וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכלכלנים נמאס לנבא שחורות: חוזים התאוששות מהירה ב-2009

מאת לואיס יוצ'יטל

4.1.2009 / 7:07

רוב הכלכלנים שהשתתפו בסקר בלו צ'יפ צופים יציאה מהמשבר כבר במחצית השנייה של 2009 - אך כלכלנים פסימיים כמו נוריאל רוביני מזהירים: ייתכן שגם ב-2010 לא נרגיש את ההתאוששות



ניו יורק טיימס



>> הכלכלה האמריקאית צפויה להגיע לשפל בחודשים הקרובים, אך תתחיל להתאושש כבר ביולי - כך עולה מסקר הכלכלנים החודשי בלו צ'יפ, שנערך בקרב כלכלנים בכירים בארה"ב ונחשב לאחד המדדים המיטיבים לנבא את עתיד הכלכלה.



בעיצומו של אחד ממחזורי המיתון העמוקים ביותר עבור האמריקאים, חזאים מקצועיים רבים צופים כי הגרוע מכל כבר עשוי להיות קרוב. הם סומכים על ממשל אובמה החדש ועל הקונגרס שישיקו תוכנית תמריצים משמעותית - במסגרתה יושקעו לפחות 675 מיליארד דולר במשך שנתיים - ובכך יעזרו להגשים את נבואותיהם הוורודות.



כלכלנים אלה אומרים כי תוכנית כזו תמריץ את הכלכלה - למרות החולשה בצריכה הפרטית ובהשקעות ההון ולמרות מחנק האשראי החריף. "ללא רוחב יד פדרלי, התחזית ל-2009 היא כי המיתון יימשך במרבית השנה הקרובה", אמר רנדל אי. מור, עורך הסקר.



נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, שחזה את המשבר הנוכחי ולא נכלל בסקר בלו צ'יפ, כתב בפרשנות לסוכנות הידיעות בלומברג כי הוא צופה "האטה עמוקה וממושכת שתימשך לפחות עד סוף 2009". גם ב-2010, לדבריו, ייתכן שההתאוששות כמעט שלא תורגש.



הכלכלנים שנכללו בסקר מועסקים לרוב על ידי בנקי השקעות, שדולות עסקיות או חברות גדולות. הם מתבססים על מודלים ממוחשבים שנוטים לתפוש את הכלכלה האמריקאית כחסונה - גם בעתות משבר - ונוטים להיות אופטימיים בהרבה לעומת כלכלנים כמו רוביני.



"תחזית הקונצנזוס היא שאנחנו כרגע בשלב החריף ביותר במיתון", אמר מור. "ואולם, חבילת התמריצים והירידה במחירי הדלק צפויות להשיב את אמון הצרכנים ואת הצריכה הפרטית, ולהחזיר אותנו למסלול התאוששות".



"כולם בהמתנה"



רוברט שילר, כלכלן ייל ומממציאי מדד מחירי הדיור קייס-שילר, מקווה כי ישנו גם גורם פסיכולוגי שאולי ישחק תפקיד ביציאה מהמשבר. "אם יהיו השקעות עצומות בתשתיות, ואנשים ירגישו שזה מתחיל לעבוד, עשויה להיווצר תחושה שהכל בסדר - ואנשים יחזרו למסלול", אמר שילר. "הבעיה האמיתית היא שאנחנו בהמתנה כרגע. כולם בהמתנה".



"האי ודאות בשוק העבודה חמור מאוד, וזהו ההיבט הגרוע ביותר של המשבר", אמר אלברט ווינילואר, יועץ בחברת קרייג דריל קפיטל. "אך מרבית ההתאוששויות בכלכלה האמריקאית החלו בצריכה הפרטית - שמתאוששת כאשר אנשים מועסקים מפסיקים לחשוש מפיטורים".



ווינילואר צופה כי הרבעון שזה עתה הסתיים יהיה הגרוע ביותר במשבר הנוכחי - ירידה של 4%-6% בתמ"ג השנתי. הוא צופה כי הכלכלה תשוב לצמוח עד סוף 2009, אך בשיעור של 1% או פחות - קצב שעדיין מזכיר מיתון, ואינו מספיק לייצור משרות חדשות.



"הצרכנים נמצאים בהלם, אבל בסך הכל התנהגותם רציונלית", אמר מרטין רגאליה, כלכלן בלשכת המסחר של ארה"ב - מגופי הלובי העסקי החזקים במדינה. "הם רוצים לעבוד ולבזבז את הכסף שהרוויחו. הם מלקקים את פצעיהם, ועם קצת סיוע ממשלתי יתאוששו ויסייעו לנו לצאת מהמשבר במהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully