וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יעבדו עליכם

האם חייבים להגיע לעבודה גם בזמן מלחמה? ומה המעמד של חיילי מילואים? כל מה שצריך לדעת על זכויות עובדים בשעת חירום

מצב הלחימה בדרום מעלה סימני שאלה רבים סביב זכויות וחובות של עובדים. על רקע אי-הוודאות, סכנת הטילים והגיוס למילואים, מספקת ההסתדרות תשובות לשאלות נפוצות ופותחת במקביל מוקד מידע ארצי לעובדים.

שאלה: המעסיק שלי אמר שבגלל המצב הוא מוציא אותנו לחופשה. האם זה חוקי?

תשובה: על פי חוק חופשה שנתית, יכול המעביד להוציא את העובד לחופשה של עד שבעה ימים ללא הודעה מוקדמת. באשר לחופשה העולה על שבעה ימים, על המעסיק להודיע לעובד על כך שבועיים מראש.

שאלה: המעסיק שלי אמר לי שאם לא נגיע לעבודה, ימי העבודה בהם ישבנו במקלט יירדו לנו מימי החופשה. האם זה חוקי?

תשובה: המעסיק אינו יכול לקבוע לעובד אם הוא שוהה בחופשה אם העובד לא הודיע על כך בעצמו, או לחלופין המעסיק לא הוא שהוציא את העובד לחופשה כפי שצוין בתשובה הקודמת. אם נעדרת מהעבודה בשל הוראות פיקוד העורף, היעדרותך הינה כדין ואין לנכותה ממכסת ימי החופשה שלך.

שאלה: האם מעסיק יכול לחייב אותי לבוא לעבודה בזמן מלחמה?

תשובה: על-פי חוק ההתגוננות האזרחית, הוראות בעל תפקיד היוצאות בעת הכרזה על מצב מיוחד בעורף מחייבות כל אדם, והעובר על הוראות אלה מתחייב בסנקציה פלילית. אם ניתנה הנחיה להישאר במקלטים, לא ניתן לחייב את העובד להופיע לעבודה.

עם זאת, יש לציין כי באשר לעובדים במפעל חיוני או מפעל למתן שירותים קיומיים, על-פי החוק רשאי שר העבודה והרווחה להוציא צו המחייב את כל העובדים במפעל להתייצב לעבודה. בשבוע שעבר חתם שר התמ"ת אלי ישי על צו המאפשר גיוס של עובדים במפעלים חיוניים המספקים מים, מזון, חשמל, אשפוז ובריאות, תקשורת, דואר, שירות שיש לספקו למניעת פגיעה חמורה באוכלוסיה או בשטח שעליו חלה ההכרזה, וכן שירות שלדעת השר חיוני לקיום אספקה או לטיפול באוכלוסיה.

שאלה: אני עובד במפעל המבצע הזמנות לצבא. האם יכול המעסיק לחייב אותי לעבוד שעות נוספות ו/או בשעות המנוחה השבועיות? מהו השכר עבור שעות אלה?

תשובה: במידה שלדעת שר העבודה והרווחה או שר הביטחון, צורכי אספקה ושירותים מחייבים עבודה בשעות נוספות ונדרשת עבודה במפעלים המספקים הזמנות לצבא, הם רשאים להתיר עבודה בשעות נוספות. באשר לעבודה בזמן המנוחה השבועית, ההיתר ינתן באישור ועדת שרים. הגמול עבור שעות נוספות ועבודה בזמן המנוחה השבועית הוא כקבוע בחוק שעות עבודה ומנוחה.

שאלה: האם המעסיק יכול לפטר אותי, אם אני לא מגיע לעבודה בגלל הוראה להשאר במקלטים?

תשובה: הוראות פיקוד העורף מורות לאזרחים והתושבים באזורים המתגוררים בדרום לשהות במרחב מוגנים. אזרחים רשאים לצאת לעבודה בתנאי שהעבודה מתקיימת במבנה סגור ובקרבת מרחב מוגן. כשמדובר במקום עבודה שאינו עומד בשני תנאים אלה, אין ספק שעובד רשאי לא להגיע לעבודה.

יש לציין כי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום משנת 2006 אסר על המעסיקים לפטר עובדים, שנעדרו ממקום עבודתם בשל הוראות שניתנו בסמכות עקב קיומו של מצב מיוחד בעורף, עד לחודשיים לאחר היעדרם. אולם תוקפו של החוק פג וכיום אין למעשה חוק האוסר על פיטורים בנסיבות מלחמתיות. עם זאת במשפט העבודה קיים "עקרון על", לפיו אין לפטר עובד בשרירות לב, ופיטורים שנעשו בחוסר תום לב בטלים. עמדת ההסתדרות היא כי פיטורים עקב היעדרות שאינה תלויה בעובד, ואשר מקורה בהנחיות פיקוד העורף שהוצאו מתוקף חוק, הם פיטורים בשרירות לב ובחוסר תום לב גמור.



ממוגן או לא ממוגן?

שאלה: האם יכולים לפטר אותי אם אני לא מגיע לעבודה במפעל שאינו ממוגן?

תשובה: אסור לפטר עובד שנאסר עליו להגיע לעבודה בשל הוראה של כוחות הביטחון, בהתאם למצב המיוחד בעורף.
כלומר: אם מקום העבודה שלך אינו ממוגן ועל-פי הוראות פיקוד העורף נאסר להגיע לעבודה בו, אזי לא יהיה תוקף לפיטורים ויהיה באפשרותך לדרוש מהמעסיק לקלוט אותך בחזרה. בנוסף, גם על פי עקרון העל של תום הלב אסורים פיטורים מעין אלה.

שאלה: עובד שאינו רוצה להגיע לעבודה במפעל שהוכרז כמפעל חיוני, מה יהיה מצבו?

תשובה: אי הגעה לעבודה במפעל חיוני שהוכרז ככזה על ידי פיקוד העורף מהווה, לכאורה, בשלב הזה, עבירה פלילית.

שאלה: במפעל בו אני עובדת יש חדר ממוגן, אך הוא רחוק ולכן אין באפשרותי להספיק להגיע אליו בזמן. האם עלי להגיע לעבודה בכל זאת?

תשובה: במקרים בהם לא ברור לעובד אם המפעל מוגן – עליו לפנות למוקד המידע של פיקוד העורף ולברר אם המקום נחשב למפעל מוגן אם לאו. במידה שהמפעל נחשב למוגן, אזי על העובד להגיע לעבודה. במידה שהמפעל אינו מוגן, על העובד לקבל הנחיות והוראות מפיקוד העורף כיצד לפעול.

שאלה: אני עובד בסניף בנק בשדרות וקיבלתי צו הקורא לי להתייצב לעבודה. כעת קיבלתי בנוסף גם צו 8 הקורא לי להתייצב לשירות מילואים. האם המעסיק שלי יכול לפטר אותי עקב היעדרותי מעבודתי בבנק בשל התייצבותי לשירות המילואים?

תשובה: על פי חוק שירות עבודה בשעת חירום – התשכ"ז – 1967, עובד שגויס לעבודה במפעל למתן שירותים קיומיים (כדוגמת בנק) בצו של שר העבודה ו/או שר הביטחון, ונקרא להתייצב לפי חוק שירות הביטחון לשירות מילואים, פטור מחובת שירות עבודה בתקופת שירות המילואים שלו והמעסיק אינו יכול לפטר אותו בשל כך.

שאלה: האם בזמן שאני במילואים אקבל את השכר בדיוק בזמן?

תשובה: המעסיק חייב לשלם את התגמול בעד שירות מילואים במועד תשלום השכר הרגיל. זכותו של העובד להגיש תובענה לפי חוק הגנת השכר נגד מעסיק המסרב לשלם את התגמול או מעכבו.

שאלה: גויסתי בהתראה של כמה שעות, והבוס מאיים לפטר אותי אם אלך. זה מותר?

תשובה: חל איסור על בעל מפעל לפטר עובד בשל שירותו במילואים. אם פוטר עובד, הפיטורים בטלים. יש לציין כי גם אי- חידוש חוזה עבודה נחשב לפיטורים, בין אם העובד מועסק על-פי חוזה עבודה לתקופה קצובה ובין אם הוא "עובד קבלן".

ההסתדרות פותחת היום מוקד מידע ארצי מיוחד לעובדים בזמן המלחמה. מספר הטלפון של מוקד המידע הארצי: 1-700-700-331. המוקד ייתן שירות ומידע לכלל העובדים בדרום, לחיילים במילואים ולגמלאים, בעברית, ערבית ורוסית. המוקד יהיה מאויש על ידי אנשי האיגוד המקצועי מהשעות: 06:00-20:30. בשאר שעות היממה יוכלו הפונים להשאיר הודעה ואנשי האיגוד המקצועי יחזרו אליהם במהרה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully