הממוצע הגבוה ביותר, אך גם היא לא הניבה למשקיעים תשואות טובות יותר או סיכון נמוך יותר מאלו של מדדי שוק המניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully