וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי דין מפוטרים - להתפשר על שכר או לפתוח משרד עצמאי?

הילה רז

4.1.2009 / 9:07

הפיטורים בשוק עורכי הדין מורגשים היטב בעיצומו של משבר כלכלי, שכיווץ שוק רווי ממילא ■ חברות השמה לעורכי דין מדווחות על עלייה של 20%-35% בפניות של מחפשי עבודה ■ בפועל יש מאות משרות פנויות ■ מדריך TheMarker לעורכי הדין המפוטרים: כך תחזרו למ



הפיטורים במשרדי עורכי הדין כתוצאה מהמשבר הכלכלי הם עובדה מוגמרת, והיא כבר מורגשת היטב במשרדים הגדולים ובשוק. בחודשים האחרונים קוצצו משרותיהם של עשרות עורכי דין, רובם צעירים בעלי ותק של שנה עד חמש שנים.



מחלקות שוק ההון סובלות במיוחד ממחסור בעבודה. רק הנפקה אחת בוצעה ב-2008, של חברת סלע קפיטל. דו"חות תקופתיים לרשות ניירות ערך שהצטרפו לעסקות שנעשו מחוץ לשוק ההון אמנם סיפקו תעסוקה זמנית, אך העצירה בתחום גרמה לפגיעה אנושה במחלקות שוק ההון.



ההפסדים העצומים שספגו אילי הנדל"ן בהשקעותיהם במזרח אירופה, בארה"ב ובשוק מגדלי היוקרה והנכסים המניבים בישראל, הביאו לקיפאון גם במחלקות הנדל"ן והמקרקעין במשרדי עורכי הדין. ענף ההיי-טק, שהוא מוטה השקעות מארה"ב, סובל גם הוא מהאטה - והפגיעה בעורכי הדין שעוסקים בתחום בהחלט ניכרת.



בשוק ההיפר תחרותי של ענף עריכת הדין, קיפאון משמעו שהדרך לפיטורים קצרה. בחברת ההשמה לעורכי דין קודקס, מדווחים על עלייה של 20% בפניות של מועמדים שמחפשים עבודה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2007. בהתאם, לפי נתוניהם חל גידול של כ-35% בזמן הקליטה הממוצע של עורך דין חדש בשוק העבודה. בקודקס מציינים כי מועמדים שנקלטים בעבודה כעורכי דין נאלצים להתפשר על גודל המשרד בו יעבדו, על תחום העיסוק וכן על גובה השכר החודשי.



יחידת ההתמחות חבר LEGAL מבית חבר הון אנושי, חברת השמה בפריסה ארצית מדווחת על עלייה של כ-35% בחיפוש עבודה בקרב עורכי דין. לדבריהם, שיעור זה גדל מדי שבוע. הפניות אליהם מגיעות בעיקר מיוצאי משרדים גדולים שלהם יש שנתיים עד שלוש שנות ניסיון, ומעורכי דין שרק סיימו את ההתמחות והוסמכו לפני כחודש.



מרבית עורכי הדין המפוטרים אמנם חשו את הירידה הדרסטית בהיקפי העבודה, אך הם, בדומה לבוסים שלהם, היו אופטימים. הפיטורים הפתאומיים גרמו להלם ולכעס, אבל אז הגיע היום שאחרי. בפני עורכי דין שמחפשים עבודה בתחום המשפטי ניצבות בתקופה הקרובה שלוש אפשרויות עיקריות: הראשונה היא חיפוש עבודה כשכירים במגזר הציבורי ובמחלקות שבהן עדיין יש ביקוש לעובדים. חלופה נוספת היא לעבוד מהבית כעורכי דין עצמאים - והאופציה השלישית היא לפנות ללימודים לתארים מתקדמים ולרכוש השכלה משלימה.



העיסוק המשפטי הוא מגוון ומאפשר למפוטרים - ברובם ממחלקות שוק ההון, הנדל"ן וההיי-טק - לפנות לתחומי עיסוק אחרים בעריכת דין, בהם עדיין קיים ביקוש לעובדים. פרופיל עורך הדין המבוקש ביותר בשוק העבודה באופן מסורתי היה של עורך דין בעל ניסיון של שנה עד שלוש שנים. בקודקס מסבירים כי בתקופה האחרונה השתנו מאפייני הביקוש למועמדים. בעבר היה הפרופיל המבוקש ביותר זה של עורך הדין האנגלו-אמריקאי, ששפת אמו אנגלית ויש לו ניסיון בתחום של שוק ההון. בקודקס אומרים כי כיום מרגישים ירידה בדרישה לפרופיל זה. במקביל חלה עלייה בדרישה לעו"ד עם ניסיון של שנה עד שלוש שנים בתחומי הליטיגציה ודיני העבודה, ובתחום הכינוסים והפירוקים. הדרישה לעו"ד בתחומי דיני המשפחה והנזיקין נותרה כבעבר.



חבר Legal מדווחת על ביקוש לעורכי דין בקרב חברות ביטוח שמגייסות עו"ד לאחר התמחות או עו"ד בעלי ניסיון של שנה לתחום הנזיקין. ההמלצה העיקרית לעורכי דין שמעוניינים לעבוד כשכירים היא להתפשר. עדי לם מחבר LEGAL ממליצה להתפשר על הגשמה ועל מימוש שאיפות, ולהתגמש בכל הכרוך בתנאי שכר. אלינור מור מקודקס מציינת כי התקופה הקשה מחייבת שינוי תפישתי והבנה כי עורכי הדין אינם יכולים להיות בררנים. לדבריה, "על מחפשי העבודה להרחיב את מעגל החיפוש מבחינת גודל המשרד ומבחינת תחומי העיסוק, ולחפש גם בנושאים קרובים לאלה שהיו רוצים לעסוק בהם. לא פחות חשוב להבין כי יש להתפשר על תנאי העסקה ולהמתין לימים טובים יותר".



מאות משרות פנויות



יחידת ההשמה של לשכת עורכי הדין ממליצה לעורכי דין להסתייע בקשרים שאותם יצר עורך הדין במהלך עבודתו עם קולגות למקצוע ועם לקוחות שונים כדי לשוב למעגל העבודה. קודקס מציינים כי במאגר המשרות שלהם יש מאות משרות פנויות, חבר Legal מדווחים על כ-100 משרות דרושים שמתפרסמות אצלם, ובלשכת עורכי הדין מדווחים על יותר מ-300 משרות פנויות לעורכי דין שנמצאות במרכז ההשמה של הלשכה. לא ניתן לאמת נתונים אלה: הגופים הללו מקפידים לשמור על אנונימיות של המוסד או של המשרד שמוצג כמציע באמצעותם עבודה לעורכי הדין.



בהנהלת בתי המשפט, שמעסיקה כ-560 עורכי דין, רובם כעוזרים משפטיים לשופטים, אין כרגע מכרזים פתוחים. משרד המשפטים, המעסיק הציבורי הגדול ביותר של עורכי דין, שבו עובדים 1,111 עורכי דין, מפרסם באתר האינטרנט של האתר מכרזים פתוחים למשפטנים. מבין שש המשרות המשפטיות שהוצעו בשבוע שעבר באתר המשרד, יועדו ארבע משרות לבני מיעוטים. לפי אתר האינטרנט של משטרת ישראל, למחוז הדרומי של המשטרה דרוש תובע פלילי. בנוסף, דרוש עו"ד למחלקת המשמעת במטה הארצי בירושלים.



פתיחת משרד עצמאי



פתיחת משרד עצמאי או עבודה מהבית באופן פרטי היא אופציה זולה יחסית הניצבת בפני עורכי הדין המפוטרים. אין צורך ברכישת מלאי יקר שעלול להתקלקל או בשכירת משרד. המיכון המשרדי זול יחסית, והדילמה המרכזית היא כנראה בחירת לוגו לנייר הפירמה שלכם. הדבר העיקרי שעורך הדין העצמאי צריך לעמול עליו קשות הוא גיוס לקוחות. החוק אוסר על עורך דין לשדל לקוחות. עדיין קיימות מגבלות רבות בנוגע לפרסום של עורך דין ולכך נוספת הבעיה האקוטית של הצפת המקצוע. כל אלה מקשים מאוד על גיוס לקוחות. אבל למה לא לנסות? לעתים עשוי לקוח מרוצה אחד להביא עמו לקוחות נוספים - ובכלל, הוצאות העבודה מהבית נמוכות ודי בלקוחות בודדים כדי לכסות אותן.



עו"ד קרן בק-פוגל (33) יצאה לעצמאות לפני כשלושה חודשים, לאחר שעזבה משרד מסחרי גדול, במסגרתו התמחתה במשפט מסחרי ובהיי-טק. לאחר שמונה שנים כשכירה וערב פרוץ המשבר בישראל, החליטה בק-פוגל לפתוח משרד עצמאי שממוקם בתל אביב ועוסק במשפט מסחרי, בהיי-טק ובליטיגציה. היא שוכרת חדר במשרד עורכי דין ועובדת לבד, ללא שותפים.



איך משיגים לקוחות?



בק-פוגל: "עבודת השיווק מתחלקת לכמה רמות: נטוורקינג, שכולל פגישות עם מכרים מחוגים אישיים, כמו חברים, קולגות משנות העבודה כעורכת דין ולקוחות עמם עבדתי בעבר. בנוסף, הצטרפתי לרשתות חברתיות, דוגמת Business Networking International (BNI). תמורת תשלום של דמי חברות שנתיים בסך אלפי שקלים בודדים, מציעות הרשתות השתתפות בקבוצה שבה כל חבר מספק ליתר חברי הקבוצה קשרים עסקיים והפניות בתחומים הנוגעים לכל חבר בקבוצה".



לדברי בק-פוגל, החברות בקבוצה מניבה קשרים עסקיים חשובים ופגישות שערכה עם חברים ברשת הועילו לה מאוד. "בנוסף, עורכי דין שעמם עבדתי בעבר מפנים אלי לקוחות בתחום עיסוקי - כשהם אינם בקיאים בו או כשהם מצויים בניגוד עניינים". בק-פוגל מציינת כי עורכי דין בעלי משרדי גדולים מעבירים לה תיקים שהם פחות רווחיים עבורם בשל עלויות המינהלה הגבוהות שיש למשרדם. "אני יכולה לעמוד במחירים יותר נמוכים, מכיוון שההוצאות שלי על ניהול המשרד נמוכות יותר", היא אומרת.



לאור ניסיונך, מהן העלויות של פתיחת משרד?



"דמי שכירות של חדר במשרד עורכי דין עולים 6,000-3,000 שקל בחודש למשרד במרכז תל אביב, וכוללים שירותי משרד ותשלומים כמו ארנונה, חשמל, וטלפון וכן שימוש במכונת צילום ובתוכנה משפטית. דמי חבר ללשכה וביטוח מקצועי חובה תלויים בוותק של עורכי הדין ומוערכים בכ-5,000 שקל בשנה". בק-פוגל מסבירה כי פנתה לרואה חשבון מלווה, בין השאר לצורך פתיחת תיק מע"מ. עלות ליווי חשבונאי בסיסי ביותר עשויה להתחיל מ-1,000 שקל לשנה. שימוש בתוכנות משפטיות שהן הכרחיות לעבודת עורך הדין, עולה כ-2,000 שקל בממוצע לשנה, אם אינן כלולות בשירותי המשרד. עלות הקמה ראשונית של אתר אינטרנט סטנדרטי בסיסי למשרד עצמאי יכולה להתחיל במאות שקלים. בעניין זה ניתן להיעזר בתוכנות חינמיות שקיימות ברשת ובשיתופי פעולה עם חברות כמו דפי זהב, שבתמורה לרכישת פרסום אצלן יבנו לכם אתר אינטרנט.



מה ההמלצות שלך למי שרוצה לפתוח משרד?



"צריך להאמין בעצמך ולהאמין בשיווק ובקידום המשרד. לפני שמתחילים יש לחשב את ההוצאות הצפויות של המשרד ולבנות תוכנית עסקית ושיווקית. יש להתייחס לשאלות כמו למי אתה פונה ומה אתה הולך לעשות כדי לקדם את המשרד שלך. לפני שפתחתי את המשרד, עברתי תוכנית אימון עסקית שעזרה לי למקד את המטרות שלי, את דרכי השיווק של המשרד ואת תוכנית העבודה שלו. צריך אורך נשימה, כי הדברים לא קורים ביום אחד. אצלי העניינים והמציאות מתקדמים כמו בתוכנית".



בק-פוגל ממליצה להגיע עם גישה חברותית. "אף פעם אתה לא יכול לדעת מאיפה יגיע התיק הבא. לפעמים המציאות מפתיעה אותך. הבוקר פגשתי חבר של קולגה, שהציע לי שיתוף פעולה עסקי מאוד מעניין". לדבריה, הדרך ללקוחות מתחילה באיכות מקצועית, בידע ובממליצים -כמו בוסים לשעבר וכן לקוחות מרוצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully