וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עשה ב-2008 הדולר מול המטבעות העיקריים בסל?

רפי פרסיץ

4.1.2009 / 7:07

בעבר היו מטבעות יציבים, כמארק הגרמני וכפרנק השווייצי, ששמרו על חוסנם לאורך זמן, משאת נפשן ומקור גאוותן של מדינות. בימינו, כשנוגס המיתון בכלכלותיהן של רוב מדינות העולם, נהפך הגלגל: מדינות מוטות-יצוא - סין, יפאן, רוסיה, גרמניה וישראל אחדות מהן - רואות במטבע



>> תנודות שעריו של המטבע האמריקאי ב-2008 שיקפו בבואה הפוכה לתנודות שעריהם של הנפט והסחורות. בעוד שבמחצית הראשונה של השנה שחלפה התייקרו שערי האחרונות ושפל שערו של הראשון, הוזלו במחציתה השנייה הנפט והסחורות והתאושש הדולר.



בעבר היו מטבעות יציבים, כמארק הגרמני וכפרנק השווייצי, ששמרו על חוסנם לאורך זמן, משאת נפשן ומקור גאוותן של מדינות. בימינו, כשנוגס המיתון בכלכלותיהן של רוב מדינות העולם, נהפך הגלגל: מדינות מוטות-יצוא - סין, יפאן, רוסיה, גרמניה וישראל אחדות מהן - רואות במטבע מקומי זול עוגן הצלה, העשוי לחלצן מן המיתון על ידי שיפור תחרותיותו של יצואן, שיהיה בו לכפר, ולו מעט, על הצמצום בשיעור צמיחתן.



אמת, הסחר הבינלאומי הוא אחד הקורבנות הראשונים של מיתון גלובלי.



לאתר את הרע במיעוטו



להשפלת שוויים של מטבעות בשוקי חליפין גורמים מגוונים: שערי ריבית ושיעורי תעסוקה וצמיחה נמוכים; תנועות הון ומאזני סחר ותשלומים שליליים; אינפלציה גואה; תקציבים גירעוניים; חובות לאומיים גבוהים ועוד.



בימינו אחראי, בכורח הנסיבות, הסיוע הנדיב-הבזבזן שמרעיפים ממשלים לבקרים על מערכותיהם הפיננסיות והתעשייתיות הכושלות להתפחת גירעונותיהם התקציביים וחובותיהם הלאומיים. בה בעת מגלחות הריביות הנחותות והתשואות המידרדרות, שתכליתן לדרבן השקעות ופעילות משקית, מקסמם של פיקדונות ואג"ח כאפיקי השקעה.







הצרה היא שדרכן של הפחתות ריבית, כשאר התרופות המוניטריות הנפוצות ברחבי העולם, לאיין אלה את אלה. מאחר שנבצר מכל מטבעות העולם להישחק (או להאמיר) בשיעורים שווים בעת ובעונה אחת, יוכרע מסלול שיוטן ב-2009 על ידי הערכות שוקיות סובייקטיוויות, שיתמקדו בסוגיה: איזו כלכלה פגיעה ממקבילותיה ואיזה מטבע חשוף מעמיתיו. מדובר בבחירת רע במיעוטו - משימה לא קלה.



נכון לעכשיו, דומה שהמטבע האמריקאי חשוף לפורענות מעמיתיו: לא רק על רקע הריבית הדולרית המזערית וגירעונותיה של ארה"ב - שחובה החיצון תפח מ-750 מיליארד דולר ב-2000 לשני טריליון דולר ב-2008; אלא גם משום שבמוקדם או במאוחר, ייאנסו מדינות עתירות-עתודות מטבע, כסין, יפאן ורוסיה, לגייר נתחים נכבדים של עתודותיהן למטבעותיהן המקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully