וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי MBA: הכינו עצמכם לקשר רציני

יעל רדלמן-סידי

4.1.2009 / 9:50

כל מפגש וראיון בדרך ללימודי מינהל עסקים בחו"ל הם חלק מתהליך בנייה של מערכת יחסים רצינית ומושקעת, וכך יש להתייחס אליהם

באחרונה הייתי עדה למאורע דומה לזה שלקחתי בו חלק בעצמי לפני כמה שנים, כאשר הייתי בעיצומו של תהליך הקבלה ללימודי MBA. מדובר במפגש לא רשמי של מועמדים לתוכנית ללימודי מינהל עסקים. את המפגש שראיתי ניהל סטודנט שנה א' שחזר הביתה לניו יורק לחופשת חג המולד.

המפגש משרת כמה מטרות: המועמדים מקבלים הזדמנות לקבל אינפורמציה ממקור ראשון על הלימודים ועל תהליך הקבלה; הסטודנט שמנהל את המפגש מתרשם מהמועמדים ומעביר לעתים את רשמיו החיוביים או השליליים היישר לוועדת הקבלה של האוניברסיטה. זהו אמנם שלב פחות "רשמי", אולם הוא חוליה חשובה בשרשרת הקבלה לתוכנית; אפשר לראות את התהליך כניסיון בנייה של מערכת יחסים רצינית, שמורכב משלבים רבים וחיזור אינטנסיבי.

המפגש הוא מעין דייט, שבו יש למועמדים הזדמנות להרשים בקצרה ובמהרה את הסטודנט. יש שקוראים לזה "נאום המעלית" –הצג את עצמך בשלושים שניות. זהו אחד הכלים הבסיסיים שמתרגלים בכל בית ספר למינהל עסקים. דמיינו שאתם נכנסים למעלית בית הספר, ולידכם עומד לויד בלנקפיין, המנכ"ל של גולדמן סאקס (החליפו במנהל/ת לטעמכם). יש לכם שלושים או שישים שניות להציג את עצמכם ולשכנע את בלנקפיין שהוא צריך לשכור אותכם לעבודה, או לפחות לסדר לכם פגישה עם ראש הדסק הרלוונטי.

הכינו את שיעורי הבית

ובחזרה מן המעלית לבית הקפה - הסטודנט החביב השקיע הרבה אנרגיה ופגש יותר מ-12 מועמדים בשעתיים. לפי דיווחים ממשרדי הקבלה, יש השנה כמות מכובדת של מועמדים, לא בהכרח שיא של כל הזמנים (זה היה כנראה ב-2002) אבל בוודאות רואים הגשות מושקעות מאוד.

ולמה הסטודנט הנ"ל מוכן להשקיע זמן מחופשת הסמסטר הקצרה שלו? כאן מגיעה מטרה נוספת של המפגש – הסטודנט מעוניין לבחור אנשים ראויים לתואר, הוא כמו החברים שלך, שרוצים שבן/בת הזוג שלכם תהיה ראויה למערכת יחסים ארוכה ומשמעותית אתכם. האינטרס שלו הוא שיתקבלו אנשים ראויים, שיהיו בוגרים ראויים, שירוויחו כסף רב, וכך יישמר ויתחזק ערך השוק של התואר שלו.

אחד המועמדים שאל את הסטודנט מה החשיבות של הפגישות הללו, ושל הביקורים בבית הספר וכו' – והתשובה שלו היתה ברורה וידועה לכל מי שמעורב בעסק – חשיבות גבוהה מאוד. עם מספר גדול של מועמדים, כאשר לכולם יש רקע חזק, ציונים טובים וכו', אתם רוצים לעשות את מיטב המאמצים להרשים. אחת הדרכים להרשים היא להראות שהכנתם את כל שיעורי הבית הנדרשים – השקעתם זמן, אנרגיה, למדתם לבחינה, לקחתם אוטובוס או טיסה לעיר או מדינה אחרת כדי לפגוש בוגרים או את ועדת הקבלה – בקיצור, להראות שאתם מאוד מאוד מעוניינים במערכת היחסים הזו.

השקיעו בכתיבת החיבור

אם כן, כדי לחזר אחרי ה"דייט" שלכם, שירצה להמשיך לבחון את האופציה לנהל אתכם מערכת יחסים לימודית ארוכת טווח, כדאי שתציגו הגשה מושקעת. אבל מה זה בעצם "מושקעת"? הדייט האוניברסיטאי שלכם רואה הרבה מועמדים פוטנציאלים. מתוך עשרה מועמדים, לשבעה ככל הנראה יש את הנתונים הבסיסיים המתאימים – ניסיון עבודה טוב, לימודים באוניברסיטה עם ציונים ייצוגיים ותוצאת GMAT מספקת.

האוניברסיטאות הגדולות עומדות על 10%-20% קבלה. כלומר, מבין עשרה מועמדים יתקבלו אחד או שניים. מכאן שמבין כל שבעה מועמדים בעלי כישורים מתאימים, יהיו ככל הנראה שלושה בלבד שימצאו חן בעיני ועדת הקבלה, ומתוכם היא תבחר אחד שיתקבל לתוכנית.

מכיוון שהתהליך תחרותי, הדרישות הולכות וגוברות משנה לשנה משום שאנשים משקיעים יותר. אם בעבר יכולתם להניח שבגלל שאתם גרים בארץ תוכלו לעשות את הראיון בטלפון או באירופה, או להסתפק במחקר באינטרנט, כיום זה כבר לא נכון. בתי ספר גדולים רואים אלפי מועמדים בשנה שעושים מעל ומעבר להרשים – טסים מקצוות העולם בכדי לבקר בקמפוס, להיפגש עם סטודנטים, לשבת בשיעור כו'.

זה לא משנה אם למישהו אחר יש הרבה יותר כסף או אם לכם יש לחץ בעבודה; האמריקאים בדרך כלל ימדדו את זה במבחן התוצאה. מידת הרצינות שבה תישקל המועמדות שלכם נקבעת על ידי מידת הרצינות שהשקעתם בה. כמו בדייט – אם לא טרחתם להתקלח, להסתרק, לבחור בגדים טובים ולנקות את האוטו לפני הפגישה – אולי אתם לא באמת רציניים. אתם רוצים לגרום לוועדת הקבלה להרגיש שזה בית ספר החלומות שלכם, וזו בדיוק התוכנית המתאימה לכם.

כנ"ל לגבי תהליך כתיבת החיבורים לאוניברסיטה - מישהו שאל אותי השבוע כיצד עובד תהליך הכתיבה – האם לאחר שמסיימים חבילת אחת לבית הספר אפשר פשוט לעשות "קופי פייסט" ולעדכן לבית הספר הבא. כמובן שאפשר, גם אפשר לשלוח חיבור לאוניברסיטת קולומביה ולהשאיר שורה אחרונה שאומרת "ובגלל הסיבות הללו אני רוצה ללמוד בוורטון...".

אם נמשיך את אנלוגיית הדייט – כל ועדת קבלה רוצה להרגיש מיוחדת. לאחר קריאה של אלפי חיבורים בשנה, חברי ועדות הקבלה מיומנים בזיהוי טריקים כאלו. מה למשל? חיבורים גנריים, שמדברים בקלישאות ואינם ספציפיים לתוכנית ולבית הספר. חיבורים שמדברים על המועמדים מבלי לקשור אותם לפעילויות בקהילה המיוחדת של בית הספר.

כמובן שאינכם יכולים לשלוט בהעדפות האישיות של ועדת הקבלה. מה שכן נתון לשליטכם היא מידת המחשבה, התכנון וההשקעה שלכם בהגשה. כדאי לכם לוודא לפני שלחצתם על כפתור "“submit” כי עשיתם את כל מה שיכולתם על מנת להפוך את הדייט הזה למערכת יחסים ארוכת טווח.



הכותבת היא בוגרת תואר שני מאוני' ניו יורק בהצטיינות, עבדה בבנק השקעות מוביל בארה"ב וכיום יועצת למועמדים ללימודים מתקדמים ועבודה בארה"ב yredelman@gmail.com.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully