וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפסדתם 32% בגלל השקעה בקרנות נאמנות

מירב ארלוזורוב

4.1.2009 / 7:08



>> אם השקעתם 100 אלף שקל בקרן נאמנות מנייתית בסוף נובמבר 2000, נותרו לכם כיום, שמונה שנים מאוחר יותר, רק 91 אלף שקל. לא נעים לשמוע זאת, אבל בשיאה של המפולת הקשה ביותר שידעו השווקים זה 80 שנה, הניבו לכם קרנות הנאמנות המנייתיות תשואה נומינלית שנתית (בניכוי דמי ניהול) של 1.16%-, עם דגש על המינוס.



בהתחשב בעוצמת המפולת בשווקים, אפשר היה להתנחם בהפסד של אחוז בשנה ולהניח שבסך הכל מי שהשקיע במניות באמצעות קרנות נאמנות יצא בזול. ואולם אם בוחנים את החלופות, מגלים שזה לא המצב. בדקנו מה היה קורה לכסף שלכם לו הוא היה מושקע בדרך הפשוטה ביותר - ישירות בשוק המניות - במקום בקרנות נאמנות המשקיעות במניות בעבורכם.

הבדיקה מלמדת שבהשוואה לחלופה של השקעה ישירה בשוק, ההפסד של קרנות הנאמנות אינו סיבה לנחמה, נהפוך הוא. הסיבה לכך היא ששוק המניות לא ירד בשמונה השנים האחרונות, ובממוצע הוא דווקא עלה - בשיעור מתון של 3.77% בשנה. זה לא הרבה, אמנם, אך זה הרבה יותר טוב מלהפסיד 1.16% על כספכם מדי שנה, במשך שמונה שנים.



במונחים מספריים: אם אותם 100 אלף שקל שהשקעתם בקרנות נאמנות מנייתיות היו מושקעים ישירות בשוק, הם היו צומחים ל-134,454 שקל - 43 אלף שקל, או 47%, יותר מבקרנות.



החישוב שאנו מציגים הוא תיאורטי בלבד כמובן, משום שלא ניתן לקנות סתם כך את שוק המניות. כל השקעה בשוק המניות, למשל באמצעות רכישת תעודות סל הצמודות למדד השוק, היתה עולה לכם גם בתשלום דמי ניהול ועמלות לבנק. אלא שאת העלויות האלה אפשר למזער לכ-0.5% בשנה בלבד - איפה זה, ואיפה ה-3% בשנה שגבו מכם מנהלי הקרנות כדמי ניהול?



מתוך 100 אלף השקלים שהשקעתם, 24,615 שקל זרמו לכיסיהם של מנהלי קרנות הנאמנות, כדמי ניהול. המשמעות ברורה: הם הרוויחו בכל מקרה, בשעה שאתם נותרתם עם הפסד של כ-9,000 שקל בשמונה שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully